نشست معاون سیما با گروه «شهباز» برگزار شد

احساس غرور از تولید یک اثر ملی

«گروهی چهار نفره موسوم به شهباز، حملات سایبری را پیگیری و خنثی می‌کنند.» این تعریف یکی خطی از سریال «شهباز» است که مدت‌هاست تصویربرداری آن آغاز شده و این روز‌ها در یکی از دانشکده‌های دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی کارش را ادامه می‌دهد.
کد خبر: ۱۳۷۶۸۴۳
نویسنده نوشین مجلسی - گروه رسانه
دیروز محسن برمهانی، معاون سیمای رسانه‌ملی به پشت صحنه این سریال تلویزیونی رفت و در نشستی که با امیرحسین آشتیانی‌پور و مهدی علی‌نقی‌پور تهیه‌کنندگان؛ حمیدرضا لوافی، کارگردان؛ مینا خدیوی، نویسنده؛ نیما نادری، آرش مجیدی، علیرضا آرا، رضا داوودنژاد، غزال نظر، فاطیما بهارمست، مهدخت مولایی، مریم سرمدی، سیروس همتی و... بازیگران و دیگر دست‌اندکاران این مجموعه داشت به نظرات آنان گوش داد و حال‌وهوای آن‌ها را در تولید این مجموعه تلویزیونی جویا شد. همچنین سعید اشناب، مدیر شبکه پنج سیما هم در این نشست حاضر بود که پس از پایان آن، سکانسی با حضور مدیران تصویربرداری شد.

به گزارش جام‌جم، به دانشگاه خواجه نصیر که رسیدیم، گروه سازنده سریال را در نشستی با معاون سیما یافتیم که در سالن کنفرانس در حال برگزاری بود. برمهانی در این جلسه و پس از شنیدن نظرات و مطالبات گروه تولید بیان کرد:، چون خودم در فضای تولید کار کردم وقتی گروه تولید یک مجموعه را کنار همدیگر می‌بینم، فارغ از اثر برایم جذاب است. حسی که از فضای این کار به من منتقل شد بسیار مثبت بود و جای تشکر از آقای اشناب، مدیر شبکه و همچنین گروه ستادی و تولید دارد. جمعی که من دیدم و سخنانی که شنیدم، صادقانه بود. او ادامه داد: باید تشکر ویژه داشته باشم که این جمع سر یک کار ملی کنار هم ایستادند. کسی که کار ملی انجام می‌دهد، احساس غرور می‌کند و این حس باید برای همه ما وجود داشته باشد. این‌که می‌خواهیم بگوییم ابرقدرت هستیم، باید خودمان یعنی من به‌عنوان معاون سیما و شما به‌عنوان دست‌اندرکار رسانه آن را باور داشته باشیم که در این صورت مردم هم حتما باور خواهند کرد.

معاون سیما افزود: بعضی از آثار هنری ما شعاری، اما خوب است. پس نمی‌گویم شعار بد است، ولی باید این شعار، طوری مطرح شود که خودمان باور کنیم تا باورپذیر باشد. به یکی از دوستان گفتم یکی از آثار شعاری سینمای ایران را نام ببر! گفت آژانس شیشه‌ای. گفتم شعاری‌ترین قسمتش کدام است؟ گفت «آن بخشی که می‌گوید مردم می‌خواهم برایتان قصه بگویم. یک دیوی بود، بعد یک پیر آمد و...» این خیلی شعاری است، ولی آن‌قدر قشنگ شعار می‌دهد که سینمایی و جذاب است. به‌خاطر فضای رسانه‌ای، باوری که به گمان من مثلا ۷۵درصد مردم دارند، ۳۵درصد نشان داده می‌شود. این را درک می‌کنم که فضای پیرامون‌مان به‌گونه‌ای است که شما با کنار زدن آن سر این کار می‌آیید و پای باورتان می‌ایستید تا اتفاق مهمی را رقم بزنید. او با اشاره به قصه این سریال بیان کرد: زمانی در یک اثر آن هم با این ژانر می‌توانیم مخاطب را به تصویر میخکوب کنیم که در کنار شخصیت‌های مثبت یا فریب خورده، ضدقهرمان قوی داشته باشیم. یعنی همان‌قدر که از آن‌ها خوشمان می‌آید، از ضدقهرمان متنفر باشیم.

سعید اشناب، مدیر شبکه پنج هم مطرح کرد: به همه همکاران خداقوت می‌گویم. نوبت قبل که خدمت دوستان رسیدم، شروع صحبتم با یک سؤال بود. گفتم چه کسی قبول دارد که ما ابرقدرت هستیم؟ خانم خدیوی اولین کسی بود که پاسخم را داد و همین نگاه است که تبدیل به فیلمنامه شده. تا موقعی که باور نداشته باشیم ابرقدرت هستیم و نگاهمان منفعلانه باشد، چنین اثری خلق نمی‌شود. ابرقدرت بودن دانش، اندیشه الهام‌بخش و خیلی چیز‌های دیگر می‌خواهد که ما با وجود تمام مشکلات وضعف‌ها آن را داریم.

اشناب ادامه داد: این کار با اندیشه خانم خدیوی شکل گرفته و همه دوستان تلاش می‌کنند بیننده با دیدن این اثر کیف کند و بگوید من ایرانی هستم و کشورم چنین توانمندی‌ای دارد. حوزه‌ای که سریال به آن می‌پردازد هم دانش روز سایبر است.

شهبازی‌ها چه گفتند؟

امیرحسین آشتیانی‌پور، یکی از تهیه‌کنندگان سریال در این نشست عنوان کرد: سعی کردیم در انتخاب عوامل دستچین عمل کنیم. به نظرم کار آبرومندی را تولید می‌کنیم. این را کسی می‌گوید که خودش در سازمان صداوسیما مدیرتولید بیش از ۸۰ سریال بوده و بیش از ۳۰۰ تله فیلم را مدیریت کرده است. بنای خانم خدیوی این بود که فیلمنامه‌ای با قواعد درست این ژانر نوشته شود. به نظرم یکی از بهترین کار‌های آقای لوافی است و بعد‌ها خیلی بیشتر از ایشان خواهیم شنید. آقای علی‌نقی‌پور به‌عنوان یک متخصص که بر فیلمنامه احاطه داشتند به‌صورت حرفه‌ای با من در کار تهیه‌کنندگی همراه کردند.

مینا خدیوی، نویسنده این سریال هم بیان کرد: قصه در مورد یک گروه امنیتی است که ما دو سال تلاش کردیم تا ماجرا‌های آن‌ها منطبق بر واقعیت‌ها باشد. این گروه می‌خواهند با یک هکر معروف مقابله کنند و برای همین از یک جوان که استعداد زیادی دارد و در این زمینه نابغه است، کمک می‎‌گیرند. تراز این رویارویی در حد موضوعات ملی و امنیتی است.

هر کدام از بازیگران حاضر در این نشست و برخی دیگر از عوامل هم به نکاتی درباره این سریال اشاره کردند. آرش مجیدی، بازیگر یکی از نقش‌های اصلی گروه شهباز گفت: باید به گروه تولید دستمریزاد گفت. یکی از لذت‌های این کار با این گروه بازیگران بود که همه آن‌ها حرفه‌ای هستند. ما همیشه نمونه‌های خارجی این دست آثار را دیده بودیم و برایم جالب بود که نمونه ایرانی آن چطور می‌شود، چون نمونه‌های خارجی با فرهنگ ما تطابق ندارد. امیدوارم مخاطب کارمان را بپذیرد و دوست داشته باشد.

عیلرضا آرا، بازیگر هم عنوان کرد: معمولا در کار‌هایی که انجام می‌دهیم حواشی زیاد است و تا بخواهد اخلاق گروه با همدیگر جور شود، طول می‌کشد، اما در این کار فضای خوبی داریم.

غزال نظر هم بیان کرد: ابتدا متن را به‌عنوان مخاطب خواندم و برایم جذاب بود که یک خانم آن‌قدر با جزئیات چنین فیلمنامه‌ای را با یک موضوع حساس و خاص نوشته است. مدام دوست داشتم ادامه کار را بخوانم و ببینم چه می‌شود. نقشم را بسیار دوست دارم و خوشحالم با این گروه کار کردم.

در پایان نشست، سکانسی با بازی فاطیما بهارمست با حضور برمهانی و دیگر مدیران و دست‎‌اندرکاران تصویربرداری شد.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها