سرپرست دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش از آغاز به کار «سامانه رتبه‌بندی» از امروز خبر داد و جزئیات و نحوه بارگذاری مدارک لازم از سوی فرهنگیان را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۳۷۶۶۹۴
با اجرای طرح رتبه‌ بندی معلمان، رتبه‌ های حرفه‌ای برای معلمان در نظر گرفته می‌شود. ایرادات طرح رتبه بندی معلمان رفع شد. افزایش حقوق رتبه ‌بندی معلمان متناسب با تورم است. لایحه رتبه بندی معلمان به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد و براساس آن هشت گروه از جمله نیروهای اداری، نیروهای فاقد کد شناسه استخدام مورد تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور، کارکنان مأمور یا انتقالی به سایر دستگاه‌های اجرایی، کارکنان مأمور به مدارس غیردولتی، نیروهای مازاد یا در اختیار مدرسه، کلیه افرادی که از بیش از یک صندوق حقوق دریافت می‌کنند، افرادی که در مرخصی بدون حقوق به سر می‌برند، افراد انتقالی به دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی و افراد مأمور به تحصیل شامل قانون رتبه بندی معلمان نمی‌شوند.
 
به گزارش جام جم آنلاین، سجاد سیاح در گفتگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: امروز سایت را باز می‌کنیم، اما درباره ساعت آغاز به کار سامانه باید گفت که ما از شب گذشته آماده بودیم و هر زمان وزیر آموزش و پرورش دستور رسمی صادر کند، سامانه را در دسترس قرار می‌دهیم.


وی افزود: آدرس سامانه rtb.medu.ir است و آدرسی که پیش از این اعلام شده بود آی پی تستی سامانه بود که برای برخی استان‌ها در دسترس قرار گرفته بود.


سرپرست دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه همکاران می‌توانند با نام کاربری و رمز عبوری که در سامانه پروفایل داشتند وارد شوند گفت: اگر کلمه عبور را فراموش کرده باشند، دو قابلیت برای بازیابی رمز عبور پیش، بینی شده است.


سیاح افزود: فرم‌ها و موارد دیگر در سامانه طرح ریزی شده و سعی کردیم محیط کاربری ساده‌ای داشته باشد. به زودی فیلم آموزشی راهنما نیز بارگذاری و منتشر می‌شود.


وی همچنین اعلام کرد که به منظور حفظ عدالت در ورود اطلاعات و جلوگیری از افزایش بیش از حد بار سامانه، اینگونه برنامه ریزی کرده‌ایم که هر رقم کدملی از سمت راست (اولین رقم سمت راست کد ملی) ۲.۵ روز کاری برای ثبت نام فرصت داشته باشد و امروز از صفر شروع می‌شود تا به کد ۹ برسیم. جدول زمانبندی مشخص شده است. با این حال پس از اتمام این زمان نیز فرصت دوباره‌ای به همه همکاران که موفق به ثبت نام نشده‌اند داده می‌شود و جای استرس و نگرانی نیست.


سرپرست دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه جامعه هدف بیش از ۸۰۰ هزار نفری داریم، تاکید کرد که این اقدام به منظور کنترل بار ورود به سامانه انجام و طی ۹ روز ثبت نام‌ها انجام می‌شود. تست‌های فنی نشان می‌دهد که نباید مشکل خاصی در این زمینه داشته باشیم. سرور‌ها و پهنای باند ویژه اختصاص داده شده و اقدامات زیرساختی و سخت افزاری انجام شده و مسئله خاصی وجود نداشته است. با این حال همکاران ما رصد لحظه‌ای خواهند داشت.


سیاح در پاسخ به اینکه در صورت بروز مشکل، کدام بخش وزارتخانه پاسخگو است و فرهنگیان باید با چه شماره‌ای تماس بگیرند؟ گفت: تمام مناطق آموزش و پرورش موظف شده‌اند میزکار رتبه بندی داشته باشند. امروز اطلاعیه‌ای از سوی امور اداری یا مرکز سنجش منتشر و شماره تماس و نحوه پشتیبانی قید خواهد شد تا همکاران بتوانند پیگیری کنند.

لازم به ذکر است صادق ستاری فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش نیز در این باره گفته، معلمان بر اساس برنامه زمان بندی شده و مبتنی بر شماره ملی خود می‌توانند مدارک و مستندات خود را در این سامانه بارگذاری کنند تا بر اساس آن، نظام رتبه بندی و شایستگی و صلاحیت آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد و در بازه زمانی یک ماهه اقدامات لازم انجام شود.

به گفته وی و بر اساس هماهنگی وزارتخانه با سازمان برنامه و بودجه، تلاش بر این است که بخشی از مطالبات فرهنگیان درخصوص موضوع رتبه بندی شهریور ماه به صورت علی الحساب در اختیار فرهنگیان قرار داده شود تا از ماه‌های آینده و با صدور احکام بتوان نسبت به اجرای تمام و کمال نظام رتبه بندی اقدام کرد.
 

آغاز رتبه بندی معلمان

به گزارش جام جم آنلاین، یوسف نوری در گفت و گویی تلویزیونی گفت: اولین اقدام تحولی در راستای ایجاد سند تحول بنیادین تحول در مرکز سقل آموزش و پرورش یعنی همان تربیت معلم است.

او گفت: دانشگاه فرهنگیان بیشینه زیادی دارد. در ابتدای دهه ۹۰ تبدیل به دانشگاه شده است، اما متاسفانه دستخوش حواشی شده که باید در این سال‌ها آن را ترمیم می‌کردیم.

نوری افزود: در دانشگاه فرهنگیان نسبت استاد به دانشجو یک به ۱۱۰ بود. در حالی که در برنامه ششم باید یک به بیست باشد. اولین اقدامی که با همکاری وزارت علوم انجام شد ترمیم این نسبت است. جمعیتی بالغ بر ۵۶۰۰ دکتر معلم داریم که از بین این‌ها ۱۰۰۰ نفر برای دانشگاه فرهنگیان جذب می‌شوند.

او گفت: در زیست بوم آموزش الکترونیکی دانشجویان ما باید مهارت کار با نرم افزار‌های رشته خود را بلد باشند لذا هر دانشجو معلمی که فارغ التحصیل می‌شود حتما باید آزمون جامع استاندارد را بدهد و ۶ مهارت را هم نیز فرا بگیرد تا گواهی سلامت معلمی را دریافت کند که در رتبه بندی نیز حائز اهمیت است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برای معلمان چند پایه در دانشگاه فرهنگیان رشته نداشتیم و اکنون این موضوع در حال پیگیری است. یعنی معلم باید تمام ۶ ساحت علمی را یاد گرفته باشد. در این مدت توانستیم دانشگاه فرهنگیان را در راستای سند تحول بنیادین احیا کنیم که کار بزرگی برای وزارت آموزش و پرورش است.

نوری درباره رتبه بندی معلمان گفت: یکی از کار‌هایی که برای معلمین باید انجام شود همین لایحه است. لایحه رتبه بندی معلمان برای یک دهه قبل است و باید اجرا می‌شد؛ که در این دولت با همت که وجود داشت سال گذشته در اسفند ماه قانونی در این بار تصویب شد.

او ادامه داد: رتبه بندی معلمان وارد فاز عملیات شده است و در این مدت آیین نامه آن نیز آماده شده، البته مشکلاتی نیز وجود دارد نهایتا آیین نامه اول در تیر ۱۴۰۱ تصویب و پس از اصلاح در ۱۵ همین ماه آیین نامه نهایی شد.

او ادامه داد: سامانه رتبه بندی معلمان از امروز باز شده است لذا به صورت آزمایشی همکاران می‌توانند کار‌های خود را انجام دهند، اما از ۲۶ مرداد ماه سامانه به صورت رسمی شروع به کار خواهد کرد.

به گفته نوری بخشی از مطالبات نیز به همکاران پرداخت خواهد شد البته این را هم باید عنوان کرد که رتبه بندی معلمان امری زمان بر است. البته از تاخیر صورت گرفته بابت آیین نامه رتبه بندی معلمان نیز از تمامی همکاران عذر خواهی می‌کنم.

او افزود: بیش از ۸۰۰ هزار نفر شامل رتبه بندی می‌شوند، اما سعی می‌کنیم سریع‌تر کار‌ها را انجام دهیم لذا بخشی از مطالبات را به تدریج پرداخت خواهیم کرد. شروع رتبه بندی برای هر فردی حداقل یک ماه طول خواهد و می‌توان گفت تا آخر سال کامل عملی خواهد شد.

نوری افزود: مسابقات فرهنگی و ورزشی معلمین ۱۴ سال بود که انجام نمی‌شد، اما امسال با همت همکاران بار دیگر احیا شد که رویداد بزرگ و خوبی در جامعه آموزش و پرورش بود. عموم اعتباراتی که از سازمان برنامه بودجه دریافت می‌کنیم حق و حقوق کارکنان آموزش و پرورش و پرسنل است.

او گفت: آموزش و پرورش به این دلیل که زود بازده نیست به آن توجه چندانی نمی‌شود که البته در این دولت سعی شده این اتفاق پیش نیاید. خیرین ما سال گذشته ۳۴۰۰ میلیار هزینه کردند، امسال هم نیز ۸۰۰۰ میلیار اعتبار پیش بینی کرده اند.

نوری درباره هزینه مدارس دولتی و غیر دولتی در کشور افزود: سه دسته مدرسه داریم. دولتی، غیر دولتی و مدارس خاص. درباره مدارس غیر دولتی اگر تخلفی صورت گرفته است با توجه به شهریه‌هایی که به نسبت به هر مدرسه تعیین کرده ایم مردم می‌توانند اعتراض خود را اعلام کنند و حتما به آن رسیدگی می‌شود. یکی از شاخص‌های تعیین شهریه مدارس، موفقیت‌های مدارس در سال‌های گذشته است که شورای مدارس غیر دولتی این ارقام وقیمت‌ها را برای مدارس تعیین کرده اند و امسال در این رابطه مشکل نداریم. تا کنون بیش از ۴۰ مدرسه را به دلیل بعضی تخلفات شناسایی شده اند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مورد دوم مدارس دولتی خاص هستند مثل مدارس سمپاد؛ که حق ثبتی را از والدین می‌گیرند که میانگین کشوری ۳ میلیون تومان است که به ۴۰ درصد افراد تخفیف‌هایی نیز تعلق می‌گیرد.

او گفت: بخش اعظمی از قبولی‌های کنکور امسال حاصل همین مدارس سمپاد دولتی است که ۳۰ درصد دانش آموزان سمپاد فرزندان همکاران فرهنگی ما هستند که وضع مالی چندان مناسبی ندارند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اکنون ۱۳ و نیم میلیون نفر دانش آموز داریم که بیشتر آن‌ها شهریه پرداخت نمی‌کنند. البته ما باید تمامی مدارس را با کیفیت کنیم و همه در مدارس با کیفیت درس بخوانند. وجود مدارس غیر دولتی از نظر کمی کمک به آموزش و پرورش است، اما اگر بررسی شود اختلافاتی را این موضوع در کشور به وجود آورده است. در دنیا مدارس ابتدایی غیر دولتی و خصوصی به ندرت داریم و به نوعی ما در جهان خاص هستیم.

نوری گفت: امسال ۷۵ درصد قبولی‌های ما دولتی بود، اما متاسفانه در جامعه گفته می‌شود سمپاد دولتی نیست، در حالی که مدارس استعداد‌های درخشان نیز دولتی محسوب می‌شود. برای مردم ذهنیت اشتباهی ایجاد کردند که مدارس سمپاد غیر دولتی هستند.

رتبه بندی معلمان

 اصلاحات آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان

هیأت وزیران در جلسه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور کشور و سازمان اداری استخدامی کشور و دو نفر از اعضای کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر و به استناد ماده ۹ قانون نظام رتبه‌بندی معلمان مصوب ۱۴۰۰، آیین‌نامه اجرایی قانون یاد شده را تصویب کرد.

اما مجلس اعلام کرد که این آیین‌نامه اشکالاتی دارد و دولت، این ایرادها را برطرف کرد اما اصلاحات شامل چه مواردی است:

هیأت وزیران در جلسه نهم مرداد 1401 به پیشنهاد شماره 48645.73175 مورخ سوم مرداد 1401 معاونت حقوقی رئیس‌جمهور و به استناد اصل و یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

آیین‌نامه اجرایی قانون نظام رتبه‌بندی معلمان موضوع تصویب‌نامه شماره 59426.ت59794ه مورخ 12 تیر 1401 به شرح زیر اصلاح می‌شود.

1- ماده(3) به شرح زیر اصلاح می‌شود:

ماده 3- مشمولان این آیین‌نامه عبارتند از معلمان موضوع جزء(1)ماده (2) قانون، اشخاص موضوع تبصره ماده(4) قانون و عناوین معادل آنها در طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان.

2- تبصره (3) ماده (3) به شرح زیر اصلاح می‌شود:

تبصره 3- اشخاصی که هم‌اکنون رسالت خطیر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی بر عهده ندارند، از قبیل کارکنان مأمور یا انتقالی به سایر دستگاه‌های اجرایی (با حفظ پست سازمانی یا بدون آن)، کارکنان مأمور به مدارس غیردولتی( به استثنای مدیران و معاونانی که معلم بوده و از آموزش و پرورش حقوق دریافت می‌نمایند) و افراد انتقالی به دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی، مشمول این آیین‌نامه نمی‌باشند.

3- متن زیر به عنوان تبصره(4) به ماده(3) اصلاح می‌شود:

تبصره 4- اجرای رتبه‌بندی منوط به تکمیل فرایند استخدام مطابق قوانین و مقررات خواهد بود.

4- در جدول شماره(3) ذیل تبصره(2) ماده(4)، در ستون مربوط به شایستگی‌های حرفه‌ای، امتیاز مربوط به آموزشیار معلم به رقم(120) و امتیاز مربوط به مربی معلم به رقم(130) اصلاح می‌شود.

5- در تبصره(4) ماده(4)، بعد از عبارت «قانونی هستند» عبارت «مراجع مزبور مکلفند ظرف مهلت بیست روز تقویمی پاسخ لازم را ارسال نمایند. در غیر این صورت هیأت‌های ممیزه از طرق قانونی، مجاز به ارزیابی خواهند بود». الحاق و تبصره (5) ماده یادشده حذف می‌شود.

6- ماده (6) حذف و عنوان مواد بعدی به ترتیب اصلاح می‌شود.

7- در بند(1) ماده(9)،، عبارت «طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان و نیروهای توانبخشی مدارس استثنایی» به عبارت «آیین‌نامه» اصلاح و در بند (3) ماده یاد شده، بعد از عبارت «اعضای هیأت ممیزه» عبارت «مشمول قانون» الحاق می‌شود.

8- در ماده(11)، عبارت «و در صورتی که منجر به محکومیت فرد شود، متخلف علاوه بر مجازات انتظامی، از دریافت فوق‌العاده رتبه‌بندی در همان دوره ارزبابی محروم خواهد شد» حذف می‌شود.

9- در ماده(21) عبارت «مشاغل طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمین» به عبارت «رسته آموزشی و فرهنگی( مشاغل طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمین)» اصلاح می‌شود.

10- در ماده (24)، عبارت «و متخلف علاوه بر مجازات انتظامی، از دریافت فوق‌العاده رتبه‌بندی تا دو دوره محروم خواهد شد» حذف می‌شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها