عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با «جام‌جم»:

با نظارت ساترا، منافع پلتفرم‌ها بهتر حفظ می‌شود

موضوع نظارت بر رسانه‌های صوتی و تصویری نقل حرف دیروز و امروز نیست و تاکنون شاهد نظرات متفاوتی در این حوزه بوده‌ایم. اما نکته قابل تامل این است که نظارت بر محتوای آثار عرضه شده در شبکه نمایش‌خانگی مدت‌هاست به موضوعی مهم در عرصه فرهنگ تبدیل شده؛ زیرا برخی خانواده‌ها از این موضوع نگران هستند که چرا محتوای بسیاری آثار در پلتفرم‌ها ضعیف است و قابل تماشا در کنار اعضای خانواده نیست.
کد خبر: ۱۳۷۶۴۲۲
نویسنده فاطمه عودباشی - دبیر گروه رسانه
اکنون مطالبه خانواده‌ها این است که سازمان صداوسیما روی این موضوع نظارت داشته‌باشد تا شاهد محتوای نامناسب در شبکه‌های نمایش‌خانگی نباشند. به همین منظور ساترا که سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی است، باید وارد عمل شود تا به این موضوع رسیدگی کند با این‌که این موضوع در قانون به آشکارا اشاره شده، اما در روز‌های اخیر شاهد اظهارنظر‌های عجیبی بودیم، به گونه‌ای که موجب شناخته شدن عملکرد فرافکنان در این موردشد. به همین دلیل این موضوع را با بیژن نوباوه، نماینده مجلس در میان گذاشتیم که در ذیل می‌خوانید.

بیژن نوباوه، نماینده مجلس درباره مسئولیت صوت و تصویر فراگیر به جام جم می‌گوید: در موضوع صوت و تصویر فراگیر اساسا در همه کشور‌های پیشرفته از کشور‌های اروپایی گرفته همچون انگلیس، فرانسه تا آمریکا حتی ژاپن، کره و ... بحث حاکمیتی مطرح است. یعنی حاکمیت مسئولیت آن را به عهده می‌گیرد و با یک دستورالعمل و یک فرمول با آن برخورد می‌کند. مثلا در کشور آمریکا، سازمانی که به کل این امور رسیدگی می‌کند اف‌سی‌سی، یعنی بالاترین قدرت.

در واقع همه مسائل ارتباطی آن جامعه توسط یک مرجع هدف‌گذاری می‌شود و نه چند مرجع و همان یک مرجع، سازمان تنظیم مقررات دارد که بخشی از آن به رسانه‌های مجازی می‌رسد، یک بخش به رادیو و تلویزیون‌های خصوصی و دولتی می‌رسد، یک بخش به صوت تصویر خانگی می‌رسد، اما همه این‌ها در یک سازمان خلاصه می‌شود و این طور نیست هر وزارتخانه‌ای نهاد جدا داشته‌باشد و بر این اساس بیاید قانونگذاری کند.

سیاست‌گذاری واحد

وی ادامه می‌دهد: قطعا چیزی که قانونی و منطقی است، باید تحت نظارت یک سازمان در کشور انجام شود و سیاست‌ها باید یکی باشد. این مغایر با تشکیل کمیته تنظیم مقررات در این سازمان نیست.
مثل سایر کشور‌ها که کمیته تنظیم مقررات، تقسیم مسئولیت کند به سازمان‌ها و نهاد‌های دیگر؛ بنابراین بخشی از مسئولیت را به یک سازمان می‌سپارد و بخشی دیگر را به سازمانی دیگر، اما سیاستگذار یکی است.

در حکم رهبر معظم انقلاب مسئولیت صوت تصویر فراگیر، با سازمان صدا وسیماست. اینجا سازمان صداوسیما مثل سایر کشور‌ها به عنوان سازمان مرکزی رسانه‌ای است. قبلا هم در قانون اساسی رادیو و تلویزیون عنوان شده‌است؛ اما با توسعه‌ای که بخش‌های رسانه‌ای کشور پیدا کرده اینجا سازمان صداوسیما، سازمان مرکزی به حساب می‌آید که می‌تواند صوت و تصویر فراگیر را مدیریت کند.

این نماینده مجلس عنوان می‌کند: حرف‌هایی که الان سازمان‌های دیگر می‌زنند از جمله وزات ارشاد، از آن باب است که قبلا این موضوع در وزارت ارشاد متمرکز بوده، یعنی ویدئو‌های خانگی بود و وی‌او‌دی‌ها نبود، اما متاسفانه سابقه خوبی هم ندارد و نارضایتی بسیار بود. الان وزارت ارشاد می‌گوید ما می‌توانیم این را مدیریت کنیم. ما پیشنهاد کردیم مدیریت کلی این اقدامات باید زیر نظر سازمان صداوسیما باشد و صداوسیما می‌تواند در این حوزه تقسیم وظیفه کند.

یعنی بخش سینمایی را وزارت ارشاد به راحتی به عهده بگیرد، زیرا سازمان سینمایی و معاونت سینمایی دارد و می‌تواند بخش‌های تولیدات سینمایی را ارشاد انجام بدهد. از سوی در این حوزه هم مقررات و آیین‌نامه دارد، اما در بخش سریال‌ها نیاز به سیاست‌گذاری سنگین است؛ زیرا اگر نظارت نباشد، خطرناک است و خیلی لجام‌گسیخته می‌شود.

سریال‌ها و برنامه‌های برخط زیر نظر ساترا

نوباوه در ادامه تاکید می‌کند: بحثی که وزارت ارشاد مدعی آن است، تولید بخش فیلم‌های سینمایی است، به همین دلیل ارشاد می‌تواند در محتوای فیلم‌های سینمایی نظارت کند و تولید فیلم‌های سینمایی زیر نظر ارشاد باشد؛ اما تولید سریال‌ها و برنامه‌های برخط باید زیر نظر ساترا باشد که سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر است. صلاح کشور بر این است و این موضوع به راحتی قابل رفع است؛ بنابراین اختلافی بین وزارت ارشاد و صداو سیما وجود ندارد، بلکه رسانه‌ها هستند که این موضوع را بزرگ می‌کنند، زیرا منافع شان این است که این گونه عمل کنند. در حالی که ما باید سیاست‌گذاری واحد داشته‌باشیم. اتفاقا این موضوع خیلی به نفع وی‌او‌دی‌هاست؛ زیرا همیشه سیاست‌های دوگانه آزاردهنده است. باید یک سیاست واحد برای تولید سریال‌های نمایش‌خانگی وجود داشته‌باشد.

برخی به دلایلی حرف بقیه را می‌زنند

بیژن نوباوه، نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که برخی نمایندگان اظهارنظر‌های عجیب و غریب در حوزه فرهنگ دارند، توضیح می‌دهد: برخی نمایندگان بعضی حرف‌ها را می‌زنند. بر اساس قانون اساسی نماینده می‌تواند اظهار نظر کند، اما در مجلس شورای اسلامی این طور نیست هر نماینده‌ای در هر کمیسیونی که هست در قانونگذاری موضوعی که به آن مربوط نیست، دخالت کند. بحث صوت و تصویر وظیفه کمیسیون فرهنگی مجلس است. حال کسانی هم می‌خواهند نظراتش را در قالب کمیسیون فرهنگی مطرح کنند یا برخی‌ها به دلایلی حرف دیگران را می‌زنند و حرف خودشان نیست و در این حوزه فرافکنی می‌کنند یا برعکس حرف‌ها را منتشر می‌کنند.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها