برای بهبود سلامت روان چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟

بازگشت به جمع دوستان | از سیل اخبار فرار کنید

افزایش آمار نزاع در کلانشهری مانند تهران از این حکایت دارد که سلامت‌روان شهروندان نیازمند توجه ویژه‌ای است. هرچند که در این بین نباید‌ نقش سوء مدیریت‌ها و شرایط نامناسب اقتصادی و اجتماعی را ‌ نادیده گرفت. اما شهروندان با تغییر سبک زندگی و رعایت برخی مسائل می‌توانند به بهبود سلامت‌روان خود و جامعه کمک کنند.
افزایش آمار نزاع در کلانشهری مانند تهران از این حکایت دارد که سلامت‌روان شهروندان نیازمند توجه ویژه‌ای است. هرچند که در این بین نباید‌ نقش سوء مدیریت‌ها و شرایط نامناسب اقتصادی و اجتماعی را ‌ نادیده گرفت. اما شهروندان با تغییر سبک زندگی و رعایت برخی مسائل می‌توانند به بهبود سلامت‌روان خود و جامعه کمک کنند.
کد خبر: ۱۳۷۶۲۶۴

به گزارش جام جم آنلاین، براساس آماری که پزشکی قانونی تهران منتشر کرده می‌توان گفت آمار نزاع در این کلانشهر افزایش پیدا کرده است.

آن طور که مهدی فروزش، مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران گفته در بهار امسال 26هزار و 125 نفر به دلیل آسیب‌های ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کرده‌اند.

مقایسه تعداد افرادی که بهار امسال به مراکز پزشکی قانونی تهران مراجعه کرده‌اند با آمار مدت مشابه سال گذشته از افزایش قربانیان نزاع حکایت دارد، چراکه بهار گذشته در استان تهران آسیب‌های ناشی از نزاع پای 24 هزار و 328 نفر را به مراکز پزشکی قانونی باز کرده بود.

بنابراین می‌توان گفت آمار مراجعه به پزشکی قانونی در استان تهران در بهار امسال 7درصد افزایش داشته است.

آن طور که مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران توضیح داده است در این بین، 16 هزار و 511 نفر از مراجعان به مراکز پزشکی قانونی را مردان و 9614 نفر را زنان تشکیل داده‌اند.

از افزایش مراجعه به مراکز پزشکی قانونی در کلانشهری مانند تهران می‌توان نتیجه گرفت که برنامه‌های مسؤولان برای بهبود شرایط بهداشت روان افراد راه به جایی نبرده است و افزایش مشکلات اقتصادی و اجتماعی نیز سبب شده آرامش روانی افراد راحت‌تر از گذشته از دست برود.

هرچند در این بین نمی‌توان نقش مشکلات اقتصادی و اجتماعی را نادیده گرفت. اما افزایش این مشکلات نمی‌تواند رفتار نامناسب برخی افراد را توجیه کند، چراکه در نامناسب‌ترین شرایط نیز انسان باید به گونه‌ای رفتار کند که به خود و دیگران آسیبی نرساند.

 مهارت کنترل خشم

بازگشت به جمع دوستان | از سیل اخبار فرار کنید

بیشتر مواقع کارشناسان در کنار مسائلی مانند آمار نزاع به لزوم فراگیری‌ مهارت‌هایی مانند کنترل خشم نیز می‌پردازند، مهارتی که با توجه به افزایش آمار نزاع در برخی کلانشهرها به نظر می‌رسد  آن طور که باید جدی گرفته نمی‌شود.

 ‌دکتر لیلا کریمی فرشی، روانشناس نیز معتقد است این روزها شهروندان با مشکلات زیادی رو به رو هستند. اما این مشکلات نباید شرایطی ایجاد کند که افراد نتوانند خودشان را کنترل کنند.‌

او در گفت‌وگو با جام جم آنلاین می‌افزاید: افراد باید مهارت و توانایی لازم را کسب کنند تا‌ در بدترین شرایط نیز درست رفتار کنند

 یکی از این مهارت‌ها کنترل خشم است که برای رسیدن به آن ابتدا نیاز است که شخص‌ آستانه تحمل خود را بشناسد.

 کریمی فرشی ادامه می‌دهد: برخی افراد خیلی زود‌ عصبانی می‌شوند و برخی نیز دیرتر از دیگران کنترل خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل برای اینکه بتوانیم خشم خود را کنترل کنیم باید به این پرسش پاسخ دهیم که آستانه تحریک‌ما چقدر است؟

تکنیک‌های کنترل خشم

برای اینکه بتوان خشم خود را کنترل کرد باید شناخت مناسبی از خود به دست آورد و علاوه بر درک آستانه تحریک پذیری، بهتر است موقعیت‌هایی که ممکن است زمینه را برای افزایش خشم شخص فراهم ‌کند نیز شناخت تا بتوان با استفاده از تکنیک‌های مختلف مانع از فوران خشم شد.

دکتر کریمی فرشی عنوان می‌کند: برای نمونه شخصی که می‌داند خیلی زود عصبانی می‌شود، هنگامی که در شرایط عصبانیت قرار گرفت، می‌تواند با گفتار درونی خود را کنترل کند، مثلا به خود بگوید «حواست باشد داری عصبانی می‌شوی» و یا «خودت را کنترل کن» در واقع شخص با تکرار این جملات می‌تواند‌ شرایط را به گونه‌ای کنترل کند که  خشم او فوران نکند.

بنابراین برای کنترل خشم شخص باید ابتدا شناخت کافی از خود به دست آورد، مثلا متوجه شود که از چه مسائلی زودتر عصبانی می‌شود و یا تحت چه مسائلی تحریک می‌شود.

در قدم بعدی می‌توان با تکنیک‌های مختلفی مانند‌ گفتار درونی و انحراف فکری  شرایط را کنترل کرد.

کریمی فرشی می‌افزاید: تکنیک‌های دیگری نیز هست که افراد می‌توانند با مطالعه و کمی جست‌وجو در فضای مجازی یا کمک گرفتن از کارشناسان آن را فرا بگیرند، مثلا  شخص وقتی در شرایط نامناسبی قرار گرفت می‌تواند از یک یا تا ده بشمارد، یک لیوان آب بنوشند و یا برای  چند ثانیه بحث را متوقف کند. چنین مسائلی کمک می‌کند که خشم شخص به اوج نرسد‌.

به گفته او، اکنون به راحتی می‌توان از تکنیک‌های کنترل خشم آگاه شد، چراکه مقالات زیادی دراین خصوص منتشر شده که در فضای مجازی نیز در دسترس خانواده‌ها قرار دارد.

تغییر سبک زندگی

در این بین برای بهبود سلامت روان باید سبک زندگی را نیز تغییر داد و از انجام برخی مسائل نیز اجتناب کرد، مسائلی که شخص روی آنها تسلط ندارد و قادر نیست برای تغییر آنها اقدام کند.

کریمی فرشی در این باره به جام جم آنلاین می‌گوید: مهم این است که به مسائلی فکر کنیم که توسط خودمان قابل تغییر است، چراکه پرداختن به مسائلی که از عهده ما خارج است دردی را دوا نمی‌کند و فقط آرامش‌مان را بهم می‌زند.

 دراین بین حفظ ارتباط با دوستان و اقوام نیز مهم است، چراکه سبب افزایش آرامش و شادکامی اشخاص می‌شود.

این روانشناس در این باره توضیح می‌دهد:‌ درست است که بسیاری از خانواده‌ها به دلیل افزایش هزینه‌ها برگزاری دورهمی‌ها را محدود کرده‌اند. اما می‌توان با اندکی تغییر جمع‌های دوستانه را حفظ کرد. برای نمونه می‌توان به‌جای دعوت برای ناهار یا شام، دوستان خود را برای صرف عصرانه دعوت کرد یا دورهمی را در یک پارک برگزار کرد‌.

فراموش نکنیم که  حفظ ارتباط با دوستان و آشنایان به افزایش آرامش روانی و شادکامی ما کمک می‌کند.

 در سیل اخبار غرق نشوید

بازگشت به جمع دوستان | از سیل اخبار فرار کنید

کارشناسان برای بهبود سلامت روان نکات زیادی را به شهروندان توصیه می‌کنند، یکی از این نکات که نباید آن را فراموش کرد، پرهیز از غرق شدن در دنیای اخبار است.

این روزها شبکه‌های خبری زیادی در فضای مجازی و ماهواره‌ها فعالیت می‌کنند، مدیران این شبکه‌ها برای به دست آوردن مخاطب به آب و آتش می‌زنند و گاهی به قول معروف پیاز داغ اتفاقات را بیشتر می‌کنند تا بیشتر دیده شوند.

کریمی فرشی دراین باره می‌افزاید: شنیدن خبرهای مختلف از شبکه‌های مختلف سبب می‌شود که فشار روانی بیشتری به شهروندان تحمیل شود، این درحالی است که ضرورتی ندارد افراد خبرهای تمام دنیا را با جزییات پیگیری کنند.

آن طور که او توضیح می‌دهد این مساله این روزها بیشتر سالمندان را تهدید می‌کند و باید شرایطی ایجاد کرد که آنها از این مساله آسیب نبینند.‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها