در گفت وگوی «جام‌جم» با‌ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد

سال رونق فراگير فرهنگ و هنر

سردبیر نشریه حوزه علمیه امام رضا علیه السلام گفت: هجمه فرهنگی و رسانه های معاند باعث شده جوانان در این هجمه های فرهنگی سردرگم شوند و خلاء هویتی امروزه دهه هشتادی و نودی های ما تبیین درست روش زندگی آنهاست.
کد خبر: ۱۳۷۶۱۶۶

تقویت هوش معنوی راه مقابله با هجمه های فرهنگی رسانه های معاند استمحمد احمدی سردبیر نشریه حوزه علمیه امام رضا علیه السلام درباره شناخت هوش معنوی اظهار کرد: هوش معنوی قوه ای است که به واسطه آن سوال سازی در ارتباط با مسائل اساسی و مهم در زندگی و مدیریت بهتر مسائل مختلف زندگی استفاده میکنیم که البته با کسب دقیق این مهارت فکری و روحی می توان درصد خطا و لغزش آن را به صفر رساند.

وی افزود: هوش معنوی ظرفیت انسان برای جستجو و پرسیدن سئوالات معرفتی و شناختی درباره معنای زندگی و به طور همزمان تجربه پیوند یکپارچه بین هریک از ما و جهان هستی است.

احمدی درباره چگونگی شکل گرفتن تئوری هوش معنوی بیان کرد: برای اولین بار توسط زهر و مارسال استادان دانشگاه آکسفورد در سال ۱۹۹۰ در غرب مسئله هوش معنوی ایجاد و آغاز شد .آن ها با ترکیبی از روانشناسی، فیزیک، فلسفه و مذهب، که در نتیجه یک سری از مطالعات انجام شده در حوزه روانشناسی، مغز و اعصاب ، انسان شناسی و علم شناخت می باشد این مفهوم را ارائه دادند.

او ادامه داد: البته در منابع اسلامی ما کاربرد هوش معنوی فعلی جامعه غربی را تحت عنوان احادیثی چون پرهیزکاری و تقوا از معصومین علیهم السلام داشته ایم که بعد ها درس اخلاق واعظ برجسته اسلامی؛ نوع گفتاریِ تقویت هوش معنوی به شمار می آمده که در این سال های اخیر تحت عنوان پرورش تربیت خانواده کتاب هایی نیز از منابع اسلامی جمع آوری و منتشر شده است که جای خوشحالی و خرسندی دارد که دیگر هوش معنوی در بین عرف متدین ایرانی غریب نیست.

این پژوهشگر درخصوص بازخورد و هدف هوش معنوی و تقویت آن در جامعه بیان داشت: جدای آنکه وظیفه شناسی در جامعه و رعایت حقوق شهروندی و فرهنگ سازی عدم آسیب رسانی به هم نوع گسترده تر می شود، صبر و تحمل و نوع برخورد عجولانه جای شان را با صبوری عوض می کنند و به نوعی جامعه آرمانی با این نوع آموزش شناختی به بلوغ خود خواهد رسید.

وی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و پرداختن به هوش معنوی و معنویت به اندازه نیاز در مدارس، گفت: نمی توان گفت از لحاظ اجرایی به آن بی اهمتی شده اما در حد کتاب درسی تفکر و سبک زندگی و کتاب دینی مدارس به آن اکتفا کردند و برای جذابیت و ماندگاری آن را در ذهن دانش آموز تدبیری نیاندیشیده اند. ولی بسیار بیشتر از گذشته مدارس به موضوع هوش معنوی دانش آموزان اهمیت و اعتبار داده اند که جای تشکر دارد.

سردبیر نشریه حوزه علمیه امام رضا علیه السلام درخصوص روانشناسی مثبتگرایی و ارتباط آن با هوش معنوی نیز اظهار کرد: هوش معنوی بنظرم در یک جمله کمال گرایی حقیقی هست با لحاظ کمبود ها و ضعف های شخصی فرد و تلاش برای رفع آن ها اما در تئوری مثبت گرا فقط نیمه پر لیوان و قسمت امید دادن برجسته است و انسان با ضعف و نیمه خالی لیوان مواجه نمی شود تا درصدد بهبود آن قدمی بردارد، برای همین روان شناسی مثبت گرا برای کودکان و نوجوانان و افرادی که افسردگی دارند استفاده می شود که کاربرد امید بخشی محض برای آنها داشته باشد. با این حال هوش معنوی علاوه بر امید بخشی فرد را با خلأ وجودی اش آشنا و به او راه حل می دهد تا آن را بر طرف کند. از این جهت وسعت هوش معنوی بنظرم بیشتر است .

احمدی در پایان با اشاره به خلا هویتی و خلا شناختی در اکثر دانش آموزان گفت: خلاء هویتی دهه هشتادی و نودی های ما تبیین درست روش زندگی آنهاست که باعث سردرگمی نوجوانان و جوانان کشور مان شده که مقام معظم رهبری هم اشارات ویژه ای به جهاد تبیین برای قشر جوان جامعه داشتند به همین دلیل هجمه فرهنگی و رسانه های معاند باعث شده جوانان در این هجمه های فرهنگی سردرگم شوند و راه سعادت حقیقی خود را ندانند که با تاکید حضرت آقا تلاش خوبی در تبیین سبک زندگی اسلامی جوان ایرانی انجام شده که تا کنون قابل توجه بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها