دختران بسکتبال ایران برای کسب تجربه به بازی‌های کشور‌های اسلامی می‌روند

افسانه حسن‌نایبی: شناختی از حریفان نداریم

تیم‌ملی بسکتبال سه نفره زنان، این روز‌ها خود را برای شرکت در بازی‌های کشور‌های اسلامی ۲۰۲۲ قونیه آماده می‌کند. بازی‌هایی که گرچه در بین رویداد‌های بین‌المللی از اعتبار بالایی برخوردار نیست، اما برای کسب تجربه آسمانخراش‌های ایرانی خوب است. به هر حال بسکتبال بانوان ایران همچنان در ابتدای راه است و با توجه به حمایت محدودی که از این رشته می‌شود، تا رسیدن به سطح اول آسیا فاصله زیادی دارد.
کد خبر: ۱۳۷۵۳۸۸
نویسنده سارا گودرزی - گروه ورزش
به گزارش جام جم آنلاین، بنابراین حضور در بازی‌های کشور‌های مسلمان برای این تیم مغتنم است. به خصوص این که طی یک سال گذشته هم از میادین به دور بوده است. پنجمین دوره بازی‌های کشور‌های اسلامی، جدای از این که یک میدان تدارکاتی ایده آل برای ملی‌پوشان کشورمان به حساب می‌آید، فرصتی نو برای آن‌ها نیز خواهد بود. چرا که برای نخستین بار است که می‌خواهند با رقبای مسلمان خود آشنا شوند.

افسانه حسن نایبی، سرمربی تیم ملی بسکتبال سه نفره بانوان در این باره به جام‌جم می‌گوید: «زنان بسکتبالیست ایرانی تا پیش از این، چون مجوز مسابقه دادن با حجاب را از فدراسیون جهانی بسکتبال نگرفته بودند، تجربه حضور در بازی‌های کشور‌های اسلامی را نداشتند. خوشبختانه در این دوره این فرصت نصیب آن‌ها شد تا با رقبا آشنا شوند. به هر حال درست است که سطح بازی‌های کشور‌های اسلامی در مقایسه با سایر رویداد‌ها متفاوت است، اما هر چه باشد برای دختر‌های ما مناسب است. باید بپذیریم که اختلاف زیادی با رقبایمان داریم. بچه‌های ما به خاطر بحث مالی امکان شرکت در تورنمنت‌های تدارکاتی مختلف را ندارند. این در حالی است که همه کشور‌ها مدام در حال مسابقه دادن هستند تا با نوع بازی حریفان آشنا شوند. همین کشور ترکمنستان برای بازی‌های کشور‌های اسلامی قونیه، یک ماه در ترکیه اردو زده و با تیم کشورمیزبان تمرین مشترک داشته است. بسکتبال زنان تازه در ایران راه افتاده بود که آمدن کرونا یکباره همه چیز را به هم ریخت و به نوعی باز هم در کار ما وقفه ایجاد کرد. آخرین مسابقه بین‌المللی که تیم‌ملی ما در آن شرکت کرده، دو مرحله انتخابی بازی‌های المپیک توکیو بود که دقیقا یکسال پیش برگزار شد.» او وضعیت شاگردانش را این گونه ارزیابی می‌کند: «تدارکات ما برای بازی‌های قونیه هم به این صورت بوده که اردو‌های داخلی را به طور منظم برگزار کردیم و چند مسابقه دوستانه هم با تیم‌های باشگاهی داشتیم. اردو‌ها تا زمان اعزام ادامه دارد و ترکیب تیم هم تا آخر هفته نهایی و اعلام می‌شود. شاگردانم با توجه به امکانات و شرایطی که داشتند، وضعیت خوبی دارند.
 
امیدواریم بتوانیم در حد و اندازه خودمان ظاهر شویم.» ترکیه، سنگال و اردن هم‌گروه‌های تیم‌ملی بسکتبال سه نفره ایران در مرحله مقدماتی بازی‌های کشور‌های اسلامی هستند؛ تیم‌هایی که ایران تا الان سابقه بازی با آن‌ها را ندارد. حسن نایبی ادامه می‌دهد: «ما هیچ شناختی از نحوه بازی هم‌گروه‌هایمان نداریم. همان طور که ما برای آن‌ها ناآشنا هستیم. تقریبا می‌دانیم در گروه سختی هستیم. ترکیه میزبان، سخت‌ترین رقیب ما خواهد بود. آن‌ها چه در بسکتبال سه نفره و چه پنج نفره، جزو تیم‌های خوب هستند. برای این بازی‌ها هم که میزبان هستند و هزینه سنگینی را متحمل شده‌اند تا بهترین نتیجه را بگیرند. سنگال یک تیم آفریقایی است. آفریقایی‌ها هم که از فیزیک و قدرت بدنی بالایی برخوردار هستند.
 
اردن هم جزو تیم‌های خوب آسیاست. همه این‌ها در حالی است که تیم‌های شرکت‌کننده بازیکن تبعه هم دارند.» سرمربی تیم‌ملی بسکتبال سه نفره بانوان در خصوص پیش‌بینی عملکرد شاگردانش توضیح می‌دهد: «واقعا نمی‌شود این بازی‌ها را پیش‌بینی کرد. اگر پیش‌بینی کنم، بی‌تجربگی کرده‌ام. باید برویم و ببینیم در میدان مسابقه چه پیش می‌آید. ما هیچ زمینه ذهنی از حریفان نداریم. امیدوارم شرایط به گونه‌ای شود تا بتوانیم مثل سایر کشور‌ها در رویداد‌های مختلف آسیایی و اروپایی شرکت کنیم تا به شناخت کافی از رقبا برسیم.» الجزایر، آذربایجان، گامبیا، اندونزی، ایران، اردن، قرقیزستان، مالدیو، مالی، قطر، عربستان، سنگال، ترکیه، ترکمنستان، امارات متحده عربی، اوگاندا و ازبکستان تیم‌هایی هستند که رقابت‌های بسکتبال سه‌نفره پنجمین دوره بازی‌های کشور‌های اسلامی را از ۲۲تا۲۶مرداد ماه برگزار می‌کنند.

دست‌های خالی آسمانخراش‌های زن ایرانی

آخرین حضور تیم‌ملی بسکتبال سه نفره زنان ایران در مسابقات رسمی، به رقابت‌های انتخابی المپیک اتریش و مجارستان برمی‌گردد. جایی که نتیجه همه دیدار‌های خود را به حریفان واگذار کرد و نتوانست جواز صعود به المپیک توکیو را بگیرد. شاید اگر ویروس کرونا با حضور سرزده‌اش ورزش دنیا را غافلگیر نمی‌کرد و مسئولان فدراسیون بسکتبال ایران قدری بیشتر به این دختران توجه می‌کردند، آن‌ها نمایشی بهتر از این از خود ارائه می‌دادند. فریده شجاعی، نایب‌رئیس وقت فدراسیون بسکتبال در امور زنان، بعد از باخت‌های سنگین این تیم صراحتا به این موضوع اشاره کرد که فدراسیون اصلا برنامه‌ای برای تیم بانوان نداشته و فقط برنامه‌اش برای المپیک پنج‌نفره مردان بوده است. شادی عبدالوند، چهره مطرح این تیم نیز در واکنش به صحبت‌های شجاعی گفت: «اگر واقعا تبعیض جنسیتی در فدراسیون بسکتبال است؛ پس چرا ما را به این رقابت‌ها اعزام کردند که با این انتقاد‌ها مواجه شویم. ما با دست‌های خالی به اتریش آمدیم. حتی یک سرپرست هم نداریم. ما وقتی هیچ بازی تدارکاتی نداریم و هیچ تیم خارجی به ایران نمی‌آید، معلوم است که پیشرفت نمی‌کنیم.»

منبع: روزنامه جام جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها