کد خبر: ۱۳۷۶۴۴۰
نویسنده سیدعلی آقازاده - عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس
مذاکرات برجام تاکنون فرازونشیب‌های زیادی به خود دیده و البته عملکرد غیرقانونی ایالات متحده در خروج از این توافق بین‌المللی بر روند تعاملات تاثیر گذاشت. در عین حال ماهیت گفتگو‌ها تاکنون نشان داده است که طرف مقابل شامل غرب و آمریکا غیرقابل اعتماد هستند.

اروپایی‌ها با این‌که مدعی حفظ و اجرای برجام بودند، اما در عمل دیدیم آن‌ها استقلال عمل ندارند و بسیار وابسته به آمریکا هستند. در نقطه مقابل جمهوری‌اسلامی با حسن نیت و پایبندی به توافق رفتار و تعهدات را اجرا کرد و همین مسأله باعث شد بسیاری از فعالیت‌ها و همچنین حوزه تحقیق و پژوهش در صنعت هسته‌ای محدود شود. با این وصف، ایران در برابر طرف مقابل دست بسته نبود و در مقابل تزویر و ریاکاری غرب، مسیر خود را پیمود؛ گام به گام از پایبندی به تعهدات برجامی خود فاصله گرفت و با تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم، تلاش‌های زیادی برای دفاع از منافع و احقاق حقوق ملت ایران به‌کار بست. از سویی دیگر تحولات منطقه‌ای هم روی روند مذاکرات تاثیر گذاشت. غربی‌ها تصور می‌کردند شرایط همچنان مثل گذشته است و ایران به موضوع مذاکرات به عنوان اولویت خود فکر می‌کند. اما با روی کار‌آمدن دولت سیزدهم، ریل سیاست‌گذاری‌ها در عرصه دیپلماسی تغییر پیدا کرد.

موضوع تقویت تعاملات سیاسی و اقتصادی به عنوان یکی از موضوعات مهم در عرصه سیاست خارجی، مورد توجه مسئولان ایران قرار گرفت. همچنین بسیاری از کشور‌ها که صداقت ایران را مذاکرات دیدند و شاهد تزویر و پیمان‌شکنی طرف مقابل بودند از برقراری ارتباط بیشتر با جمهوری اسلامی استقبال کردند. در شرایط کنونی، موضوع روابط بازرگانی و اقتصادی با کشور‌های همسایه و فرامنطقه‌ای، بیش از پیش مورد تاکید جمهوری اسلامی قرار دارد و می‌توان گفت نمایندگان سیاسی ایران در مذاکرات هسته‌ای با دست پر در مذاکرات حضور دارند و از هیچ نقطه ضعفی برخوردار نیستند. با توجه به این واقعیات، نمایندگان ایران در گفتگو‌ها کاملا متوجه این مسأله هستند که غربی‌ها با توجه به تجارب تلخ گذشته به هیچ‌وجه قابل اعتماد نیستند، به همین خاطر ایران در ده ماه گذشته در جریان مذاکرات کاملا از موضوع به‌حق خود مبنی بر لغو تحریم‌ها و گرفتن تضامین لازم از طرف مقابل پافشاری کرده است.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها