مجلس لایحه معاهده انتقال زندانی با بلژیک را تصویب کرد

تلاش برای پایان اسارت دیپلمات ایرانی

۱۹۵نماینده در نشست علنی دیروز مجلس، کلیات و جزئیات لایحه معاهده انتقال محکومان بین جمهوری‌اسلامی ایران و بلژیک را با ۱۹۵رأی موافق تصویب کردند و اکنون در صورتی که شورای نگهبان این مصوبه را تایید کند، زمینه اجرای معاهده بین دو دولت ایران و بلژیک فراهم است، اما این موضوع پیچیدگی‌های بسیاری دارد که باید ابعاد آن را در نظر گرفت. اکنون درحالی چهار سال از بازداشت غیرقانونی و خلاف کنوانسیون وین اسدا... اسدی دیپلمات ایرانی در بلژیک می‌گذرد که آلمان و بلژیک در زمینه نقض مصونیت دیپلمات‌ها بدعت خطرناکی بنا گذاشتند.
کد خبر: ۱۳۷۵۳۳۹
اسدی بر اساس حکم غیرقانونی دادگاه در سال ۲۰۱۸ به بلژیک منتقل می‌شود و دادگاه بلژیکی اسدی را به شکلی کاملا غیرقانونی به ۲۰سال حبس محکوم می‌کند که این مسأله بار‌ها مورد اعتراض ایران واقع شده و به کشور مربوطه اعلام شده است.

پیش از این پارلمان بلژیک معاهده تبادل زندانیان بین بروکسل و تهران را با ۷۹رأی مثبت، ۴۱رأی مخالف و ۱۱رأی ممتنع تصویب کرده بود. معاهده امضاشده بین ایران و بلژیک، پیش‌بینی کرده است که مجرمان قطعی محکوم به حبس می‌توانند باقیمانده مجازات خود را در کشورشان سپری کنند.

با این حال، پس از تصویب قانون تبادل زندانی با ایران در پارلمان بلژیک، رسانه‌های این کشور گزارش دادند که یک دادگاه در بروکسل با صدور حکمی، استرداد دیپلمات ایرانی زندانی در این کشور را موقتا ممنوع اعلام کرده است.

در همین زمینه دیروز مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه درباره لایحه انتقال محکومان بین ایران و بلژیک و این‌که آیا قوه قضاییه در راستای تبادل زندانی بین ایران و بلژیک تقاضایی برای اسدا... اسدی داشته یا خیر، گفته است: «راجع به مصوبه‌ای که در مجلس تصویب شده و برای تبادل محکومان درنظر گرفتند، ما آن را به فال نیک می‌گیریم و تاکید داریم آقای اسدی باید مسترد شود چرا که محکومیت آقای اسدی بدون عرف بین‌المللی و غیرقابل قبول و مخدوش صورت گرفته، اما فعلا بحث تبادل در دستور کار نیست.»

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه هم در خصوص وضعیت اسدا... اسدی دیپلمات اسیر ایرانی در بلژیک گفته که درباره اسدا... اسدی، جمهوری اسلامی ایران مواضع خود را بار‌ها اعلام و تاکید کرده است. بحث موافقتنامه‌های قضایی اعم از استرداد مجرمین یا همکاری‌های مربوط به مباحث کیفری و مدنی بین کشور‌ها یک موضوع عادی است.

اسدا... اسدی دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی ایران در وین اتریش، سال ۲۰۱۸ در ایالت بایرن آلمان در حال بازگشت به محل سکونتش در اتریش به اتهام واهی دست‌داشتن در عملیات بمبگذاری علیه گردهمایی سازمان تروریستی منافقین در پاریس بازداشت شد و بهمن ۹۹ دادگاه کیفری آنتورپ (بلژیک)، با رد مصونیت دیپلماتیک اسدا... اسدی، وی را به ۲۰سال زندان محکوم کرد. عملیات دستگیری این دیپلمات ایرانی توسط پلیس امنیت اتریش، بلژیک، فرانسه، آلمان و لوکزامبورگ، بر مبنای اطلاعات دروغین عوامل
رژیم صهیونیستی و همچنین گروهک تروریستی منافقین بود. او اکنون ۱۲۱روز است در بازداشت غیرقانونی به سر می‌برد. روند این پرونده به خوبی نشان می‌دهد که این ماجرا یک سناریوی صددرصد از پیش طراحی شده است، سناریویی که طراحان آن با دست خالی از مدرک کافی برای اثبات جرم، تنها روی به طرح ادعا‌هایی آورده‌اند که تاکنون نتوانسته‌اند آن را اثبات کنند. به عنوان مثال تنها شواهدی که در این پرونده وجود دارد و باعث محکومیت اسدی شده است، اقرار دو عضو وابسته به سازمان منافقین به نام نسیمه‌نعمانی و امیر سعدونی است که مدعی‌اند بمبی را از اسدا... اسدی تحویل گرفته‌اند تا در همایش سالانه منافقین در ویلپنت پاریس منفجر کنند. در حقیقت، این اقرار تنها مدرک مورد استناد دادگاه بلژیکی برای محکوم‌کردن اسدی است در حالی که دلایل و مدارک قابل توجهی برای رد این اتهام وجود دارد.
 
منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها