مهدی خانعلی‌زاده در گفتگو با جام جم آنلاین:

عملکرد اقتصادی بایدن زمینه‌ساز شکست دموکرات‌ها

یادداشت اختصاصی عباس اصلانی در جام جم آنلاین

بایدن از لیست نامزدی دموکرات‌ها خط می‌خورد

کد خبر: ۱۳۷۵۳۴۸
نویسنده م. رزاقی | روزنامه‌نگار

عباس اصلانی، کارشناس روابط بین‌الملل در یادداشتی شفاهی برای جام جم آنلاین نوشت: اگر به نظرسنجی‌های اخیر در ایالات متحده آمرکا رجوع کنیم، در می‌یابیم که میزان افت محبوبیت بایدن، نشان دهندده آن است که تلاش‌های او چه در بعد داخلی و چه در بعد خارجی موفق نبوده است. یکی از مهمترین دلایل سفر بایدن به منطقه غرب آسیا درواقع به دلیل وضعیت نامطلوبی است که در آمریکا دارد. از یک سو در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا قرار داریم که بر اساس گمانه‌زنی‌ها، دموکرات‌ها یکی از مجلسین (سنا یا نمایندگان) را از دست خواهند داد. از دیگر سو در آستانه یک رکورد اقتصادی بسیار جدی در آمریکا هستیم که تبعات آن به اقتصاد جهانی هم سرایت خواهد کرد.

پس از شروع جنگ در اوکراین، قیمت نفت افزایش یافت و بحران انرژی به وجود آمد که در آمریکا هم تبعات آن قابل مشاهده است؛ قیمت سوخت در این کشور به شدت بالارفته است و نرخ تورم طی چندین دهده اخیر به بالاترین حد خود رسیده است. تمامی این موضوعات به علاوه آثار و تبعاتی که کرونا بر اقتصاد این کشور گذاشته بود، موجب ضربه شدید به جایگاه و محبوبیت بایدن شده است. در حوزه انرژی به دلیل تلاش برای حذف روسیه از این حوزه، آسیبی که ناشی از کمبود سوخت و انرژی در بازار جهانی ایجاد شده می‌تواند موجب بحرانی شود که طی 50 یا 60 گذشته بی‌سابقه بوده است. شاهدیم که بایدن درست برخلاف آن‌چه در شروع دوره ریاست جمهوری خود اعلام کرده بود، چرخشی محسوس انجام داد و به عربستان سفر کرد که در راستای متقاعد کردن کشورهای عربی برای افزایش تولید نفت بود که در آن هم توفیقی نداشت و بن سلمان با سردی از او استقبال کرد.

بایدن لرزان‌تر از همیشه

سنت دیرینه در آمریکا این است که روسای جمهور مستقر به عنوان نامزد اصلی حزب متبوع خود در انتخابات ریاست جمهوری انتخاب می‌شوند؛ اما در مورد بایدن تردیدهایی وجود دارد. فرای این موضوع با توجه به اینکه زمان قابل توجهی از دوره ریاست جمهوری بایدن باقی مانده است، پرسش‌های متعددی پیرامون سلامتی فیزیکی و ذهنی او وجود دارد و سیاست‌های سیاسی و اجتماعی‌اش به عنوان چالشی مطرح است که موجب می‌شود حمایت دموکرات‌ها از او برای انتخابات 2024 را با موانعی روبرو کرده است.

بایدن درخصوص بازگشت به برجام نمی‌تواند تصمیم منسجمی را بگیرد و در بلاتکلیفی قراردارد که می‌کوشد موضع ضعف خود را با گرفتن امتیازاتی از ایران جبران کند؛ به همین دلیل است که اختلافات جدی بین تیم هیأت حاکمه آمریکا مشاهده شده است. چرا از یک‌سو نگران مخالفت جمهوری‌خواهان در داخل و از سوی دیگر مخالفت برخی از متحدان فرامنطقه‌ای آمریکا و صهیونیست‌ها هستند. به طور کلی بحران‌های داخلی و اقتصادی و چالش‌های موجود در سیاست خارجی موجب شده تا توان آمریکا تحلیل رفته و خارج از حد توان آمریکاست.

شرایط فعلی بایدن که موجب کاهش شدید محبوبیت او در نظرسنجی‌ها شده است، محصول شرایط اقتصادی داخلی، بحران‌های اجتماعی و چالش‌های پیش روی اودر روابط بین‌الملل موجب شده تا یک هم‌افزایی میان این امور شکل بگیرد که نتیجه آن سخت‌تر شدن شرایط برای بایدن است. هرچه به انتخابات میان‌دوره‌ای و یا انتخابات ریاست جمهوری آینده نزدیک می‌شویم، نگرانی‌های رئیس‌جمهور مستقر را بیش‌تر می‌کند و سوالات جدی را درباره آینده او مطرح می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها