ترور سلمان رشدی و انتقام فرا زمانی جبهه حق چطور صورت گرفت

زندگی زیر سایه مرگ

۳۴سال از فتوای امام خمینی (ره) درخصوص سلمان رشدی می‌گذرد. سه‌دهه‌ای که وی در زندانی بزرگ‌تر از سلول‌های انفرادی و با ترس هر روزه مرگ، نفس می‌کشید و تظاهر به زنده ماندن می‌کرد. ترسی که در جریان حضور در یک مرکز آموزشی به نام چوتوکوآ در غرب شهر نیویورک رنگ واقعیت گرفت و نویسنده مرتد کتاب موهن و جنجالی «آیات شیطانی»، هدف حمله مردی ناشناس به نام هادی مطر قرار گرفت.
کد خبر: ۱۳۷۶۴۴۳
نویسنده فرشته مسلمی - روزنامه نگار
چند دهه است سلمان رشدی ناچار به زندگی پنهانی تحت تدابیر شدید امنیتی شده و دولت انگلیس نیز هزینه‌های گزافی را صرف محافظت از جان وی کرده و حتی بار‌ها محل اقامتش را تغییر داده است. محل سخنرانی روز جمعه نیز از این قاعده مستثنی نبود و سلمان رشدی تحت شدیدترین تدابیر امنیتی در این مرکز حضور داشت، اما گویا قرار بر این بود که این نویسنده مرتد حتی پس از گذشت چند دهه در خصوص جریحه‌دار کردن عقاید مسلمانان و برانگیختن خشم آن‌ها تقاص پس دهد. احمد سلمان رشدی در خانواده‌ای مسلمان در هند به دنیا آمد، در ۱۳سالگی به انگلستان مهاجرت کرد و تبعه انگلستان شد. وی پیش از انتشار کتاب «آیات شیطانی» چهار رمان و دوفیلمنامه منتشر کرد و به عضویت هیأت انستیتو فیلم انگلستان، هیأت مشاوران انستیتو هنر‌های معاصر و انجمن سلطنتی ادبیات انگلستان درآمده بود. رشدی اولین بار با نوشتن کتاب «بچه‌های نیمه‌شب» به شهرت رسید و جایزه بوکر را دریافت کرد. داستان‌های سلمان رشدی اغلب در سبک رئالیسم جادویی نوشته شده‌اند که گونه‌ای مبتنی بر حضور شخصیت‌ها و رخداد‌های غیرواقعی در بستر واقعیت است. رمان آیات شیطانی به عنوان پنجمین اثر این نویسنده مرتد، کتابی کفرآمیز بود که در آن اعتقادات مسلمان به سخره گرفته و به پروردگار جهان و پیامبران الهی توهین کرده بود. او در این کتاب، مقدسات اسلامی و مسلمانان را با دستمایه افسانه غرانیق، در‌قالب یک داستان بلند و در ۹فصل، به گونه‌ای به تصویر کشیده بود که موجب اعتراضات گسترده مسلمانان جهان شد.

در کتاب آیات‌شیطانی، به رسول خدا، یاران و همسران وی و نیز فرشته وحی، جبرائیل، به‌صراحت توهین شده است. پس از انجام این اقدام شنیع، امام راحل دولت‌های اسلامی و پیروان سایر ادیان الهی را نسبت به کلید خوردن یک نبرد تمام عیار تبلیغاتی و جنگ رسانه‌ای توسط نظام سلطه و کانون‌های شیطانی تفکرات و اندیشه‌های غربی و صهیونیستی هوشیار کرد. انتشار رمان آیات شیطانی در مهر۱۳۶۷، اعتراضات فراوانی را از سوی مسلمانان برانگیخت. مسلمانان در کشور‌هایی از جمله پاکستان، کانادا، مصر و هند ضمن برگزاری تجمعاتی علیه سلمان رشدی و کتابش، برخی از کتابفروشی‌های توزیع‌کننده کتاب را به آتش کشیدند.

امام‌خمینی با روشن کردن تکلیف فقهی و ابعاد این ماجرای خطرناک به همگان فهماند در دفاع از ارزش‌های اسلامی، در مقابل هرگونه اهانت به اسلام و ساحت پیامبر اعظم (ص) استوار ایستاده است. فتوای امام (ره) بازتاب‌های رسانه‌ا‌ی بسیار یافته و اقدامات بسیاری در عمل به این فتوا انجام شد. در تظاهرات خیابانی مسلمانان معترض به انتشار این کتاب، دست‌کم ۴۵ نفر کشته شدند تا این‌که شش ماه پس از صدور فتوا، مصطفی محمود مازح، جوان لبنانی‌الاصل که تبعه فرانسه بود، گامی عملی برای اجرای این فتوا برداشت و به محل اختفای سلمان رشدی وارد شد. مصطفی با شناسایی هتل محل اقامت سلمان رشدی، قصد اقامت چهارروزه در آن هتل را می‌کند. در روز سوم پس از آن‌که از یک زن خدمتکار درباره رفت و آمد‌های سلمان رشدی سوالاتی می‌کند، مورد سوءظن قرار می‌گیرد و نیرو‌های امنیتی و اطلاعاتی انگلستان وارد هتل می‌شوند و درنهایت وی موفق به این اقدام نشده و جان خود را در راه رسیدن به این آرمان از دست می‌دهد؛ اما آغازگر حرکتی در جهت مبارزه همه‌جانبه مسلمانان جهان با توهین به اسلام و پیامبر عظیم‌الشأن می‌شود. اقدامی که این‌بار در آمریکا تکرار شد و هیچ‌کدام از این تدابیر امنیتی نتوانست کمکی به سلمان رشدی و تیم حفاظتش کند و هادی‌مطر در ۲۰ ثانیه ضربات مهلکی به او وارد کرد تا جایی که طبق گزارش‌های رسیده، شرایط وی بحرانی است.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها