نامه ۱۵۵ دفتر بسیج دانشجویی به رئیس جمهور؛

ضرورت احداث خوابگاه‌های متأهلی برای رفع مشکلات دانشجویان

۴۰روز دیگر سال تحصیلی آموزشی در حالی آغاز می‌شود که چالش خوابگاه‌های دانشجویی و اسکان دانشجویان غیربومی در شهر‌هایی که برای آن‌ها غربت محسوب می‌شود همچنان پابرجاست. در این میان، دو سال و نیم همراهی با کرونا که موجب تغییر کاربری بسیاری از خوابگاه‌های خودگردان شده بر نگرانی‌ها افزوده چرا که تا پیش از شیوع این بیماری، امید به این بود که اگر دانشجویان نمی‌توانند از خوابگا‌های ملکی دانشگاه‌ها استفاده کنند لااقل خوابگاه‌های خودگردان سرپناهی برای آن‌ها خواهند بود.
کد خبر: ۱۳۷۶۴۸۰
نویسنده مریم خباز - گروه جامعه
این نقص البته رشته‌ای است که سر دراز دارد و سال هاست نظام آموزش عالی این بار را به دوش می‌کشد، ولی مشکل این است که یک سر این ماجرا به خانواده‌ها مربوط می‌شود، به کسانی که از زبان شخصی همچون استاندار همدان که استانش با کمبود خوابگاه‌های دانشجویی روبه‌روست، می‌شنوند که پراکندگی دانشجویان در سطح شهر و اسکان در فضا‌های غیرآموزشی آسیب‌هایی به دنبال دارد.

در این میان دانشگاه‌هایی که خوابگاه دارند و دانشجوی سرگردان در آن‌ها کمتر از سایر دانشگاه‌هاست نیز اغلب خوابگاه‌هایی فرسوده و بی‌تجهیزات دارند که در دوران تحصیل باعث معذب‌شدن دانشجو می‌شوند و پس از فارغ‌التحصیلی خاطره‌ای برای تلخندزدنش.

۱۰۲۱ بلوک خوابگاهی برای ۲۱۴ هزار دانشجو

کسری خوابگاه دانشجویی تقریبا مشکلی مسری در همه دانشگاه‌های کشور است، اما برخی دانشگاه‌ها اوضاع بدتری دارند. طبق اعلام تیرماه امسال رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، میزان پوشش خوابگاهی مثلا در دانشگاه محقق اردبیلی۲۰ درصد است در حالی که میانگین کشوری این پوشش ۳۷درصد است که از وضعیت قرمز این دانشگاه حکایت دارد. البته حتی پوشش ۳۷درصدی نیز با نیاز‌های واقعی فاصله‌ای معنادار دارد چرا که مسعود گنجی می‌گوید سیاستگذاری وزارت علوم رسیدن به پوشش خوابگاهی ۵۰درصدی در کشور است که مسلما رسیدن به آن اهتمام جدی را می‌طلبد.

روز گذشته نیز که محمدعلی زلفی‌گل، وزیرعلوم در جمع خبرنگاران حاضر شد این کمبود‌های خوابگاهی دستمایه پرسش جام‌جم از وی و جویاشدن تمهیدات وزارتخانه برای جبران کسری‌ها شد. وی توضیح داد: تا سال تحصیلی گذشته حدود ۹۲۰ بلوک خوابگاهی با ظرفیت ۱۹۶هزار دانشجو در کشور وجود داشت که این رقم اکنون به ۱۰۲۱ بلوک و ظرفیت پذیرش ۲۱۴ هزار دانشجو رسیده به طوری که برای سال تحصیلی جدید ۱۸هزار ظرفیت به خوابگاه‌های دانشجویی کشور افزوده شده است.

وی تعداد فعلی خوابگاه‌های متاهلی را ۱۵۰۴ نفر عنوان کرد با این توضیح که با وجود افزایش ظرفیت‌ها باز هم به ارتقای کمی خوابگاه‌ها نیاز است. زلفی‌گل راهکاری را که برای جبران بخشی از کمبود‌های خوابگاهی در نظر گرفته شده اینچنین تشریح کرد: قرار است وام ودیعه‌ای را در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهیم تا به کمک آن خوابگاه‌هایی را اجاره کرده و به این ترتیب بخشی از مشکلات اسکان دانشجویان را برطرف کنند.

به گفته او، راهکار دیگر نیز این است که وزارت علوم از دانشگاه‌ها خواسته تا ظرفیت پذیرش دانشجو را مطابق با امکانات رفاهی خود از جمله خوابگاه‌ها تعیین کنند. شاید به همین دلیل است که در دفترچه انتخاب رشته امسال ۴۸ دانشگاه کشور به صراحت اعلام کرده اند که تعهد خوابگاهی به دانشجویان نخواهند داشت.

وقتی پژوهش، فرهنگ و رفاهیات ذبح می‌شود

شنیده‌شدن واژه «ذبح» آن هم از زبان وزیر علوم و در مورد امورپژوهشی و فرهنگی آن هم در مورد دانشگاه‌ها که محل علم‌آموزی و توسعه علم و تولید ثروت‌اند، عجیب است، اما محمدعلی زلفی‌گل روز گذشته از این کلمات استفاده کرد تا بگوید این حوزه‌های مهم چطور قربانی اعتبارات اندک دانشگاه‌ها می‌شوند.

وی گفت: بودجه‌هایی که اکنون در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد اغلب صرف هزینه‌های جاری، پرسنلی و اموراتی همچون سلف‌های دانشجویی می‌شود به طوری که به ناچار بودجه‌های فرهنگی و پژوهشی، مشاوره، ورزشی و انجمن‌های علمی در راه‌های دیگر ذبح می‌شوند.

وزیرعلوم البته به سرانه‌های رفاهی از جمله غذای دانشجویی نیز نقد داشت و توضیح داد: هزینه‌ای که اکنون سازمان برنامه و بودجه برای یک نوبت غذا در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌دهد اصلا با نیاز‌ها سازگاری ندارد به طوری که سرانه تغذیه دانشجویان از ۸۵۰۰ تا ۲۱هزار تومان است که کف این سرانه به دانشگاه فنی و حرفه‌ای اختصاص دارد.

وی وضعیت حاکم بر دانشگاه‌ها را به خودرویی مدل بالا توصیف کرد که صاحب آن پول خرید بنزین برای آن را ندارد.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها