درخواست تل آویو مبنی بر افتتاح کنسولگری موقت در دوحه رد شد

تیر صهیونیست ها در قطر به سنگ خورد

سفرای رژیم‌صهیونیستی و ترکیه، به آنکارا و تل‌آویو باز می‌گردند

قمار ۲سرباخت اردوغان

سرانجام رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه تصمیم خود مبنی بر عادی‌سازی کامل روابط آنکارا- تل‌آویو را عملیاتی کرد. البته سرویس اطلاعاتی ترکیه(میت) و سرویس جاسوسی ژیم‌صهیونیستی(موساد) مدت‌ها بود روابط پشت پرده خطرناک خود را با هدف ایجاد بحران‌های مزمن و دامنه‌دار در منطقه آغاز کرده بودند.
کد خبر: ۱۳۷۶۸۳۴
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل
حمایت ترکیه از داعش و جبهه النصره در سوریه، محصول همین روابط پنهان بود. اکنون اردوغان که در آستانه سقوط از قدرت قرار گرفته است، روی دیوار صهیونیست‌ها یادگاری نوشته تا بلکه قاتلان ملت فلسطین به داد او برسند.

یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی با رجب‌طیب‌اردوغان، گفت‌وگوی تلفنی کرد. وی پس از این تماس گفت تصمیم گرفته شد روابط به طور کامل عادی‌سازی شود و سفرای دو طرف کارشان را از سر بگیرند. کمی قبل، خبرگزاری فلسطینی سما به نقل از شبکه ۱۲تلویزیون رژیم‌صهیونیستی اعلام کرد طی ساعت‌های آتی، اسرائیل و ترکیه به طور کامل و رسمی، روابط خود را برقرار خواهند کرد. یک مسئول عالی‌رتبه صهیونیستی نیز در گفتگو با روزنامه عبری‌زبان یدیعوت آحارونوت گفته بود، اسرائیل و ترکیه در حال نزدیک‌شدن به توافق‌هایی هستند که امکان بازگشت هواپیما‌های اسرائیلی به فرودگاه‌های ترکیه را پس از سال‌ها ممنوعیت فراهم خواهد کرد. این مسئول اسرائیلی در ادامه این گفتگو احتمال داد شرکت‌های هواپیمایی اسرائیلی ظرف چند هفته آینده اجازه فرود در فرودگاه‌های ترکیه را به دست خواهند آورد. به گفته این مسئول اسرائیلی - که روزنامه آحارونوت هویت او را فاش نکرد- پس از این‌که ترکیه و اسرائیل توافق‌نامه هواپیمایی جدیدی را اوایل ژوئیه به امضا رساندند، دو طرف در تلاش برای افزودن جزئیات نهایی هستند که به شرکت‌های هواپیمایی اسرائیلی اجازه پرواز به ترکیه را خواهند داد.

عقبگرد اردوغان

ترکیه می ۲۰۱۸ آخرین سفیر رژیم‌صهیونیستی را اخراج کرده و او را در مسیر بازگشتش به اراضی اشغالی، تحت یک بازرسی امنیتی قرار داده بود. ترکیه از حدود ۱۵سال قبل به دلیل تنش‌ها و اختلاف‌نظر‌ها با رژیم‌صهیونیستی بر سر شروط امنیتی پیچیده این رژیم درباره امنیت پرواز‌های اسرائیل از ترکیه به مقصد تل‌آویو، ورود هواپیما‌های اسرائیلی به فرودگاه‌هایش را ممنوع کرده بود. در مارس ۲۰۰۷ شرکت هواپیمایی ال‌عال رژیم‌صهیونیستی سه پرواز هفتگی خود را به استانبول متوقف کرد. تل‌آویو و آنکارا در چند ماه گذشته برای بهبود روابط خود در تلاشند. نقطه اوج این تلاش‌ها، سفر رسمی اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم‌صهیونیستی به ترکیه و دیدارش با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه بود. سه ماه بعد نیز یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی به ترکیه رفت و او در ماه ژوئیه برای اولین‌بار با اردوغان گفتگو کرد.

بدترین قمار اردوغان

رئیس‌جمهور ترکیه دست به قماری خطرناک زده است. اردوغان تصمیم گرفته به بخشی از بحران در منطقه مبدل شود. این تصمیم نابخردانه و خطرناک در حالی اتخاذ می‌شود که آنکارا طی سال‌های گذشته و اخیر به‌رغم ادعای خود مبنی بر تقابل با رژیم‌اشغالگر قدس، متاسفانه به یکی از تکمیل‌کنندگان پازل استراتژیک مشترک واشنگتن و تل‌آویو تبدیل شده است.

بهتر است اردوغان این سؤال مبنایی را از خود و سران حزب عدالت و توسعه بپرسد که چرا آنکارا به نماد واگرایی و فراتر از آن به مهره بازی دشمنان امنیت منطقه در برهه حساس کنونی تبدیل شده است؟ به نظر می‌رسد هنوز اردوغان متوجه نگاه ابزارگرایانه رژیم‌صهیونیستی نسبت به آنکارا نشده است. این بدترین خطای راهبردی و محاسباتی ممکن محسوب می‌شود که آثار و تبعات کوتاه‌مدت و بلندمدت آن هر دو گریبانگیر رئیس‌جمهور ترکیه خواهد شد. بهتر بود اردوغان قبل از آن‌که بخواهد در خیال و توهم خود رژه قدرت بر مبنای قومیت و ماندگاری ابدی در قدرت را در دستور کار قرار دهد، به بدترین شکل ممکن، قربانی واقعیات جاری در منطقه و نظام بین‌الملل نشود.

اردوغان دوربرگردانی ندارد

بهتر بود اردوغان و همراهانش در حزب عدالت و توسعه به جای دست دراز کردن به سوی رژیمی که نابودی آن حتمی است، به تجربه شکست در جنگ سوریه و هزینه گزاف حمایت آنکارا از تروریست‌های داعش و جبهه النصره فکر می‌کردند.‌ای کاش اردوغان متوجه می‌شد سیاستمداران و جریان‌های آشکار و پنهان قدرت در غرب و رژیم‌صهیونیستی که امروز برای وی بابت تنش‌زایی در منطقه هورا می‌کشند، همان جریانات و افرادی هستند که از سال ۲۰۰۵ میلادی تاکنون ترکیه را پشت دروازه‌های اروپای واحد نگاه داشته و آخر نیز با تاکید مداوم بر امکان نداشتن عضویت این کشور در اتحادیه اروپا، آب پاکی را روی دستانش ریخته‌اند. تاکنون اردوغان از کنار عبرت‌های زیادی به‌سادگی گذشته و چشمان خود را عامدانه روی معامله تحقیرآمیز غرب و رژیم‌صهیونیستی با آنکارا بسته است. حتی اردوغان نباید بعید بداند که در آینده‌ای نه چندان دور، احتمالا وی به جای دریافت پاداش و دست‌مریزاد از صهیونیست‌ها و غرب، با مهره‌ای دیگر مانند فتح‌ا... گولن (دیگر مهره بازی غرب) جایگزین شود. رئیس‌جمهور ترکیه به دست خود، سقوط پرهزینه‌اش از قدرت را با عادی‌سازی روابط با رژیم‌اشغالگر قدس کلید زده است. بی‌دلیل نیست که افرادی مانند عبدا... گل، یار سابق و منتقد امروزی اردوغان معتقدند وی دیگر راه برگشت و دوربرگردانی برای جبران گذشته باقی نگذاشته است.

تنش‌های ترکیه و رژیم صهیونیستی

تنش روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی از ۱۲سال پیش و حمله نیرو‌های صهیونیست به یک کاروان کمک‌رسان به غزه آغاز شد. این ناوگان که «کاروان آزادی» نام داشت و برای شکستن محاصره اقتصادی غزه به‌سوی این منطقه در حرکت بود با حمله نیرو‌های رژیم صهیونیستی به مقصد نرسید. در جریان این حمله ۱۰نفر از فعالان طرفدار حقوق فلسطینی‌ها جان خود را از دست دادند و ترکیه و رژیم‌صهیونیستی به آستانه قطع کامل روابط رسیدند.

در سال ۲۰۱۲ نیز در جریان حملات صهیونیست‌ها به غزه، ترکیه و شخص رجب طیب اردوغان به یکی از منتقدان بین‌المللی اسرائیل بدل شدند. ترکیه در آن سال از سازمان ملل خواست که علیه رژیم صهیونیستی وارد عمل شود. اما در سال ۲۰۱۶، ترکیه و رژیم صهیونیستی بار دیگر روابط‌شان را از سرگرفتند و ترکیه برای سرزمین‌های اشغالی، سفیر معرفی کرد؛ وضعیتی که به مدت دو سال به شکل شکننده‌ای ادامه پیدا کرد و در نهایت بعد از درگیری‌های سال ۲۰۱۸، بار دیگر روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی تیره شد.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها