رئیس شورای فقهی بانک مرکزی:

مشکل فقهی اوراق سکه حل شد

با اینکه برخی از مهره های اصلی برجام نسبت به توافق هسته ای خوشبین بودند اما اختلاف بر سر نتیجه مذاکرات هسته ای بازار دلار را سر درگم کرد.
کد خبر: ۱۳۷۵۷۰۲

قیمت دلار در بازار چقدر شد؟ قیمت دلار نوسان دارد. نتیجه مذاکرات هسته ای چه تاثیری در قیمت دلار خواهد داشت؟ قیمت دلار در معاملات پشت خطی افزایش یافت. آخرین وضعیت درخصوص قیمت دلار را در ادامه بخوانید.


به گزارش جام جم آنلاین از گسترش نیوز، بازار ارز تهران در این چند روز اخیر به دقت اخبار مذاکرات وین را دنبال کرد. دیپلمات های ایران ، اروپا و آمریکا از روز پنجشنبه هفته گذشته تا دیروز به صورت فشرده درباره برجام رایزنی کردند.

با اینکه برخی از مهره های اصلی برجام نسبت به توافق هسته ای خوشبین بودند اما اختلاف بر سر نتیجه مذاکرات هسته ای بازار دلار را سردرگم کرد. روز گذشته دیپلمات های اتحادیه اروپا در حالی از بدست آمدن متن نهایی توافق هسته ای خبر دادند که ایران با رد این موضوع گفت این متن همچنان نیاز به بررسی ایران دارد.

سیگنال های ضد و نقیض برجامی موجب شده که معامله گران همچنان با احتیاط رفتار کنند.

قیمت دلار در معاملات پشت خطی بالا رفت. با این حال عده ای از بازیگران ارزی با برجسته کردن اخبار مثبت به دنبال کاهش قیمت دلار در بازار امروز هستند .

سیگنال های جدید برجامی به قیمت دلار

نماینده روسیه در مذاکرات شب گذشته در توئیتی نوشت: انریکه مورا متن نهایی پیش‌نویس «تصمیم برای احیای برجام» را در اختیار اعضا برجام قرار داده است.حالا مذاکره‌کنندگان در گفتگوهای هسته‌ای باید تصمیم بگیرند این متن برایشان پذیرفتنی هست یا نه. اگرمخالفتی نبود، توافق هسته‌ای احیا می‌شود.

وزارت خارجه آمریکا هم اعلام کرد: آمریکا آمادگی دارد تا بر اساس اتحادیه اروپا به سرعت به توافق برسد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم درباره مذاکرات برجام گفت: آنچه قابل مذاکره‌ است مورد مذاکره قرار گرفته و اکنون یک متن نهایی به دست آمده است. اگر پاسخ‌ها مثبت باشد می‌توانیم این توافق را امضا کنیم.

قیمت دلار رنج شد

قیمت دلار در چهارم ، پنجم ،ششم، هشتم و نهم مرداد ماه رنج بود. یکی از دلایل تعدیل شدن دلار تهران نوسان محدود اسکناس آمریکایی در بازار های همسایه بود. از طرفی هم سیگنال های ضد و نقیض برجامی موجب شکل گیری احتیاط معامله گران شده بود.

به گزارش اقتصادنیوز، بررسی روند قیمت دلار در ماه جاری نشان می دهد که اسکناس آمریکایی در تهران تحت تاثیر بازار های همسایه و سیاست های جدید ارزی پستی و بلندی های را تجربه کرده است. از طرفی هم اخبار برجام فراز و فرود های را برای دلار تهران به دنبال داشته است.

در اولین روز مرداد ماه سیگنال صعود از هرات و سلیمانیه به تهران صادر شد. در روز یاد شده قیمت دلار تهران در سایه بازار های همسایه توانست وارد کانال جدید شود و بر روی پله اول کانال مذکور قرار بگیرد. البته عده ای از تحلیلگران معتقد بودند که سیگنال های منفی برجامی هم موجب افزایش قدرت معامله گران افزایشی شده بود.

ترمز روند صعودی قیمت دلار کشیده شد

اما در دومین روز مرداد ماه ورق در بازار ارز تهران برگشت و ترمز روند صعودی دلار کشیده شد. قیمت دلار در این روز با 150 تومان کاهش یک کانال عقب نشینی کرد. به باور فعالان بازار علاوه بر کاهش قیمت دلار در هرات وسلیمانیه ؛ احتمال بهبود روابط منطقه و حکم شرعی رهبر انقلاب درباره معاملات فردایی ارز و سکه از مهمترین اخبار دوم مرداد ماه بود . دفتر استفتائات رهبر معظم انقلاب در پاسخ به استفتایی در خصوص پیش‌بینی نوسانات قیمت ارز و سکه و معاملات فردایی، این جنس معاملات و کسب درآمد از آن‌ها را نامشروع دانست.

روند کاهشی نرخ دلار در سوم مرداد هم تداوم پیدا کرد. قیمت دلار در روز یاد شده با وجود تنش آژانس و ایران مبنی بر روشن نشدن دوربین های فرا پادمانی عقب نشینی کرد . معامله گران معتقد بودند بازار ساز با تزریق عرضه توانست نرخ دلار را کنترل کند و بازیگران ارزی کمتر به اخبار ایران و آژانس توجه کردند .

قیمت دلار درچهارم ، پنجم ،ششم، هشتم و نهم مرداد ماه رنج بود. یکی از دلایل تعدیل شدن دلار تهران نوسان محدود اسکناس آمریکایی در بازار های همسایه بود. از طرفی هم سیگنال های ضد و نقیض برجامی موجب شکل گیری احتیاط معامله گران شده بود.

در روز نهم و دهم مرداد ماه از بسته پیشنهادی بورل برای کاهش تنش های ایران و غرب رونمایی شد . منابع نزدیک به روند مذاکرات غیر مستقیم ایران و امریکا در گفت‌وگو با پایگاه خبری «العربی الجدید» جزئیاتی از طرح پیشنهادی جدید اتحادیه اروپا برای بازگشت به توافق هسته‌ای و واکنش ایران به این طرح را فاش کردند. بر اساس این گزارش، پیشنهاد تازه اروپا شامل رفع تحریم‌های تازه از چند نهاد و شرکت وابسته به سپاه و نه «همه 80 نهاد وابسته به این گروه نظامی» و نیز «تعهد بایدن به پایبندی دولتش به توافق» است.امیر عبداللهیان هم در واکنش به این پیشنهاد جدید گفته فعلا نمی‌خواهد رسما مخالفت خود را اعلام کند. به نظر می رسد بازار نسبت به اخبار برجامی کمتر به صورت هیجانی واکنش نشان می دهد و بیشتر به دنبال اخبار قطعی تر است.

در روز دوازدهم مرداد نماینده های ایران ، اروپا و آمریکا راهی وین شدند تا بار دیگر درباره برجام رایزنی کنند. یک منبع آمریکایی گفته بود مذاکرات هسته ای در وین برگزار می شود .طبق اظهارات این مقام آمریکایی این بار آمریکایی ها با سطح انتظارات کمتر عازم وین شده اند. آخرین باری که مذاکرات هسته ای در وین برگزار شد به اسفند ماه سال گذشته بر میگردد و بعد از آن برجام در بن بست قرار گرفت.قیمت دلار در این روز 500 تومان از ارزش خود را از دست داد. البته در روزهای یاد شده دلار های تقلبی هم موجب افزایش احتیاط معامله گران شده بود .

سیگنال های ضد و نقیض برجامی در روند مذاکرات باعث شد که دلار تهران در روز 13 مرداد نوسان محدودی داشته باشد اما در روز 15 مرداد معامله گران با توجه به سیگنال های مثبت و منفی برجامی در نیمه مذاکرات اخیر در وین به تجربه مذاکرات دوحه و شکست آن اشاره می کردند. بخشی از معامله گران شانس احیای برجام را پایین ارزیابی می کردند. این دسته از معامله گران با برجسته کردن اخبار منفی توانستند قدرت را به دست بگیرند و نرخ دلار را افزایش دهند.

واکنش عجیب قیمت دلار به مذاکرات وین

همه چیز برای تعیین تکلیف مذاکرات هسته‌ای آماده است و تروئیکای اروپا از ایران خواسته همین الان تصمیم بگیرد که به توافق هسته‌ای بر می‌گردد یا نه. بسیاری می‌گویند این آخرین دور مذاکرات هسته‌ای است و یا توافق حاصل می‌شود و یا مذاکرات بدون هیچ نتیجه‌ای به پایان می‌رسد. اما واکنش دلار به این اخبار چه بوده است؟

قیمت دلار چند؟ | قیمت دلار در معاملات پشت خطی

به گزارش تجارت‌نیوز، پیش‌بینی آینده پرونده هسته‌ای برای بازار دشوار شده است. خبر آغاز مذاکرات هسته‌ای و سفر باقری کنی و مورا به وین، قیمت دلار را یک روزه ۶۰۰ تومان ارزان کرد و به ۳۱ هزار و ۱۵۰ تومان رساند. قیمت دلار هرات هم به ۳۰ هزار و ۵۰ تومان رسید.

اما حالا اخباری که از وین می‌رسد، متناقض است. برخی از آنها می‌گوید توافق هسته‌ای ظرف چند روز آینده امضا می‌شود و قیمت دلار ناگهان می‌ریزد. برخی دیگر می‌گویند مشکلات اساسی و اختلاف‌های ایران و آمریکا به قوت خود باقیمانده و احتمال رسیدن به توافق کم است. خبری که اگر رسما اعلام شود، بر قیمت ارز در بازار ایران تاثیر بسزایی می‌گذارد.

اما اکنون برای نتیجه گرفتن از فضای مذاکرات زود است. نه هنوز می‌توان به احیای برجام امیدوار بود و نه پایان مذاکرات را اعلام کرد. برای همین می‌توان گفت بازار ارز کاملا محتاط شده و قدم‌های خود را با احتیاط برمی‌دارد. به خصوص که بازار در برابر کاهش قیمت، مقاومت می‌کند.

روز چهارشنبه و سفر ناگهانی مورا و باقری به وین، دلار را ۶۰۰ تومان ارزان کرد و برخی از معامله‌گران انتظار داشتند همان روز دلار وارد کانال ۳۰ هزار تومان شود. اما بازار فعلا برای از دست دادن کانال ۳۱ هزار تومانی همچنان مقاومت می‌کند و حتی قیمت دلار فردایی در بسیاری از کانال‌های خرید و فروش دلار، نه تنها ارزان نشده که افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰تومانی هم داشته است.

این نشان می‌دهد که معامله‌گران هنوز سیگنال توافق را دریافت نکرده‌اند و نگران این هستند که مذاکرات به نتیجه نرسد. برای همین با احتیاط حرکت می‌کنند و البته بازار فعلا آرایش صعودی دارد.

برخی از منابع آگاه می‌گویند احتمالا نتیجه این دور از مذاکرات همین هفته مشخص می‌شود و باید منتظر نوسان قابل توجهی بود. چراکه به گفته کارشناسان اگر توافق شود، دلار قطعا ارزان می‌شود. برخی از کارشناسان از کاهش قیمت دلار و رسیدن آن به ۲۸ هزار تومان خبر می‌دهند اما می‌گویند دلار از این ارزانتر نمی‌شود.

اما برخی دیگر که معتقدند مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد، منتظر افزایش قیمت دلار هستند. اگرچه کارشناسان می‌گویند احتمالا این افزایش چندان زیاد نیست و احتمالا دلار تا ۳۳ هزار تومان بالا می‌رود.

فعلا می‌توان گفت بازار حالت أماده‌باش دارد و گوش به زنگ اخبار برجامی است. فعلا در اولین قدمِ، بازار سیگنال افزایشی دریافت کرده است. باید دید در ادامه، معاملات به چه سمتی می‌رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها