ایلام آمادگی اسکان 60 هزار زائر و پارک 50 هزار خودرو را دارد

مرزهای ایران آماده خروج بیش از 5 میلیون زائر اربعین

با گذشتن از عاشورای حسینی، شمارش معکوس برای برگزاری راهپیمایی بزرگ اربعین آغاز می‌شود. پلیس از شهروندان خواسته دریافت گذرنامه خود را به روزهای منتهی به اربعین موکول نکنند.
کد خبر: ۱۳۷۶۴۷۷
نویسنده حوریه ملکی - ایران

 همچنین سازمان‌ها و نهادهای خدمات‌رسان در حال آماده کردن امکانات و تجهیزات مورد نیاز در مرزهای غربی مشترک با عراق هستند. ستاد اجرایی فرمان امام یک بیمارستان فوق تخصصی 33 تختخوابی و جمعیت هلال‌احمر یک بیمارستان 55 تختخوابی در مرز مهران برپا می‌کنند.

بالگردهای امداد‌رسان در مرزها مستقر شده و موکب‌ها خود را آماده پذیرایی از زوار می‌کنند. امسال پیش‌بینی شده بیش از پنج میلیون زائر از مرزهای ایران راه کربلای معلی را در پیش بگیرند تا در موعد مقرر سر قرار عاشقی برسند.

قرار است در ایام اربعین یک بیمارستان فوق تخصصی ۳۳ تختخوابی در مرز مهران راه‌اندازی و نمازخانه‌ها و مساجد نیز به وسایل سرمایشی تجهیز شوند.

این موضوع را علی عسگری، معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) خبر داده و با بیان این‌که در این ایام ۶۰ عدد آبسردکن در این پایانه مرزی نصب می‌شود و از حالا دو میلیون آب معدنی جهت توزیع بین زائران دپو شده است، می‌گوید: «علاوه بر این روزانه ۱۰ تن یخ یعنی حدود ۵۰۰ قالب تولید و بین موکب‌ها توزیع می‌شود.»

وی با اشاره‌ به نصب دستگاه آنژیوگرافی بیمارستان مصطفی خمینی شهر ایلام تاکید می‌کند: «این مهم درراستای ارتقای سطح خدمات پزشکی و ارائه بهترین خدمات به بیماران این مرکز انجام می‌شود.»

همچنین با اتمام کارهای آبرسانی به پایانه مرزی مهران با ۵۴ کیلومتر خط لوله و 3700 مخزن، این پروژه به بهره‌برداری رسید.

با افتتاح این پروژه شهر مهران، پایانه‌های برکت و شهید سلیمانی در ایام اربعین از آب شیرین بهره‌مند می‌شوند.

این تمام ماجرا نیست و به گفته دبیر کل جمعیت هلال‌احمر، قرار است یک بیمارستان ۵۰ تختخوابی به همت این جمعیت در پایانه مرزی مهران راه‌اندازی شود.

یعقوب سلیمانی می‌گوید: «هم اکنون یک بالگرد هلال‌احمر در ایلام مستقر است که به درخواست استاندار برای اربعین یک بالگرد دیگر نیز به این منطقه می‌آید.»

وی با اشاره به آمادگی‌های ایجاد شده به منظور اجرای طرح ملی امداد و نجات در اربعین حسینی، تاکید می‌کند: «برای درون کشور تاکنون حدود ۱۵ هزار نفر از داوطلبان، امدادگران و نجاتگران ساماندهی و ۵۶۷ پایگاه ثابت و ۲۰۰ پایگاه موقت نیز هماهنگ و برنامه‌ریزی شده است.»

به گفته این مسئول ۴۵٠٠خودروی امدادی و عملیاتی برای خدمت‌رسانی به زائران در نظر گرفته شده که در این ایام با تمام قوا به خدمت‌رسانی خواهند پرداخت.

ظرفیت اسکان 60هزار زائر در ایلام

یکی از مهم‌ترین درخواست‌های مردمی برای ایام اربعین افزایش ظرفیت اسکان زوار در ایلام است، چراکه در سال‌های قبل و به‌خصوص زمان بازگشت زائران، کمبود جا به معضل بزرگی تبدیل می‌شد.

بر همین اساس حالا استاندار ایلام با بیان این‌که ظرفیت اسکان زوار در استان به ۶۰ هزار نفر می‌رسد، به جام‌جم می‌گوید: « فقط در شهرستان چرداول ظرفیت اسکان برای حدود ۱۵هزار زائر وجود دارد و موکب بزرگ و عظیم سه راهی کارزان نیز روزانه 6000پرس غذا می‌پزد و ظرفیت اسکان 2000 نفر را دارد.»

حسن بهرام‌نیا جایگاه فضای مجازی و رسانه‌های استان را در کشور بسیار مطلوب و قابل اتکا عنوان کرده و ادامه می‌دهد: «صداوسیما و رسانه‌ها اخبار استان در حوزه اربعین را در سطح ملی انعکاس دهند که این مهم جایگاه ایلام را در کشور ویژه خواهد کرد.»

وی اضافه می‌کند: «فضای شهرستان‌ها و استان باید به‌صورت شنیداری، تصویری و … اربعینی باشد که در صورت تحقق این مهم، قطعا شیرینی سفر زیارت زوار دوچندان خواهد شد.»

به گفته استاندار ایلام، برگزاری نماز جماعت، تعزیه‌خوانی و فضاسازی اربعینی در شهرستان‌های زائرپذیر در دستور کار قرار گرفته است.

یکی از اتفاقات خوب امسال این است که پارکینگ اربعین ظرفیت بیش از ۵۰هزار وسیله نقلیه را دارد و زوار می‌توانند با خودروهای شخصی به ایلام سفر کرده و از این پارکینگ استفاده کنند.

با این تفاسیر هنوز زیرساخت‌های ایلام به‌عنوان اولین گزینه زائران برای تردد، در حوزه‌های مختلف آماده نیست.

سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با ابراز تاسف گفته است زیرساخت‌ها و امکانات فرهنگی موجود در ایلام، چندان شایسته تمدن، پیشینه و هویت غنی این استان نیست.

همچنین پروژه چهار بانده کردن جاده ایلام ــ مهران به‌عنوان اصلی‌ترین محور تردد زوار اربعین حسینی هنوز به‌صورت صددرصدی تکمیل نشده است.

۹ سال از طرح چهار بانده کردن مسیر ایلام ــ مهران به‌عنوان مهم‌ترین مسیر ارتباطی زوار عتبات عالیات می‌گذرد و همچنان شاهد نیمه‌کاره ماندن بخش‌هایی از این مسیر هستیم.

در حالی که ماه آینده اربعین حسینی برگزار می‌شود، نیاز است مسئولان هرچه سریع‌تر نسبت به رفع نواقص این جاده اقدام کنند، چراکه در سال‌های قبل در قسمت‌هایی از آن گره‌های ترافیکی و تصادفات زیادی رخ‌ می‌داد.

همچنین امسال به دلیل گرما، شرایط خاصی در مرز مهران حاکم خواهد بود و این مسأله توجه به زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز را برای تردد راحت‌تر زوار در ایلام و مرز مهران ، دوچندان کرده است.

پیش‌بینی رشد ۱صد درصدی تردد از خوزستان

سال 1398 اوج حرکت عاشقان اباعبدا... الحسین(ع) با پای پیاده به سمت کربلا بود و بعد از آن و با شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن چند سالی دولت‌های ایران و عراق به‌منظور حفظ سلامت شهروندان اجازه حرکت گسترده به زائران را نمی‌دادند.

اما امسال شور و شوق محبان اهل‌بیت وصف‌ناپذیر است و از هم اکنون می‌توان حال اربعین را پیش‌بینی کرد.

مرز مهران به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و مزایایی که دارد به‌عنوان گذرگاه اصلی تردد زوار اربعین حسینی به شمار می‌آید و پیش‌بینی شده بیش از پنج میلیون زائر امسال از طریق مرزهای مختلف وارد خاک عراق شوند که بیش از ۶۰ درصد این تردد‌ها از مرز مهران انجام می‌شود.

در کنار مرز مهران در ایلام، استان خوزستان نیز با برخورداری از دو پایانه مرزی شلمچه و چذابه، سالانه میزبان جمعیت زیادی از محبان اهل بیت و زائران امام حسین (ع) به‌ویژه در ایام اربعین است.

بحث جابه‌جایی زائران اربعین حسینی و تأمین ناوگان حمل ونقل عمومی برای مسافران از جمله موارد بسیار مهمی است که باید در استان‌های مرزی مد نظر قرار گیرد.

در همین رابطه، مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای خوزستان گفته پیش‌بینی می‌شود نسبت به اربعین حسینی سال ۹۸، با رشد صد درصدی تردد زائران از پایانه‌های مرزی این استان مواجه باشیم.

محمد جولانژاد ادامه داد: «شیوع کرونا در کنار تأثیرگذاری بر تمام بخش‌ها، اثر خود را بر تعطیلی پایانه‌های مرزی و برگزار نشدن راهپیمایی اربعین حسینی در دو سال گذشته گذاشت اما امسال با توجه به اعلام ستاد مرکزی اربعین حسینی زائران ایرانی طبق دستورالعمل صادره می‌توانند در این مراسم شرکت کنند.»

با توجه به این‌که بخش قابل توجهی از زائران از خودروهای شخصی برای عزیمت به مرز استفاده می‌کنند، پیش‌بینی می‌شود فقط در خوزستان برای جابه‌جایی سایر زائران به ۱۰هزار و 600 دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس و سواری کرایه نیاز باشد.

بر اساس آمارهای رسمی در اربعین ۱۳۹۸، مجموع تردد زائران ایرانی و خارجی از مرز بین‌المللی شلمچه ورود و خروج حدود یک میلیون و 672 هزارنفر و از مرز چذابه ۶۵۷ هزار نفر بود که با توجه به تعطیلی مرزها در دو سال گذشته و پیش‌بینی افزایش تردد زائران، شاید این تعداد در سال جاری به‌صورت رفت و برگشت به چهار میلیون نفر در هر دو مرز برسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها