در هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران؛

دو تندیس ارزشمند جشنواره سینما حقیقت به بوشهری ها رسید

حرف‌وحدیث‌های جدید درباره ساترا تا چه حد باورپذیر است؟

شکست پروژه اختلاف‌افکنی بین «ارشاد» و «صداوسیما»

در حالی که تفاهم بین دو نهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیما برای رفع ابهام‌ها و اختلاف برداشت‌ها بر سر تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر در روز‌های گذشته، به‌اذعان مسئولان دو طرف مفاهمه، به انجام رسیده و نهایی شده است، علاقه‌مندان به اخلال در این روند سازنده، همچنان از پا نمی‌نشینند.
کد خبر: ۱۳۷۷۵۳۷
نویسنده شیدا اسلامی - کارشناس رسانه
بهانه جدیدشان، اما گفت‌وگوی برنامه «جهان‌آرا»‌ی شبکه افق با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است. آن‌ها می‌گویند مسائل بین ارشاد و رسانه‌ملی همچنان لاینحل بوده و وزیر دولت سیزدهم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تنها نهاد تنظیم‌گر جمهوری اسلامی دانسته‌است، تا نتیجه بگیرند که لابد اختیارات صداوسیما و ساترا در نقش نظارتی‌ای که رهبر انقلاب در دستور روشن‌شان بر دوش رسانه‌ملی گذاشته، شورای‌عالی فضای مجازی تفسیر دقیقش را تصریح کرده و کمیسیون فرهنگی مجلس هم مهر تأیید دوباره‌اش را زده، از آن خلع شده است. آنان اشاره‌ای به آن نمی‌کنند که وزیر ارشاد، در همین برنامه جهان‌آرا به‌طور رسمی می‌گوید: «بیش از ۹۰درصد مشکلات‌مان حل شده‌است» و نمی‌گویند منطق حکم می‌کند باور کنیم بر اساس این تفاهم بالای ۹۰درصدی، درباره اصول مهم و اساسی تفاهم حاصل شده‌است.

جایگاه تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر

در واقع این ادبیات هرگز در شرایطی به کار نمی‌رود که مسائلی بنیادین، چون این موضوع که نظارت بر وی‌او‌دی‌ها در حوزه اختیارات کدام نهاد قرار می‌گیرد، حل نشده‌باشد. باید یقین داشت در درجه نخست، مبانی اصلی تأییدشده از سوی دو طرف، بر تنظیم‌گری ساترا در حوزه نمایش‌خانگی و صدور مجوز‌ها و نظارت بر عملکرد سامانه‌های ویدئوآنلاین صحه گذاشته‌است، که اگر نمی‌گذاشت اکنون باید روند صدور مجوز‌ها موقتا متوقف می‌شد تا مرجع دیگری و به‌شیوه دیگری، اقامه تنظیم‌گری کند؛ به‌ویژه که وزیر ارشاد می‌گوید: «فقط یکی دو مورد هست که در این چند روز به سرانجام می‌رسانیم» و این «یکی‌دو مورد» و «این چند روز» ارزش آن را ندارد «مجوز»‌هایی از سوی «ساترا» یی صادر شود که «فقط چند روز» تا خداحافظی‌اش از جایگاه تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر باقی ا‌ست.

اما روال کار‌ها چیز دیگری می‌گوید. رویه ساترا در صدور مجوز‌ها همچنان ادامه دارد و وقفه‌ای در آن حاصل نشده‌است. ساترا دقیقا روز بعد از پخش همین برنامه، خبر تصویب مجوز سریال‌های جدید نمایش‌خانگی را اعلام کرد و این امر، فقط یک شق منطقی را برای نتیجه‌گیری از صحبت‌های وزیر ارشاد قوت می‌بخشد و آن باقی‌ماندن ساترا در جایگاه فعلی این نهاد است. هفته گذشته، یاسر جلالی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای آسیب‌شناسی مسائل فرهنگی نیز در توییتی، از ابلاغ سند تقسیم کار و تفکیک وظایف دو دستگاه فرهنگی خبر داد. او در این توییت نوشته‌بود: «ابهام و اختلاف برداشت در مورد وظایف و مسئولیت‌های دو دستگاه فرهنگی با مفاهمه مسئولان این دستگاه‌ها روی یک سند تقسیم کار و درنهایت تایید و ابلاغ آن تفاهم، به سرانجام رسید. همه ما موظفیم همت خود را در جهت جاری شدن کامل این تدبیر عالی و کارآمدی نظامات به کار گیریم.» پس بر سر موضوع اصلی تفاهم شده و طبق آنچه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید، فقط برخی جزئیات در حال نهایی‌شدن است؛ نکته‌ای که شخص آقای وزیر هم در فاصله زمانی اندکی قبل از این توییت مشاورش، اعلام کرده و گفته‌بود مواضع وزارت ارشاد و صداوسیما در حوزه شبکه نمایش‌خانگی یکسان است.

موازین اخلاقی در تولیدات نمایشی

در واقع، هیچ‌یک از صحبت‌ها و مواضع اسماعیلی در این مدت خلاف روند همکاری و همراهی با رسانه‌ملی نبوده و آنچه او در این برنامه مورد تأکید قرار داد، لزوم حاکم‌شدن آیین‌نامه‌ای واضح و همه‌شمول از حیث موازین اخلاقی بر تولیدات نمایشی در حوزه‌های مختلف بود که ارتباط مستقیم و تامی با تفاهم ارشاد و صداوسیما درخصوص نظارت بر وی‌او‌دی‌ها ندارد. آنچه از کلیت ماجرا برمی‌آید، آن است که اعلام رسمی مفاد توافق دو نهاد و تأکید دوباره بر تصدی وظیفه تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی از سوی ساترا، به‌زودی دکان همه آنان را که در جایگاه‌های مختلف بر طبل جنگ بین نهاد‌های زیرمجموعه یک حاکمیت واحد می‌کوبند تا ماهی خودشان را از این آب گل‌آلود بگیرند، تخته خواهد کرد.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها