ترکیب منتخب هفته اول لیگ برتر فوتبال ایران اعلام شد

حمله طوفان زرد به فوتبال ایران

از اعتراض به داوری تا پایان شکست ناپذیری

شروع ساپینتو با یک رکورد منفی

مشخصا آینده یک تیم را نمی‌توان با یک بازی ارزیابی کرده و با قاطعیت در مورد فصل پیش روی آن صحبت کرد. به‌خصوص اگر نیمکت این تیم دستخوش تغییر شده باشد و در هفته نخست فصل جدید هم مقابل حریف سرسختی همچون سپاهان بازی کند. اما برای هواداران استقلال که ۳۰هفته متوالی رنگ شکست را ندیده بودند و فصل گذشته را با بیشترین امتیاز ادوار تاریخ لیگ برتر قهرمان شدند، شکست در هفته اول لیگ بیست و دوم در ورزشگاه آزادی تلخی دیگری داشت.
کد خبر: ۱۳۷۶۳۵۱
نویسنده حسین خلیلی - گروه ورزش
آمار می‌گوید تیم استقلال برای اولین‌بار در هفته نخست ادوار مسابقات لیگ برتر در ورزشگاه آزادی شکست خورد. استقلال تا امروز، فقط دوبار بازی اولش را در لیگ باخته بود که هر دو دیدار، جایی غیر از ورزشگاه آزادی برگزار شد. در لیگ هفدهم، آبی‌ها با نتیجه صفر- یک به صنعت نفت باخت و در لیگ نوزدهم هم شاگردان استراماچونی، در اولین بازی‌شان، در تبریز از ماشین‌سازی شکست خوردند و حالا برای اولین بار در تاریخ لیگ برتر، استقلال، لیگ را با باخت خانگی شروع کرد.

یکی از نکاتی که در بازی استقلال و به‌خصوص در نیمه اول به چشم می‌آمد، دوندگی بالای بازیکنان و فشار به بازیکنان سپاهان بود. تنها مسأله‌ای که در این میان به چشم می‌خورد این بود که شاگردان ساپینتو نمی‌توانستند در خلق موقعیت موفق عمل کنند. به همین دلیل بود که آمار بعد از بازی نشان می‌داد بازیکنان استقلال هیچ شوت درون چارچوبی نداشته‌اند. این در واقع مشکلی است که برخی کارشناسان و حتی طرفداران استقلال هم در چند هفته اخیر به آن اشاره داشتند. چیزی که در بازی مقابل سپاهان به چشم می‌خورد، نبود یک بازیکن خلاق و بازیساز در میانه میدان آبی‌ها بود تا بتواند مهاجمان فراوان این تیم را تغذیه کند.

در طرف مقابل، آنچه به چشم می‌آمد انسجام و هماهنگی‌ای بود که مورایس توانسته بود بین بازیکنان سپاهان ایجاد کند. این تیم در نیمه اول توانست به‌خوبی از فشار بالای بازیکنان استقلال خارج شود و در نیمه دوم با چند جابه‌جایی از هر دو طرف به استقلال حمله کرد و دو گلش را هم از همین راه به ثمر رساند. احتمالا با آماده‌تر شدن بازیکنان خارجی جدید سپاهان، تیم اصفهانی حرف‌های بیشتری در لیگ بیست و دوم خواهد داشت.

جواب کمیته داوران به شکایت استقلال

در دقیقه ۸۴ بازی استقلال و سپاهان اتفاقی رخ داد که جنجالی شد. روی ارسال از جناح راست استقلال، آرمان رمضانی مهاجم آبی‌ها در محوطه جریمه سرنگون شد. بیژن حیدری داور مسابقه اعتقادی به پنالتی نداشت و دستور به ادامه بازی داد. استقلالی‌ها اعتراض کردند، اما راه به جایی نبرد. ساپینتو سرمربی پرتغالی آبی‌ها، اما در کنفرانس مطبوعاتی نسبت به قضاوت حیدری اعتراض کرد و گفت او یک پنالتی مسلم برای استقلال نگرفته است. این باشگاه هم ساعتی بعد اعلام کرد از داور مسابقه به کمیته انضباطی و کمیته داوران شکایت خواهد کرد.

در حالی که اکثر کارشناسان اعلام کردند حیدری دچار اشتباه شده و باید برای استقلال پنالتی می‌گرفت، اما خداداد افشاریان رئیس کمیته داوران دیروز این موضوع را رد کرد و گفت بازیکن استقلال بزرگ‌نمایی کرده است: «داور در ۱۰متری صحنه است و با این فیلمی که دیدم بازیکن استقلال بزرگ‌نمایی می‌کند و ادامه بازی بهترین تصمیم داور بود.» او در پاسخ به این سؤال که به نظر می‌رسد بازیکن سپاهان از پشت بازیکن استقلال را هل داده است، توضیح داد: «نه‌فشاری به بازیکن وارد می‌شود، نه شارژی صورت می‌گیرد. در ادامه بازیکن استقلال بزرگ‌نمایی می‌کند. اگر به پای بازیکن استقلال نگاه کرده باشید، او شیرجه می‌زند! به رسانه‌ها هم توجه کنید نصف کارشناسان گفته‌اند پنالتی بوده و نصف دیگر گفته‌اند پنالتی نبوده است. وقتی شرایط این‌گونه باشد، باید حق را به داور بدهیم.»

افشاریان به شکایت استقلال هم واکنش نشان داد و علنا گفت می‌توانند شکایت کنند، ولی راه به جایی نمی‌برند: «باشگاه استقلال رفتار خودش را دارد، اما ما به هیچ وجه به رفتار اداری باشگاه‌ها توجه نمی‌کنیم. هم طرفدار تیم‌ها هستیم و هم داوران خودمان. اگر داوری حقی از تیم‌ها ضایع کند طبق نظر داور و آنالیزها، اتفاقاتی برای او خواهد افتاد و داور را کنار می‌گذاریم.»

این در حالی است که دیروز اکثر کارشناسان گفتند تصمیم بیژن حیدری در این صحنه اشتباه بوده است. حیدر سلیمانی گفت: «مدافع تیم سپاهان روی آرمان رمضانی خطا کرد و با دست و بدن ایشان را شارژ کرد و اجازه نداد آرمان رمضانی روی توپ اثر بگذارد. داور باید یک پنالتی به سود استقلال اعلام می‌کرد.»
نوزر رودنیل هم اضافه کرد: «حسینی، آرمان رمضانی را شارژ کرد و حتماً باید یک پنالتی برای استقلال اعلام می‌شد.»

اظهارات افشاریان دیروز با واکنش منفی هواداران استقلال روبه رو شد و افشاریان را متهم به جانبداری از داوران کردند. رئیس کمیته داوران، اما در واکنش به این انتقادات به روزنامه جام‌جم گفت هیچ وقت طرف هیچ داوری را نمی‌گیرد و برای او مهم عملکرد آنهاست: «بله، من هیچ وقت از داوری جانبداری نمی‌کنم. این را هم می‌دانم که تیم‌ها زحمت کشیده‌اند. توقع دارند اشتباه رخ ندهد. منتهی اشتباه داوری هست به هر حال داور هم آدم است. درباره موضوعی که گفتید یک نکته بگویم. مگر ما قبلا داوران را به خاطر قضاوت اشتباه کنار نگذاشته‌ایم؟ هم تشویق داریم و هم تنبیه. اگر داوری اشتباه کند قطعا تنبیه می‌شود.»

واکنش رسانه‌های پرتغالی

از آنجا که روی نیمکت هر دو تیم، مربیان پرتغالی نشسته بودند، بعد از پایان این بازی رسانه‌های این کشور به تحلیل و بررسی آن پرداختند. در همین ارتباط، روزنامه آبولا از این بازی با نام دوئل پرتغالی‌ها بین مدعی‌های قهرمانی در آغاز لیگ برتر ایران استفاده کرد. این روزنامه در ادامه اینطور نوشت: آغاز بد ساپینتو در دفاع از قهرمانی استقلال درحالی که مورایس با سپاهان به بهترین شکل وارد مسابقات شد. سایت زیروزیرو هم به این موضوع اشاره کرد که مورایس برخلاف ساپینتو گام اول را محکم برداشت. این سایت نوشت که یاسین سلمانی و رامین رضاییان تعادل را به سود تیم مورایس برگرداندند و یک شکست را به قهرمان فصل قبل تحمیل کردند.

منبع :روزنامه جام جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها