نوه نلسون ماندلا در گفتگو با «جام‌جم»:

ترویج اندیشه شهید سلیمانی را وظیفه خود می‌دانیم

آپارتاید صهیونیستی، واژه‌ای ملموس در اراضی اشغالی محسوب می‌شود. رژیم اشغالگر قدس دقیقا رفتاری مشابه رژیم سابق آپارتاید در آفریقای جنوبی را علیه فلسطینیانی که تنها صاحبان سرزمین خود هستند، اعمال می‌کند.
کد خبر: ۱۳۷۶۴۲۸
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل
کار به جایی رسیده که حتی برخی سیاستمداران آمریکایی مانند جیمی کارتر نیز صراحتا رویکرد این رژیم منحوس و اشغالگر را به آپارتاید تشبیه می‌کنند. سکوت سازمان ملل متحد در برابر این روند طولانی، قطعا از سوی ملت‌های آگاه دنیا قابل قبول نیست. در این خصوص روزنامه جام‌جم گفت‌و‌گویی با زوولیولیله مندلا ماندلا، نوه نلسون ماندلا رهبر فقید ضد آپارتاید آفریقای جنوبی صورت داده است:

شما اخیرا جایزه حقوق بشر اسلامی را بابت تلاش‌های تحسین‌برانگیز خود در حمایت از ملت فلسطین و آزادی آن‌ها در برابر ظلم رژیم صهیونیستی دریافت کردید. ضمن تبریک بابت این موضوع، نظرتان در خصوص پیوند ماهوی آپارتاید صهیونیستی و آپارتایدی که در آفریقای جنوبی حاکم بود، چیست؟

باید بگویم که مسأله فلسطین، بزرگ‌ترین مسأله و معضل در زمان ما محسوب می‌شود. آزادی بشریت بدون آزادی فلسطین معنایی ندارد و ناقص خواهد بود. اکنون ما شاهد آپارتاید اسرائیل در اراضی اشغالی هستیم. این صرفا یک واژه نیست، بلکه یک واقعیت تلخ است. این واقعیت تلخ سال‌هاست در فلسطین جاری است و منجر به از بین رفتن جان انسان‌های بی‌گناه و آوارگی آن‌ها و زندگی کودکان و زنان و مردان فلسطینی تحت ظلم و فشار مضاعف شده است.
 
پدربزرگ فقید من نلسون ماندلا، آزادی فلسطین را یکی از آرمان‌ها و اهداف خود می‌دانست. ما همواره در تلاش هستیم که تجربیات خود در مبارزه با آپارتاید آفریقای جنوبی که منجر به سرنگونی آن رژیم مستبد شد را به ملت فلسطین منتقل کنیم تا آن‌ها نیز از چنگال آپارتاید صهیونیسم نجات پیدا کنند.

شما بار‌ها از نقش امام خمینی (ره) به عنوان رهبری که مسأله فلسطین را به جایگاه اصلی آن در جهان بازگرداندند، یاد کرده‌اید. نقش انقلاب اسلامی ایران در استمرار این روند چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مرحوم نلسون ماندلا در مبارزات خود علیه رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی، از انقلاب ایران و شخصیت امام خمینی (ره) و مکتب ایشان بسیار الهام گرفتند. ماندلا همواره از انقلاب ایران و اهمیت آن در معادلات جهانی سخن می‌گفت. انقلابیون آفریقای جنوبی از حمایت انقلابیون ایران در رسیدن به آزادی برخوردار بودند. انقلاب ایران افتخار ما بود. ایران از ما حمایت کرد تا بتوانیم مستقل باشیم و به آزادی دست پیدا کنیم. این مسأله برای ما همچنان ارزشمند است.

در قبال مسأله فلسطین نیز این قاعده کاملا به چشم می‌آید. انقلاب اسلامی ایران به جهانیان تاکید کرد که فلسطینیان خواستار استقلال در برابر دشمن صهیونیستی و آپارتاید این رژیم هستند. امروز نیز مکتب امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در قبال فلسطین، تبدیل به یک نقشه راه شده و امید را در دل حامیان آزادی این سرزمین زنده ساخته است. فعالان زیادی در آفریقای جنوبی وجود دارند برای این‌که اصول برگرفته از انقلاب اسلامی ایران را در جهان رواج دهند. ما رهایی و آزادی را صرفا برای خود و کشورمان نمی‌خواهیم. مردم زیادی در دیگر نقاط دنیا (مخصوصا فلسطین) وجود دارند که تحت آزار و ستم هستند. ما وظیفه داریم از آن‌ها حمایت کنیم و تجربیات خود در مسیر مبارزه با استبداد را در اختیار آن‌ها قرار دهیم. ما نه تنها از فعالان مدنی در فلسطین حمایت می‌کنیم، بلکه تلاش کرده‌ایم تا بسیجی جهانی را در حمایت از آرمان‌های فلسطین و آزادی این سرزمین ایجاد کنیم.

مناسبات ایران و آفریقای جنوبی را با توجه به پیوند عمیق و قلبی طولانی‌مدت موجود بین مردم دو کشور چگونه ارزیابی و تحلیل می‌کنید؟

به نکته مهمی اشاره کردید. ما دغدغه‌های مشترک زیادی در جهان امروز داریم. همان گونه که اشاره کردم، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های ما در آفریقای جنوبی، ترویج مکتب انقلاب اسلامی ایران است. ما به شهدایی مانند شهیدحاج قاسم سلیمانی و افکار و عملکرد آن‌ها افتخار می‌کنیم و رواج اندیشه‌های آن‌ها را وظیفه خود قلمداد می‌کنیم. در حوزه‌های دیگر نیز زمینه‌های زیادی برای همکاری بین دو کشور وجود دارد؛ به عنوان مثال در آفریقای جنوبی، زنان توانمند زیادی داریم که در فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی به شکل فعال حضور دارند به همین منظور علاقه‌مندیم تعاملات و ارتباطات بین بانوان دو کشور گسترش یابد.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها