فصل جدید لیگ برتر از فردا آغاز می‌شود

بفرمایید فوتبال

در روز‌ها و هفته‌های گذشته در ارتباط با مسائل و مشکلات فوتبال ایران بسیار صحبت کردیم؛ اما حالا بهتر است برگردیم به خود فوتبال. از نظر ما فوتبالی‌ها، وقتی فوتبال جریان دارد، زندگی پر رنگ‌تر و پر نشاط‌تر است و شکل واقعی خودش را پیدا می‌کند. با این مقدمه کوتاه باید بگویم امسال منتظر یک لیگ پرهیجان، حساس و نفسگیر هستیم. استناد من به این مساله به یارگیری تیم‌ها، استفاده از مربیان خارجی و داشتن اردو‌های تدارکاتی داخلی و خارج کشور بر می‌گردد.
کد خبر: ۱۳۷۵۹۸۷
نویسنده امیر حاج‌رضایی - کارشناس فوتبال
تقریبا نیمی از ۱۶تیم حاضر در لیگ‌برتر فصل پیش‌رو، به شدت در نقل و انتقالات فعال بودند. اگر بخواهیم نگاهی کلی‌تر داشته باشیم باید اذعان کنیم که فصل نقل و انتقالات پویا و فعالی را پشت سر گذاشتیم. تیم‌ها براساس بضاعت و توان مالی خود توانستند بازیکنان زیادی را در اختیار بگیرند. فصل بیست و دوم لیگ‌برتر هم از جهت حضور مربیان و بازیکنان خارجی و هم از این منظر که سال جام‌جهانی است و بازیکنان انگیزه‌های بسیار زیادی برای رسیدن به ترکیب نهایی تیم‌ملی دارند، می‌تواند فصلی جذاب و دیدنی باشد. این فرصتی است که هر بازیکن هوشمندی نباید آن را از دست بدهد و از طرف دیگر، ایجاد این انگیزه می‌تواند به پویایی و بالندگی لیگ بیست و دوم کمک کند.

همانطور که مشاهده کردیم، سه تیم در نقل و انتقالات بسیار فعال بودند؛ دو تیم پایتخت و تیم ریشه‌دار سپاهان. در این میان می‌توان به فولاد خوزستان هم اشاره کرد که با مربی خوبی که در اختیار دارد تیم خوبی را برای مسابقات آماده کرده و مدیریت باشگاه هم با حمایت از کادر فنی، نفرات لازم را برای آن‌ها جذب کرده است. در این شرایط و در اولین روز فصل جدید، مسابقه بزرگی بین استقلال و سپاهان برگزار می‌شود. یکی از جذابیت‌های تازه این مسابقه این است که دو سرمربی هموطن پرتغالی مقابل هم قرار می‌گیرند و به طور نسبی عیارشان مشخص می‌شود. عرض کردم نسبی، زیرا عیار یک مربی را نمی‌شود با یک مسابقه سنجید. با این حال، امیدوارم این مسابقه در سطح بالایی برگزار شود.

در اینجا باید به مساله‌ای اشاره کنم و آن این که بعضی اوقات می‌شنویم در هفته‌های اول نباید تیم‌ها را مورد سنجش قرار داد. من به هیچ وجه با این نظر موافق نیستم، زیرا تیم‌ها قبل از آغاز مسابقات فرصت مناسبی در اختیار داشتند تا در این مدت با اردو‌های مختلف و برگزاری چند مسابقه تدارکاتی، آمادگی‌شان را نسبت به گذشته بیشتر کردند. پس با این حساب باید گفت نباید هفته اول با هفته پنجم و ششم تفاوت چندانی داشته باشد. در واقع تفاوت در شناخت بعضی معایب و کمبودهاست. به هرحال انتظار دارم لیگ با بازی سپاهان و استقلال این پیام را به تماشاگران بدهد که نویدبخش فصل درخشانی خواهد بود.

بار دیگر باید اذعان کرد که مهمترین مساله‌ای که می‌تواند تنور لیگ را داغ نگه دارد، مسابقات جام‌جهانی قطر است. شرکت در بازی‌های جام‌جهانی می‌تواند برای هر بازیکنی افتخارآمیز باشد، زیرا هم در آرشیو ذهنی‌اش باقی می‌ماند و هم این‌که اگر به جام‌جهانی برسد، زندگی‌اش چه از لحاظ مالی و چه از نظر پیشرفت فوتبال تغییر زیادی می‌کند. امیدوارم در این وضعیت نابسامان فدراسیون فوتبال، کمک‌های بیرونی که جنبه الزامی دارد نیز به درستی به لیگ تزریق شود قرار من بر این نیست که نقدی داشته باشم بر کمبود‌های فوتبال کشورم که این نقد را همواره در جایگاه خودش بیان کرده‌ام. در واقع می‌خواهم به این لیگ با خوش‌بینی نگاه کنم و این خوش‌بینی را از طریق رسانه‌ها به جامعه منتقل کنم. اما این‌که هنوز نمی‌توانیم از تکنولوژی استفاده و تجهیزات مربوط به VAR را نصب کنیم یا هدست‌های اورجینال در اختیار داوران قرار دهیم، به هیچ وجه موضوع جالبی نیست. باید توجه داشت داور نقش مهمی در یک بازی فوتبال دارد و با قضاوت خوب خودش می‌تواند لذت مسابقه را دو چندان کند.

برنامه‌ای که برای بازی‌های امسال لیگ ارائه شده، خوب است و اگر طبق قول‌شان تا قبل از جام‌جهانی نیم فصل را تمام کنند، این فرصت فراهم می‌شود که بازیکنان آماده‌ای در نظر سرمربی تیم ملی و همکارانش قرار بدهیم و دست آن‌ها را باز بگذاریم که فقط به لژیونر‌ها توجه نداشته باشند. به هر حال نگاه من به لیگ بیست و دوم نگاهی خوش‌بینانه است و امیدوارم لذت این فوتبال به مردم ما هم منتقل شود؛ مردمی که نیاز دارند در شرایطی که همه به آن آگاهی داریم، از شادی که فوتبال به آن‌ها می‌بخشد برخوردار شوند. به هر حال فکر می‌کنم هر جامعه‌ای که فوتبال در آن حضور دارد، جامعه‌ای زنده و پویاست مشروط بر این‌که همه افرادی که به نوعی به فوتبال متصل هستند چه جامعه رسانه‌ای و چه کارشناسان و چه دیگر افراد، به وظیفه خود به نحو احسن عمل کنند.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها