کودک‌کشی صهیونیست‌ها با پاسخ قاطع مقاومت همراه شد

شکست موشکی شیطان

وقوع نبرد کوتاه اما پررمز و راز اخیر میان رژیم کودک‌کش صهیونیستی و جهاد اسلامی غزه، نقض آشکارساز جدید شکست و استیصال تل‌آویو در برابر جبهه مقاومت محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۳۷۵۶۸۶
نویسنده سعید سبحانی - گروه بین‌الملل

اگرچه در سال ۲۰۲۰ میلادی و در جریان نبرد ۱۳روزه غزه، موشک‌های حماس خواب اشغالگران در تل‌آویو و حیفا را تبدیل به کابوس کردند، اما صهیونیست‌ها تصور می‌کردند به واسطه تقویت سیستم رهگیری موشکی گنبد آهنین و سامانه‌های متصل آن، می‌توانند این بار بر توان موشکی مقاومت فائق آیند.

همین محاسبه نادرست، منجر به اقدام صهیونیست‌ها علیه ساکنان بی‌دفاع غزه و کودک‌کشی آشکار آنها در برابر دیدگان سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای مدعی حقوق بشر شد.

پس از تشدید حملات موشکی جنبش جهاد اسلامی فلسطین، یائیر لاپید، نخست‌وزیر موقت رژیم‌ صهیونیستی در دیدار با مقامات شهرک‌های صهیونیستی اطراف باریکه غزه مدعی شد اهداف صهیونیست‌ها از تجاوز به غزه محقق شده و تداوم عملیات دیگر سودی ندارد. این ادعا در حالی مطرح شد که احسان عطایا، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در لبنان خبر داده وساطت‌هایی که در حال انجام است، برای نجات رژیم‌صهیونیستی است؛ ولی ما هیچ وساطتی را که بر حق ما در دفاع از ملت خود تأکید نداشته باشد، قبول نداریم.»

درنهایت با میانجیگری مصر، منابع خبری گزارش دادند آتش‌بس با قبول کامل شروط جنبش جهاد اسلامی مورد موافقت قرار گرفته است. لحظاتی بعد، محمد الهندی، رئیس اداره سیاسی جنبش جهاد اسلامی رسما حصول آتش‌بس را تأیید و اعلام کرد توافقی در خصوص طرح مصر برای برقراری آتش‌بس حاصل شده است.

آماری خجالت‌آور برای سازمان ملل

بهتر است آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیم نگاهی به آمار شهدای غزه بیندازد و به چهره مغموم بازماندگان جنایات اخیر صهیونیست‌ها بنگرد تا متوجه عمق فاجعه شود. در جنگ سه‌روزه علیه نوار غزه، ۴۵فلسطینی شهید و ۳۶۰نفر نیز زخمی شدند. در میان شهدا و زخمی‌ها ده‌ها کودک وجود دارند. دفتر اطلاع‌رسانی دولت در غزه در بیانیه خود از جامعه جهانی برای رفع محاصره نوار غزه و اعطای اجازه برای ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه درخواست کرد. در این بیانیه آمده است عملیات بازسازی نوار غزه با مشکلات مالی مواجه است و جز قطر و مصر، هیچ حمایت‌کننده‌ای وجود ندارد. بنابر گزارش شبکه‌الجزیره، در این بیانیه از اتحادیه اروپا و کشورهای دوست و برادر به منظور حمایت مالی از بازسازی نوار غزه و نیز از مصر برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی به خاطر جمع‌آوری کمک‌های مالی ویژه بازسازی غزه درخواست شده است. در این میان مانند همیشه شاهد تکرار بیانیه‌های بی اثر سازمان ملل متحد هستیم. به عبارت بهتر، مقامات سازمان ملل متحد هیچ‌گونه اقدامی را در مواجهه با بازدارندگی در برابر این حملات صورت نمی‌دهند.

تمجید سید مقاومت از پایداری غزه

سیدحسن نصرا...، دبیرکل جنبش حزب‌ا... لبنان، در یکی دیگر از سخنرانی‌های خود به مناسبت ماه محرم از پایداری مردم غزه تمجید کرد. بنا بر گزارش شبکه المیادین، دبیرکل حزب‌ا... گفت: «[رفتار] تل‌آویو امروز عیان بود؛ تل‌آویو آتش‌بس می‌خواهد زیرا دیگر نمی‌تواند موشک‌های بیشتری را تحمل کند.»

سیدحسن نصرا... در ادامه ضمن تمجید از پایداری مردم غزه و شجاعت فلسطینیان در پاسخ به رژیم‌صهیونیستی بیان کرد: «اگر عملیات‌های ترور بدون پاسخ باقی می‌ماند، اسرائیل ترور‌ها را ادامه می‌داد.»

دبیرکل حزب‌ا... همچنین تأکید کرد: «مقاومت در فلسطین و همچنین در لبنان می‌تواند از مردم خود دفاع، معادله‌های محافظت و بازدارندگی را تثبیت و شروط را به دشمن تحمیل کند.»

شکست سهمگین صهیونیست‌ ها

اصرار پشت پرده صهیونیست‌ها به آتش‌بس، ‌شکست دیگری برای این رژیم محسوب می‌شود. همین مسأله مولد دغدغه‌های زیادی میان اشغالگران شده است. روزنامه اسرائیلی هاآرتص در گزارشی، سیاست‌های کنونی تل‌آویو را در قبال غزه احمقانه توصیف کرد و آنها را نشان از شکست کامل رژیم‌صهیونیستی در روند سیاست‌گذاری‌ها خواند. پس از اعلام آتش‌بس میان جنبش جهاد اسلامی فلسطین و رژیم‌صهیونیستی، رسانه‌های عبری از سیاست تل‌آویو در قبال غزه انتقاد کرده و خواهان در پیش گرفتن اصل اقتصاد در ازای امنیت از سوی اشغالگران شدند. روزنامه اسرائیلی هاآرتص در سرمقاله خود نوشت: «این عملیات نظامی، ابعاد دیگری از شکست کامل سیاست اسرائیل در قبال غزه را نشان داد؛ زیرا دورهای خشونت‌آمیز درگیری‌ها بیشتر تکرار شد و روال زندگی شهرک‌نشینان را بارها بر هم زد».
هاآرتص ضمن اولویت دادن به نوار غزه در منافع رژیم‌صهیونیستی نوشت: «برای جلوگیری از این روند احمقانه اسرائیل، با اشاره به سیاست تل‌آویو در قبال غزه، باید در مرحله اول برای بازسازی غزه و گسترش مجوزهای ورود مصالح و کالاهای ساختمانی، علاوه بر بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی در این نوار، کار کرد».

بر این اساس، راهبردی که قبلا تل‌آویو در قبال غزه اتخاذ کرده بود، بسیار مهم است. ابتدا باید ابتکار ارائه شده توسط یائیر لاپید، نخست‌وزیر کنونی که در سپتامبر ۲۰۲۱ ارائه شد، دنبال شود؛ ابتکاری که اصل اقتصاد را در مقابل امنیت قرار می‌داد.

هزینه‌های بی‌پایان صهیونیست‌ها

اگرچه منابع رسمی در رژیم‌صهیونیستی مانند همیشه روی به سانسور و تحریف وقایع جاری در جنگ غزه تاکید دارند اما شواهد و مستندات موجود به اندازه‌ای گویا هستند که رسانه‌های غربی و عبری نیز قدرت سانسور آن را ندارند. یکی از مواردی که در این میان نمی‌توان نادیده انگاشت،‌ مربوط به هزینه‌های هنگفت این نبرد است. رسانه‌های عبری گزارش دادند هزینه روزانه درگیری با جنبش جهاد اسلامی فلسطین در جنگ اخیر بیش از هزینه روزانه جنگ سال گذشته با گروه‌های مقاومت مستقر در نوار غزه بوده است. روزنامه عبری یدیعوت آحارانوت در جدیدترین گزارش خود از هزینه جنگ اخیر در اراضی اشغالی خبر داد که این جنگ تا عصر حدود نیم میلیارد شکل (واحد پول رژیم‌صهیونیستی) هزینه برای تل‌آویو به دنبال داشته است.

این روزنامه عبری اشاره کرد برآوردها حاکی از آن است هزینه یک روز درگیری با گروه‌های مقاومت در جنگ اخیر بین ۱۵۰تا ۱۶۰میلیون شکل هزینه‌ داشته است، در حالی که این مبلغ در جنگ سال گذشته روزانه ۱۲۰میلیون شکل بوده است. در این گزارش همچنین آمده است به این مبلغ ده‌ها میلیون شکل دیگر هزینه آماده‌باش نیروهای پلیس و نیروهای مرزبانی اضافه می‌شود. این روزنامه صهیونیستی دلیل افزایش هزینه‌ها در جنگ اخیر را بسیج نیروهای ذخیره، استفاده از مهمات بیشتر، پرواز فشرده هواگردهای نظامی و استفاده از تجهیزات نظامی جدید مانند پهپادها و موشک‌های هدایت‌شونده عنوان کرده است. جنگنده‌های رژیم‌صهیونیستی مناطقی را در نوار غزه هدف حمله قرار دادند که این اقدام با پاسخ گروه‌های مقاومت در نوار غزه همراه شد.

در کنار این موارد، نمی‌توان هزینه‌های روانی جنگ غزه علیه صهیونیست‌ها را نادیده انگاشت. به عنوان مثال،‌ مراکز روان‌درمانی در اسرائیل شاهد افزایش درخواست‌ها از زمان حمله اسرائیل به غزه بوده است. مراکز روان‌درمانی در اراضی اشغالی ۲۳۷۰درخواست را از زمان عملیات در غزه دریافت کردند که ۴۸۰مورد آن در شب اول عملیات بود. تعداد درخواست‌ها در مقایسه با روزهای عادی ۴۰درصد افزایش یافته است.

شیری دنیالس، مدیر متخصص در مرکز روان‌درمانی اولیه در اسرائیل اعلام کرد، مردم اسرائیل به حمایت روانی نیاز دارند نه اتاق‌هایی که آنها را از موشک‌ها نجات دهد. مشکلات حساس به دنبال افزایش تنش امنیتی و نگرانی در حال وخامت است. یک نظرسنجی در دوم می نشان داد ۳۳درصد اسرائیلی‌ها به فکر مهاجرت از اسرائیل در سال اخیر میلادی بوده‌اند که سن ۶۶درصد از آنها کمتر از ۲۳ سال و ۵۳درصد ۳۴ساله بودند. دلیل تمایل به مهاجرت گرانی، وضعیت امنیتی و دودستگی اجتماعی بوده است. در ژوئن نیز گزارشی از یک نویسنده اسرائیلی درباره افزایش تعداد درخواست‌های روان‌درمانی در غلاف غزه منتشر شد.

پیام مقاومت دوباره آشکار شد

عدنان منصور، وزیر خارجه اسبق لبنان درخصوص تحولات جاری در غزه و ناکامی دوباره صهیونیست‌ها در این نبرد به جام‌جم می‌گوید: «پیام تحولات اخیر منطقه به طور کلی برای تل‌آویو مشخص است. قبلا رژیم اشغالگر قدس دست به جنایت می‌زد و بابت این جنایات پاسخگو نبود. جریان‌های سلطه‌گر نیز در این خصوص از تل‌آویو حمایت و برای آن حاشیه امن ایجاد می‌کردند. اما اکنون سال‌هاست پیام مقاومت به صهیونیست‌ها مشخص است؛ این‌که آنها نمی‌توانند دست به هرگونه اقدامی بزنند و از عواقب و تبعات آن مصون بمانند. به عبارت بهتر، دوران بزن در رو برای صهیونیست‌ها گذشته است. این قاعده در خصوص تحولات اخیر غزه نیز نمایان شد.»

عدنان منصور افزود:« آمریکا و رژیم‌صهیونیستی باید این حقیقت محض را درک کنند که دیگر اوضاع منطقه بر اساس خواست و اراده آنها شکل نمی‌گیرد. اکنون جبهه مقاومت قواعد امنیت جمعی در منطقه را تعیین می‌کند. این جریان به دشمنان اجازه عرض اندام نمی‌دهد و هرگونه تحرک آنها را با سرعت و دقتی مثال‌زدنی پاسخ می‌دهد.»

صهیونیست‌ها هر روز ضعیف‌تر می‌شوند

شیخ صهیب حبلی، عضو ارشد علمای مقاومت لبنان، از منظر دیگری به تحلیل شرایط جاری در منطقه و نبرد اخیر غزه و شکست اسرائیل در این نبرد می‌پردازد و به جام‌جم می‌گوید:« طی سال‌های اخیر، بارها صهیونیست‌ها تلاش کرده‌اند با استفاده از پیچیده‌ترین ابزارها و با بهره‌گیری از حمایت دیگر بازیگران زورگوی دنیا مانند آمریکا جریان مقاومت را نابود یا لااقل تا اندازه‌ای آن را مهار کنند اما در این مسیر همواره ناموفق بوده‌اند. ما از تجربه شکست صهیونیست‌ها در جنگ ۳۳روزه تابستان سال ۲۰۰۶ تاکنون،‌ شاهد ناکامی‌های مکرر این رژیم غاصب و کودک‌کش هستیم.»

این عالم لبنانی در ادامه می‌گوید:« اکنون و در جریان حوادث غزه، مشخص شد دامنه عملیات موشکی مقاومت تا چه اندازه‌ گسترده‌تر و دقیق‌تر شده است. همین مسأله ترس شدیدی را به جان صهیونیست‌ها انداخت و آنها را درخصوص برقراری آتش‌بس به التماس انداخت. هر نبردی که میان مقاومت و رژیم‌صهیونیستی صورت می‌گیرد،‌ در آن تل‌آویو مستاصل تر از گذشته می‌شود. گذشت زمان به سود تل‌آویو نیست و بالعکس، ‌به عاملی برای عقبگرد این رژیم تبدیل شده است.»

صهیونیست‌ها تاوان کودک‌کشی خود را می‌دهند

ناصر قندیل، تحلیلگر و سیاستمدار لبنانی به کودک‌کشی اخیر رژیم‌صهیونیستی در نوار غزه اشاره می‌کند و در این خصوص به جام‌جم می‌گوید: «کودک‌کشی آشکار صهیونیست‌ها یک جنایت فرابشری است. به راستی چگونه می‌توان این جنایات را مشاهده کرد و در برابر آن ساکت ماند؟ بدیهی است با وجود برقراری آتش‌بس در غزه، رژیم‌صهیونیستی باید تاوان جنایات خود را در این خصوص بدهد. انعقاد آتش‌بس به معنای پایان انتقام مقاومت از تل‌آویو نیست. با این حال اصرار تل‌آویو درخصوص انعقاد آتش‌بس به‌وضوح نشان داد میان تصورات ذهنی صهیونیست‌ها و آنچه در واقعیت منطقه می‌گذرد ‌ تا چه اندازه اختلاف وجود دارد. این اختلاف به اندازه‌ای است که حتی در درون اراضی اشغالی نیز میان سیاستمداران و نظامیان شکاف ایجاد کرده است.»

نماینده سابق پارلمان لبنان می‌افزاید: «باید این حقیقت را دریافت که قواعد بازی در منطقه، دیگر مطابق آنچه واشنگتن و تل‌آویو محاسبه می‌کنند، پیش نمی‌رود. آنچه امروز در معادلات امنیتی منطقه بیش از پیش خودنمایی می‌کند،‌ قدرت گرفتن جریان‌هایی است که دقیقا در طرف مقابل صهیونیست‌ها قرار دارند.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها