‌آیین گرامی‌داشت روز خبرنگار در تالار وحدت تهران برگزار شد

خبرنگاری به روایت خبرنگاران | تصویب لایحه جامع خبرنگاری در دولت       

امروز تالار وحدت تهران میزبان خبرنگاران بود و تعدادی از آن‌ها فرصت پیدا کردند که درباره مشکلات خبرنگاران صحبت کنند از مشکلات معیشتی گرفته تا نبود امنیت شغلی و سوء مدیریت‌هایی که فعالیت را برای آن‌ها مشکل‌تر می‌کند. در این نشست البته تعدادی از مسؤولان نیز حضور داشتند، افرادی مانند وزیر فرهنگ و ارشاد، وزیر صمت و معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد. به همین دلیل در این نشست وعده‌هایی نیز برای بهبود شرایط خبرنگاران مطرح شد از وام خرید لوازم خانگی گرفته تا به سرانجام رسیدن لایحه جامع خبرنگاری و روزنامه‌نگاری.
امروز تالار وحدت تهران میزبان خبرنگاران بود و تعدادی از آن‌ها فرصت پیدا کردند که درباره مشکلات خبرنگاران صحبت کنند از مشکلات معیشتی گرفته تا نبود امنیت شغلی و سوء مدیریت‌هایی که فعالیت را برای آن‌ها مشکل‌تر می‌کند. در این نشست البته تعدادی از مسؤولان نیز حضور داشتند، افرادی مانند وزیر فرهنگ و ارشاد، وزیر صمت و معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد. به همین دلیل در این نشست وعده‌هایی نیز برای بهبود شرایط خبرنگاران مطرح شد از وام خرید لوازم خانگی گرفته تا به سرانجام رسیدن لایحه جامع خبرنگاری و روزنامه‌نگاری.
کد خبر: ۱۳۷۶۳۸۶

به گزارش جام جم آنلاین، آیین بزرگداشت روزخبرنگار‌ به دلیل اینکه امسال روز خبرنگار(هفدهم مرداد) با عاشورا مقارن شده بود با تاخیر برگزار شد با این حال حال و هوای عاشورایی نیز کم  نداشت، چراکه مسؤولان برگزاری این مراسم‌ تلاش کرده بودند تا حال و هوای محرم را در نمادهای مراسم بگنجانند به همین دلیل آنها ‌ نمایش تعزیه نیز تدارک دیده بودند.

تمرکز بر تولید محتوا

خبرنگاری به روایت خبرنگاران | تصویب لایحه جامع خبرنگاری در دولت       

اولین سخنران آیین بزرگداشت روز خبرنگار فرشاد مهدی‌پور، معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

 او با اشاره به اینکه  امسال روز خبرنگار با عاشورا تقارن پیدا کرده و فرصت مناسبی است برای یادآوری نقش پیامبرگونه اهالی رسانه در انتقال پیام، درباره اولویت‌های معاونت مطبوعاتی در دولت سیزدهم  نیز گفت:‌ در معاونت مطبوعاتی تمرکز خود را بر نقطه ابتدایی زنجیره تولید، یعنی تولید محتوا قرار داده ایم.

آن طور که مهدی پور توضیح داد در معاونت مطبوعاتی تمرکز روی نقطه ابتدایی زنجیره تولید یعنی تولید محتواست، چراکه در این بین خبرنگاران کنشگران اصلی هستند و روایت اول را خلق می‌کنند.

‌او به ‌راه اندازی سامانه جامع رسانه‌های کشور نیز  اشاره کرد و ادامه داد: خانه رسانه و مطبوعات ‌به سمت این سامانه هدایت شده‌ است تا تمامی خدمات به صورت یکپارچه، شفاف و بدون نیاز به حضور افراد در اختیار آنها قرار گیرد.

مهدی پور با اشاره به اینکه برای این مهم نیاز به کمک و مشارکت همه جانبه اهالی رسانه هستیم، عنوان‌کرد‌: با موفقیت در این مسیر و ریل گذاری مناسب، بدون تردید اهالی رسانه با تولید محتوا نقش  مهمی در نهادینه شدن جهاد تبین ایفا  خواهند کرد.‌

روابط عمومی یا سد خبرنگاری؟

در مراسم امروز دومین نفری که پشت تریبون قرار گرفت و به مشکلات خبرنگاران پرداخت،  حامد هادیان، خبرنگار و مستند ساز بود.

او در صحبت‌هایش به روزنامه‌نگاری بحران پرداخت و از تلاش کشورهایی مانند اکراین گفت که برای کنترل مسائل خود نقش رسانه را جدی گرفته‌اند.

هادیان در ادامه از اینکه این روزها برخی روابط‌عمومی‌ها و مشاوران رسانه‌ای تلاش می‌کنند مانع فعالیت خبرنگاران شوند نیز انتقاد کرد و گفت: در سال‌های اخیر شاهد این هستیم که برخی روابط عمومی‌ و مشاوران رسانه‌ای تلاش می‌کنند نقش خبرنگاران را ایفا کنند، این درحالی است که آنها وظیفه دارند اطلاعات سازمان خود را مطرح کنند.

‌او با اشاره به اینکه برخی از روابط عمومی‌ها اطلاعات غلط در اختیار خبرنگاران قرار می‌دهند، عنوان کرد: آنها تلاش می‌کنند مانع فعالیت خبرنگاران شوند و به این شکل می‌خواهند جای آنها را بگیرند.

آن طور که هادیان توضیح داد این رویکرد نامناسب  به قول معروف برای برخی مدیران نیز جا افتاده است و در هنگام وقوع بحران آنها تلاش می‌کنند خیلی زود از کانون اتفاقات خارج شوند و به این شکل به کشور آسیب می‌زنند، چراکه ریشه بسیاری از بحران‌ها به سال‌های گذشته بر می‌گردد و در کوتاه مدت نمی توان آنها را حل کرد.‌

پس از سخنان حامد هادیان، مراسم تجلیل از مقام شهیده شیرین ابوعاقله برگزار شد و مجری برنامه از مدیرکل مطبوعات خارجی و یکی از خبرنگاران شبکه الجزیره دعوت کرد تا روی سن حاضر شوند. ‌

مشکلات خبرنگاران به روایت خبرنگاران

خبرنگاری به روایت خبرنگاران | تصویب لایحه جامع خبرنگاری در دولت       

در ادامه مراسم تعدادی از خبرنگاران نیز فرصت پیدا کردند تا از مشکلات‌شان بگویند. برای نمونه صادق امامی، خبرنگار روزنامه فرهیختگان پنج دقیقه فرصت داشت تا از مشکلات خبرنگاران بگوید.

 امامی با اشاره به مشکلاتی که تهیه یک گزارش میدانی درباره فساد برای او ایجاد کرده از این گفت که تاکنون از او و رسانه‌اش برای تهیه این گزارش 50 شکایت ثبت شده است.

ساسان شیخی، خبرنگار دیگری بود که فرصت پیدا کرد به نمایندگی از رسانه‌های محلی از مشکلات خبرنگاران صحبت کند.

او از این گفت که بسیاری از خبرنگاران در شهرستان‌ها از امنیت شغلی و بیمه برخوردار نیستند‌.

حمید فروتن، نیز به نمایندگی از عکاسان در این مراسم  حاضر شده بود. او‌  از این گفت که این روزها نگاه به رسانه و اهالی آن مناسب نیست و رسانه‌ها جایگاه خود را در جامعه از دست داده‌اند.

او با اشاره به اینکه عکاسان خبری مشکلات زیادی دارند، عنوان کرد: بسیاری از عکاسان به نیروی حق التصویر بدل شده اند به همین دلیل تحت پوشش بیمه نیستند.

به گفته فروتن، افزایش بهای تجهیزات عکاسی یکی دیگر از مشکلات عکاسان خبری است که می‌توان با حذف هزینه‌های گمرکی برای عکاسان خبری این مشکل ‌ را برطرف کرد.

فروتن ادامه داد: بی‌توجهی به مسائل اهالی رسانه سبب شده است بسیاری از آنها گرفتار مشکلات اقتصادی باشند.

آرش شفاعی، دبیرگروه فرهنگ و هنر روزنامه جام جم نیز فرصت پیدا کرد  تا در این مراسم به  نمایندگی از خبرنگاران فرهنگی از مشکلات خبرنگاران بگوید.

او گفت: مشکلات صنفی در حوزه‌های مختلف خبری که به آن اشاره شد‌ در مورد خبرنگاران فرهنگی نیز صدق می‌کند. اما این خبرنگاران مشکلات ویژه ای نیز دارند.

شفاعی از سیاست زدگی شدید ساختار رسانه‌ای کشور انتقاد کرد و  گفت: این مساله سبب شده است که رسانه‌ها در سیطره حوزه سیاست و اقتصاد قرار بگیرند به همین دلیل روی جلد آمدن اظهارات یک کارشناس سیاسی درجه سه در  کشور ما اتفاق عجیبی نیست. اما روی جلد رفتن یک شاعر یا هنرمند و دیدن شدن آن در صفحه یک روزنامه‌ها‌ یک استثنا محسوب می‌شود.

آن طور که او توضیح داد این رویکرد به حوزه فرهنگی وهنری آسیب زده ‌ و آن را حاشیه برده است.  

به گفته شفاعی، یکی از آسیب‌های این رویکرد این است که‌ حوزه فرهنگی جذابیت خود را برای خبرنگاران تازه کار  از دست می‌دهد.

او تاکید کرد: علاوه براین این رویکرد‌ سبب شده بسیاری از خبرنگاران باسابقه ‌تغییر شغل بدهند و عده‌ای از خبرنگاران نیز‌ مهاجرت کنند.

تاثیر رسانه بر حکمرانی

خبرنگاری به روایت خبرنگاران | تصویب لایحه جامع خبرنگاری در دولت       

پس از اینکه تعدادی از خبرنگاران از مشکلات اهالی رسانه گفتند. رضا فاطمی امین، وزیر صمت پشت تریبون رفت و از تاثیر کیفیت رسانه‌ها بر کیفیت حکمرانی گفت.

‌آن طور که او توضیح داد اگر رسانه‌ها به موضوعات سطحی و حاشیه‌ای بپردازند سبب می‌شوند که حکمرانان هم در فضای سطحی بمانند. اما اگر رسانه‌ها کیفی و عمیق باشند و به مسایل اصلی کشور متمرکز شوند، آن وقت افرادی که ‌ توانمند نیستند خیلی فرصت ماندن پیدا نمی‌کنند و یا آن‌ها هم بر موضوعات اصلی متمرکز می‌شوند.

‌فاطمی امین ادامه داد: مدیران زیادی ‌کارشان را با رسانه‌ها تنطیم‌ می‌کنند. بنابراین رسانه‌ها هم شریک ما در حکمرانی هستند. ‌

وزیر صمت عنوان کرد: مساله‌ای که می‌تواند رسانه را حرفه‌ای ‌کند، این است که کارشناسان حرفه‌ای مرجع تحلیل اخبار شوند و به این شکل ‌ نظامی حرفه‌ای در نظام رسانه‌ای شکل بگیرد.  

آن طور که او اعلام کرد قرار است وام ۵۰ میلیون تومانی خرید لوازم خانگی ایرانی برای خبرنگاران در نظر گرفته شود.

تصویب لایحه جامع خبرنگاری ‌در دولت ‌

‌محمدمهدی اسماعیلی،  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در آیین بزرگداشت روز خبرنگار از تصویب لایحه جامع خبرنگاری و روزنامه‌نگاری در کمیسیون فرهنگی دولت خبر داد و گفت: در این لایحه تمامی مسائل صنفی و نیازهای اهالی رسانه گنجانده شده است.

به گفته او با تصویب و اجرای این لایحه، بسیاری از مشکلات و مسائل صنفی خبرنگاران و اصحاب رسانه حل خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یاد خبرنگاران درگذشته را نیز گرامی داشت و عنوان کرد: ‌ سال گذشته تلاش کردیم برای نظام رسانه‌ای فعالیت‌های لازم را انجام دهیم که مهم‌ترینش ‌ لایحه‌ای است که در کمیسیون فرهنگی دولت مصوب شد و این روزها آماده طرح در هیات دولت است.

به گفته او، لایحه جامع روزنامه‌نگاری ‌ دهه‌ها‌ جزو مطالبات جامعه رسانه‌ای کشور بود‌. اما تاکنون به سرانجام نرسیده بود.

اسماعیلی افزود: بیش از سه ماه روی این لایحه کار  کردیم تا همه مطالبات چندین ساله خبرنگاران را در آن لحاظ کنیم.

او ابراز امیدواری کرد که این لایحه مراحل تصویب را در دولت و مجلس پشت سر بگذارد‌ و فضای جدیدی را در حوزه رسانه رقم بزند.

 در مراسم امروز‌ یاد خبرنگارانی که به دلیل بیماری کووید-19 جان خود را از دست داده‌اند نیز گرامی داشته شد و از خانواده خبرنگارانی مانند‌ روح الله رجایی، علی اکرمی، مایا شرفی و یاسمن علی اکبرلو قدردانی شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها