کد خبر: ۱۳۷۶۸۶۲
نویسنده سعید سبحانی - گروه بین‌الملل
‌با شکست لیز چنی، عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا از رقیب هم‌حزبی خود در انتخابات درون‌حزبی در آستانه انتخابات میاندوره‌ای کنگره، تعداد جمهوریخواهانی که پس از دادن رأی مثبت به استیضاح دوم ترامپ از دور رقابت‌های انتخاباتی خارج شده‌اند به هشت نفر رسید.

لیز چنی، دختر معاون جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا سال گذشته به‌همراه ۹نماینده‌جمهوریخواه دیگر به طرح استیضاح ترامپ رای مثبت داده بود و بسیاری از تحلیلگران، شکست او را از رقیب هم‌حزبی، ناشی از همین مسأله می‌دانند.

به نوشته وبگاه شبکه سی‌ان‌ان، نتایج اولیه انتخابات در ایالت وایومینگ نشان می‌دهد هریت هیجمن، رقیب چنی که از حمایت ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا برخوردار است، با اختلاف حدودا دو برابری، پیروز خواهد شد. لیز چنی دیروز ضمن اعلام واگذاری رقابت به هیجمن گفت: «انتخابات مقدماتی به پایان رسیده، اما کار اصلی از حالا شروع می‌شود.»

این قانونگذار آمریکایی، همچنین یکی از اعضای کلیدی کمیته منتخب تحقیقات مجلس نمایندگان آمریکا درباره حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره در سال ۲۰۲۱ است.

شکست چنی از رقیب جمهوریخواه وقتی بیشتر اهمیت می‌یابد که با نگاهی به تاریخچه خانوادگی چنی درمی‌یابیم در شرایط فعلی، زندگی لیز چنی بیشتر از هر سیاستمدار فعال دیگری با حزب جمهوریخواه آمیخته است، اما برگ حمایت ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی میاندوره‌ای کنگره آن‌قدر قدرتمند است که چنین فردی را از دور رقابت خارج می‌کند.

بر همین اساس تحلیلگران سیاسی و رسانه‌های آمریکایی معتقدند این تحولات نشان‌دهنده این است که ترکیب حزب جمهوریخو‌اه در کنگره آمریکا در حال تغییر مسیر به سمت حامیان ترامپ است.
این موضوعی است که در ایالت‌های مختلف در جریان رقابت‌های مقدماتی قابل مشاهده است و نامزد‌هایی که مورد حمایت ترامپ هستند از حمایت لابی‌های قدرت و ثروت نیز برخوردار می‌شوند.

مثلا در همین ایالت وایومینگ برخی از خانواده‌های بسیار ثروتمند و محافظه‌کار که مدت‌ها از اعضای خانواده چنی حمایت کرده‌اند، وفاداری خود را به هیجمن تغییر داده‌اند. همچنین ستاد انتخاباتی هیجمن توسط شرکت بیل استپین، یک مقام سابق کمپین ترامپ مدیریت می‌شود. از سوی دیگر گمانه‌زنی رسانه‌های آمریکایی حاکی از این است که با توجه به عملکرد ضعیف دولت دموکرات آمریکا، احتمال دارد جمهوریخواهان بتوانند بعد از چهار سال دوباره اکثریت را در مجلس نمایندگان این کشور پس بگیرند.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها