یک مقام ارشد دولت آمریکا با تاکید بر اینکه واشنگتن خاورمیانه را ترک نخواهد کرد، اذعان کرد که ایران می تواند نقش سازنده ای در حل و فصل بحران یمن ایفا کند.
کد خبر: ۱۳۷۶۱۳۴

به گزارش جام جم آنلاین، یک مقام ارشد دولت جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا روز جمعه به وقت محلی گزارش‌ها مبنی بر اینکه سفر آتی شی جین پینگ رئیس‌جمهوری چین به عربستان نشان دهنده کاهش نفوذ آمریکا در خاورمیانه است، را رد و تاکید کرد که آمریکا خاورمیانه را ترک نخواهد کرد.

تیم لندرکینگ، نماینده ویژه آمریکا در امور یمن، گفت که انتظار سفرهای دیپلماتیک قدرت های دیگر جهانی وجود دارد اما آمریکا پس از دیدار بایدن در ماه جولای، تعهد خود را به منطقه اعلام کرده است.

لندرکینگ گفت: پیام اصلی رئیس جمهوری به منطقه این است که آمریکا جایی نخواهد رفت. آمریکا یک شریک مهم نه تنها برای عربستان سعودی بلکه برای تمام کشورهای منطقه است.

وی مدعی شد: کشورهای منطقه می توانند برای حمایت و امنیت خود روی آمریکا حساب کنند. این یک اولویت برای آمریکا است.

روز پنجشنبه بود که گزارش ها در خصوص سفر شی جی پینگ رئیس جمهوری چین به عربستان در هفته آتی و دیدار وی با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان منتشر شد.

وزارت خارجه چین روز پنجشنبه این گزارش ها را رد یا تایید نکرد.

لندرکینگ در مصاحبه با شبکه «سی ان بی سی» آمریکا در ارتباط با یمن گفت که این کشور یک تمرکز بزرگ برای آمریکا است.

وی ادعا کرد که پیشرفت به سمت حل این جنگ یک دستاورد بزرگ سفر ماه گذشته بایدن به عربستان بوده و رئیس جمهوری آمریکا توانسته عربستان را متقاعد کند تا آتش بس بدست آمده با میانجیگری سازمان ملل را تمدید و آن را تحکیم کند و برای پایان جنگ وارد مذاکره شود.

لندرکینگ ادعا کرد در نتیجه این اقدامات، در نیمه راه دستیابی به یک راه حل در مورد یمن هستیم.

وی افزود: یمن بحرانی است که می توان روابط رقابتی را در مورد آن نادیده گرفت و از همکاری با چین و روسیه در این زمینه استقبال کرد.

او با اشاره به نقش فعلی پکن به عنوان رئیس شورای امنیت سازمان ملل گفت: چین خواهان پیشرفت در یمن در دوران ریاست‌ خود در شورای امنیت است.

لندرکینگ همچنین خاطرنشان کرد که ایران می تواند نقش سازنده ای در حل و فصل مناقشه در یمن ایفا کند. با این حال، او ادعا کرد که نقش ایران پیش نیاز برای دستیابی به یک راه حل نیست.

لندرکینگ در پاسخ به ادعای بی اساس وجود سلاح های هسته ای در کشورهایی مانند ایران و احتمالا سایر کشورهای منطقه و اینکه این سلاح ها وجود دارد یا خیر، پاسخ داد: فکر می کنم این امر مایه تاسف خواهد بود. امیدوارم اینطور نشود.

هانس گروندبرگ نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن ۱۱ مردادماه اعلام کرد که طرفها در این کشور با تمدید دو ماهه آتش بس بر اساس شرایط مشابه موافقت کرده اند. این تمدید شامل تعهد برای تشدید مذاکرات جهت دستیابی به یک توافق گسترده تر در اولین فرصت است.

همزمان با اعلام این آتش بس، پنتاگون عصر سه شنبه به وقت محلی دو هفته پس از سفر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به عربستان سعودی و منطقه اعلام کرد که وزارت خارجه این کشور با فروش سامانه های موشکی تاد به امارات و سامانه های پاتریوت به عربستان سعودی موافقت کرده است.

به پیشنهاد سازمان ملل متحد از دوم آوریل (۱۳ فروردین) آتش بس در یمن برقرار شده است که از مهمترین مفاد آن ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بندر الحدیده و اجازه دو پرواز رفت و برگشت هفتگی از فرودگاه صنعا بود.

با وجود نقض مکرر این آتش بس توسط ائتلاف سعودی، هانس گروندبرگ فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن ۱۲ خرداد ماه از تمدید دوماهه آتش بس در یمن خبر داد و بدون اشاره به طرف نقض کننده آتش بس در یمن گفت که گزارش هایی از نقض آتش از سوی طرفین درگیری دریافت کرده است.

نمایندگان طرف‌های درگیر عضو کمیته هماهنگی نظامی در یمن در ۱۵ تیرماه با تجدید تعهد خود مبنی بر توقف تمام عملیات و فعالیتهای‌ نظامی در داخل و خارج یمن با تمدید آتش‌بس فعلی موافقت کردند.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن -فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها