همه آنچه در هفته‌نخست لیگ برتر دیدیم

۱۰۰۰در قلعه امیر

لیگ برتر شماره۲۱ با لیگ برتر شماره۲۲ فعلا ۱۴بر۱۴ مساوی هستند. در هفته نخست فصل گذشته ۱۴گل رد و بدل شد. به ثمر رسیدن این تعداد گل را در هفته نخست فصل جدید هم شاهد بودیم. این یعنی مساوی از همین هفته اول. از آنجا که در انتظار جذابیت‌های جدید هستیم امیدواریم در هفته‌های پیش رو لیگ شماره۲۲ حسابی از لحاظ به ثمر رسیدن گل از فصل قبل پیش بیفتد.
کد خبر: ۱۳۷۶۴۴۶
نویسنده هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش
لیگ برتر فصل۱۴۰۱-۱۴۰۰ به دلیل در پیش رو بودن جام‌جهانی اهمیتی دو چندان دارد. شور و هیجان این فصل بیشتر خواهد بود و رقابت برای بهتر دیدن شدن چند برابر است. اما فعلا که همه چیز با هفته نخست فصل قبل مساوی شده است. تا ببینیم هفته‌های آینده شور فوتبالی چطور پیش می‌رود. به هر حال در هفته نخست اتفاقات و آمار‌های متعددی ثبت شد. ابتدا برخی از آمار‌های مربوط به دیدار‌های این هفته را مرور می‌کنیم:

تعداد گل‌های رد و بدل شده: ۱۴
پرگل‌ترین دیدار: نفت مسجدسلیمان۳ - مس کرمان۲
کم گل‌ترین دیدار: ذوب آهن با پرسپولیس و فولاد با صنعت نفت آبادان نتیجه هر دو بازی بدون گل

یک رکورد فوق‌العاده

رکورد‌ها بالاخره یک روزی شکسته می‌شود، اما با وجود این، برخی از رکورد‌ها ارزشی دارند که جاودانه می‌شوند، حتی با وجود شکسته شدن در سال‌های آینده. ۲۰سال پیش وقتی امیر قلعه‌نویی ۳۹ساله بود به عنوان سرمربی تیم ته جدولی استقلال اهواز معرفی شد. در واقع امیر جانشین جلال چراغپور شده بود که به دنبال نتایج ضعیف، خودش کنار رفته بود. در آن روز‌ها امیر قلعه‌نویی هرگز به این فکر نمی‌کرد روزی برسد که طلایه‌دار تمام مربیان تاریخ فوتبال ایران از لحاظ امتیازگیری شود. این اتفاق بسیار بزرگ و استثنایی در هفته نخست لیگ برتر شماره ۲۲ افتاد. تیم گل گهرسیرجان در هفته نخست لیگ برتر فصل جدید موفق شد با نتیجه دو بر یک تراکتور را شکست بدهد. این پیروزی یکی از ماندگارترین و مهم‌ترین رکورد‌های تاریخ فوتبال ایران را برای امیر قلعه‌نویی ثبت کرد.

او به تنها مربی تاریخ فوتبال تبدیل شد که از امتیاز۱۰۰۰ گذشت. به‌طور دقیق‌تر بخواهید می‌شود ۱۰۰۲امتیاز. ژنرال ۲۰سال سخت و شیرین پشت سر گذاشت. از روزی که با استقلال قهرمان شد تا روزی که در همین تیم آماج انتقادات قرار گرفت. از روزی که سرمربی تیم ملی شد تا روزی که با سپاهان جام قهرمانی را در آغوش کشید. به قول خودش هزاران مقاله انتقادی علیه او نوشتند.

قلعه‌نویی این ۱۰۰۲امتیاز را در مدت زمان ۲۰ساله به دست آورده است. روند امتیازگیری قلعه‌نویی با تیم‌های مختلف ابتدا با استقلال اهواز شروع شد. این روند با تیم‌های استقلال و مس کرمان ادامه پیدا کرد. او سپس در فصل ۱۳۸۸۱۳۸۷ به استقلال برگشت، یک فصل بعد راهی سپاهان شد و سپس سر از تراکتور درآورد. قلعه‌نویی در سال ۹۱ یک بار دیگر به استقلال برگشت و سه فصل باقی ماند. مجدد یک بار دیگر راهی تراکتور شد و در ادامه هدایت تیم‌های ذوب آهن و سپاهان اصفهان را به عهده گرفت. از سال ۹۹ تاکنون نیز هدایت تیم گل‌گهرسیرجان را به عهده دارد. همین دو روز پیش هم رکوردی ثبت کرد که بعید است به این زودی شکسته شود. او از امتیاز ۱۰۰۰عبور کرده است. حالا امیر در قلعه بی‌همتا و بلندی قرار دارد که فعلا قرار نیست کسی وارد آن شود.

قربانیان امیر

قلعه‌نویی این ۱۰۰۲ امتیاز را مقابل ده‌ها تیم بزرگ و کوچک به دست آورده است. میان مربیانی که مقابل امیر قرار گرفته‌اند اکبر میثاقیان، بزرگ‌ترین قربانی است؛ چرا که با تیم‌های تحت هدایتش ۳۰امتیاز به همتای خود داد. حسین فرکی هم ۲۵امتیاز به تیم‌های قلعه‌نویی داده است.

پرویز مظلومی با دادن ۱۷امتیاز در رده سوم قرار گرفته است. قلعه‌نویی با استقلال بیشترین مقدار امتیار رکورد خود را گرفته است. آبی‌ها در دوران مربیگری این چهره شاخص فوتبال ایران ۴۰۲امتیاز کسب کردند. سرمربی کنونی گل‌گهرسیرجان با سپاهان هم ۲۳۶امتیاز به دست آورده است. ۱۵۵ امتیاز از کل رکورد امیر هم با تراکتور به دست آمد.

فاصله نجومی دیگران با ۱۰۰۰

به همین زودی هیچ مربی‌ای در فوتبال ایران قرار نیست حتی به گرد پای امیر قلعه‌نویی برسد، چراکه نفر دوم بعد از او ۵۷۱امتیاز دارد. او مجید جلالی است که دیگر مربیگری نمی‌کند. علی دایی هم ۴۸۷امتیاز گرفته که او هم سه سالی می‌شود دیگر در لیگ برتر نیست. حتی اگر این مربیان همچنان در فوتبال حضور داشتند رکورد امیر شکستنی نیست که نیست.

قهرمان قعرنشین‌

می‌گویند سالی که نکوست از بهارش پیداست. درباره استقلال هم باید بگوییم لیگی که نکوست از همان هفته نخست پیداست. استقلال یکی از بدترین نتایج هفته نخست را به دست آورد. اصلا این‌طور اشاره کنیم: استقلال بدترین نتیجه هفته نخست را میان سایر تیم‌ها ثبت کرد. اگر مس کرمان ۳بر۲ به نفت مسجدسلیمان باخت حداقل این است که دو گل زد. اما آبی‌های پایتخت، دو گل از سپاهان خوردند، آن هم در روزی که ضعیف بودند و سردرگم نشان دادند.

نکته مهم این است که در پایان هفته نخست استقلال به عنوان قهرمان فصل گذشته در قعر جدول قرار گرفته است. قعرنشینی به قهرمان فصل قبل نمی‌آید. درباره استقلال اصلا دوست نداریم به این فکر کنیم که واقعا لیگی که نکوست از هفته نخست پیداست.

امیر قلعه‌نویی در لیگ برتر

تعداد امتیازات۱۰۰۲ شروع مربیگری از سال۸۱ تعداد تیم‌های لیگ برتری۷ تعداد قهرمانی در لیگ برتر۵

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها