برپایی «حسینیه معلی» در سراسر کشور
نگاهی به ویژه‌برنامه‌ مداحی شبکه۳ در ایام محرم

برپایی «حسینیه معلی» در سراسر کشور

گزارش جام جم درباره برنامه های محرمی تلویزیون

روایت لرزش عرش در عزای خون خدا

این روزها خیابان‌ها حال‌و‌هوای کربلا گرفته و هر جا که سر می‌گردانیم هیئات مذهبی را می‌بینیم که صوت حزین نوحه‌هایشان به گوش می‌رسد و شبکه‌های تلویزیون هم همچون سال‌های گذشته ویژه‌برنامه‌های متعددی را برای پخش در نظر گرفته است.
این روزها خیابان‌ها حال‌و‌هوای کربلا گرفته و هر جا که سر می‌گردانیم هیئات مذهبی را می‌بینیم که صوت حزین نوحه‌هایشان به گوش می‌رسد و شبکه‌های تلویزیون هم همچون سال‌های گذشته ویژه‌برنامه‌های متعددی را برای پخش در نظر گرفته است.
کد خبر: ۱۳۷۵۱۹۷
نویسنده فاطمه عودباشی - دبیر گروه رسانه

برنامه‌هایی که هر‌کدام جنس خاص خودش را دارد. برخی برنامه‌های تلویزیون از کربلای معلی به‌صورت زنده روانه آنتن می‌شود تا دل‌های عاشقان را راهی این مکان مقدس کند و مردم در حال‌و‌هوای آنجا قرار بگیرند. برخی برنامه‌ها از استودیوها پخش می‌شود.

آنچه اهمیت دارد این است که هر‌یک از شبکه‌های سیما با شروع ایام محرم ویژه‌برنامه‌هایی را روانه آنتن کردند که با تهیه‌کنندگان این برنامه‌ها به صحبت نشسته‌ایم.

حسینیه‌ ای به وسعت ایران

شبکه یک سیما در ایام سوگواری سرور و سالارشهیدان اباعبدا... الحسین(ع) ویژه‌برنامه‌هایی روانه آنتن خواهد کرد.

«در امتداد غدیر»: دوربین مجموعه مستند در امتداد غدیر با سفر به کشورهای اروپایی از حال‌و‌هوای شیعیان تصاویری جذاب روایت می‌کند. این مستند به تهیه‌کنندگی محمود جوانبخت را هر روز ساعت ۱۰و۱۰دقیقه تماشا کنید.

«آفتاب شرقی»: این برنامه گفت‌وگومحور مذهبی با حال‌وهوای عزاداری محرم روی آنتن شبکه یک سیما خواهد رفت. محمدحسین صیرفی، تهیه‌کننده در این باره توضیح داد: برنامه آفتاب شرقی تا ۱۳محرم به مدت دو هفته به‌جز تاسوعا و عاشورا با سخنرانی حاج سیدعباس موسوی‌مطلق و اجرای محمدحسین صیرفی و با موضوع سیره عزاداری بزرگان و علما در ایام عاشورا ساعت۱۳و۳۰دقیقه از شبکه یک روانه آنتن می‌شود. مداحی در مدح امام حسین‌(ع) و یاران با‌وفایش با حضور حاج‌منصور ارضی، حاج‌مجید بنی‌فاطمه و حاج‌مهدی سلحشور به ترتیب هر روز قبل از ساعت۱۴ و قبل از خبر ساعت۲۱ و ساعت ۲۳و ۲۰دقیقه روی آنتن می‌رود.

«حسینیه ایران»:حسینیه‌ای برای عزاداری شیعیان ایران‌زمین به تهیه‌کنندگی مقداد مومن‌نژاد در دو بخش به صورت زنده ساعت ۱۹و ۲۳و۳۰دقیقه روی آنتن می‌رود. مهمانان این برنامه از مداحان اهل‌بیت، قاریان، شعرای اهل‌بیت خواهند بود. این برنامه علاوه بر اجرای هادی صلح‌جو در استودیو، به پوشش تصاویر مناسبتی استان‌ها و تهران نیز خواهد پرداخت.

ظهر تاسوعا و عاشورا با «کوی محبت»

«کوی محبت» با اجرای صابر خراسانی به‌طور مستقیم از کربلای معلی هر شب ساعت۲۳و ۳۰دقیقه از شبکه دو روانه آنتن می‌شود. سیدمهدی تحویلدار، تهیه‌کننده برنامه با اشاره به این‌که برنامه معارفی کوی محبت با شعار امت واحده تحت لوای پرچم حسین‌بن‌علی‌(ع) تا شب دوازدهم محرم از بین‌الحرمین همراه با بخش‌های مختلف روانه آنتن می‌شود، توضیح داد: حجت‌الاسلام محمدرضا زیبایی‌نژاد، حجت‌الاسلام سرلک و... به‌‌عنوان کارشناس مذهبی و محمدصادق باقی‌زاده و حاج‌علی مهدوی‌نژاد مداح و شاعر اهل‌بیت‌(ع) در این برنامه حضور خواهند داشت. گزارش‌های مستند و زنده از کربلای معلی، گفت‌وگو با مهمانان ویژه، نوحه‌خوانی توسط ذاکران اهل‌بیت‌(ع)، حضور در منازل خانواده‌های شهدا، حضور ملیت‌های مختلف در عزاداری سید و سالار شهیدان و‌... از جمله بخش‌های این برنامه است.

کوی محبت‌ کاری است از گروه معارف که با اجرای صابر خراسانی در مناسبت‌های ویژه مذهبی روانه آنتن می‌شود و تا سیزدهم محرم نیز هر شب ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه و ظهر تاسوعا و عاشورای حسینی نیز ساعت ۱۳در جدول پخش برنامه‌های شبکه دو سیما قرار دارد.

سیدعباس حسینی، تهیه‌کننده و کارگردان مجموعه «شرح شوق» عنوان کرد: مخاطبان در هر قسمت از شرح شوق شاهد موضوعات مختلفی هستند که هر‌یک از دریچه‌ای متفاوت به محرم حسینی پرداخته‌اند. در این برنامه موضوعاتی همچون نذری، پرچم‌ها و نوشته‌های مجالس عزا، حضور اقلیت‌های مختلف دینی در مراسم سوگواری محرم، گریه بر سالار شهیدان، کودکان در محرم، شیرخوارگان و... پرداخت می‌شود.

قاب‌هایی از کربلای معلی

یکی از برنامه‌های معارفی که در مناسبت‌ها روانه آنتن می‌شود، «در آستان خورشید» شبکه سه است که به تهیه‌کنندگی مهدی زمانی‌‌بیدختی این شب‌ها از کربلای معلی روانه آنتن می‌شود. این برنامه سعی دارد دل‌ها را روانه اماکن مقدس کند. تهیه‌کننده برنامه در آستان خورشید در این‌باره به جام‌جم گفت: ما در ایام محرم برنامه را از کربلای معلی روانه آنتن می‌کنیم تا دل‌های عاشقان را راهی حرم سیدالشهداء کنیم. می‌توان گفت در آستان خورشید ویژه‌برنامه عتبات عالیات شبکه سه است که در مناسبت‌های مذهبی پخش می‌شود. با این‌که برنامه قدمت طولانی دارد اما همیشه با اقبال مردمی رو‌به‌رو شده است.

بانوان عاشورایی در قاب

شبکه پنج سیما با برپایی تکایای عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت ابا‌عبدا... الحسین(ع)، با تدارک ویژه‌برنامه‌‌هایی همچون واحه، قرار، محفل سوگ، تا نیایش، عطر عاشقی، مداحی و سخنرانی‌، پخش آثار سینمایی و مستند با موضوع محرم با عزاداران حسینی(ع) همراه می‌شود. خشایار بکان، تهیه‌کننده برنامه واحه در این باره عنوان کرد: «واحه» در شب‌های ماه محرم میزبان بانوان عاشورایی و فعال در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و... است که با وجود تمامی مشکلات و سختی‌های زندگی، محکم و استوار بر اعتقادات و باورهای مذهبی خود ایستاده‌اند و در زندگی شخصی، درس‌های بزرگ عاشورا (ایثار، از‌خود‌گذشتگی، صبر و...) را نهادینه کنند. در این برنامه مخاطبان بیننده گفت‌وگویی متفاوت و شنیدنی با مهمان‌های برنامه خواهند بود که قصه زندگی مهمان‌ها و توسل آنها به ائمه اطهار در یک فضای صمیمی برای مخاطبان روایت می‌شود.

همچنین برنامه زنده و ترکیبی «قرار» ویژه روزهای تاسوعا و عاشورا حسینی، به پوشش تصویری مراسم عزاداری و تجمعات هیأت‌های مذهبی در روز تاسوعا و عاشورای حسینی در استان تهران و شهرستان‌های کشور می‌پردازد. سمانه مشحون درباره پخش مستند گزارشی«محفل سوگ (تکایا)» تصریح کرد: این برنامه با محوریت به تصویر کشیدن تکایا و حسینیه‌های قدیمی استان تهران پخش می‌شود و با به تصویر کشیدن تکایا و حسینیه‌های استان تهران سعی دارد به معرفی هر چه بیشتر این اماکن، جایگاه و خاستگاه ویژه آنها در جامعه و اقشار مختلف مردم بپردازد. همچنین در این برنامه تاریخچه اماکن و برپایی مراسم عزاداری در طول چند دهه، نقش مؤثر سنت‌ها و اعتقاداتی که در باور عمومی مردم ریشه‌های عمیق دارند، مطرح خواهد شد. از سوی دیگر این امر سبب بازخوانی مجدد فرهنگ ایرانی-اسلامی و معارف حسینی می‌شود و فرهنگ و معارف عاشورا به نسل‌های بعدی منتقل می‌شود.

روضه‌های خانگی

فصل سوم برنامه تلویزیونی «تکیه» در ایام محرم به صورت زنده از شبکه افق روی آنتن می‌رود.

علی‌اصغر اصغرزاده، تهیه‌کننده برنامه با اعلام این خبر گفت: امسال فصل جدید این برنامه برای سومین سال متوالی از شبکه افق پخش خواهد شد.تکیه در واقع یک کشکول مناسبتی برای محرم است؛ برنامه‌ای که در آن از گفت‌وگو تا شعرخوانی و مداحی تعبیه شده و همه اینها در کنار هم فضای یک تکیه و روضه خانگی را برای مخاطبانش تداعی خواهد کرد.

اصغرزاده افزود: برنامه تکیه هر شب در سه بخش و با دو مجری روی آنتن شبکه افق می‌رود. بخش اول این برنامه با اجرای علیرضا امیدواریان شامل گفت‌وگو با مادحین، هنرمندان و شاعران و بخش دیگر گفت‌وگوی تخصصی با موضوع فلسفه قیام اباعبدا... با حضور دکتر علی غلامی، استاد دانشگاه و اجرای مهدی آقاموسی است. همچنین روضه‌خوانی و عزاداری مداح اهل‌بیت(ع) حاج امیر عباسی پایان بخش تکیه هر شب خواهد بود. این فصل از برنامه ساعت ۲۳و۳۰دقیقه روی آنتن می‌رود.

شبکه اختصاصی حبیب و ایام

تلویزیون تعاملی تلوبیون با راه‌اندازی صفحه ویژه محتوای عزاداری حسینی به همراه برگزاری سه پویش مردمی با شعار «به تو از دور سلام» به استقبال محرم سال۱۴۴۴قمری رفته است. پخش زنده و آرشیو برنامه‌های ویژه ماه محرم‌الحرام ۱۴۴۴(سال۱۴۰۱شمسی) از میان تمام شبکه‌های سراسری و شبکه‌های اختصاصی حبیب و ایام، دسترسی به سامانه تکیه، برگزاری سه پویش روضه خانگی، با حسین حرف بزن و نسل قاسم همراه آرشیو کامل مداحی‌ها و سخنرانی‌های مذهبی ویژه محرم از مهم‌ترین اقدامات تلوبیون برای پوشش رسانه‌ای برنامه‌های سیما در فضای مجازی است.

در بخش تعاملی، تلویزیون تعاملی تلوبیون دو پویش در حال برگزاری دارد. در پویش نسل قاسم با همکاری شبکه امید، کافی‌ است نوجوان‌های ایرانی از سراسر کشور، یک ویدئوی کوتاه از برنامه‌های ویژه و فعالیت‌های خلاقانه هیأت‌های مذهبی خود در سال‌های گذشته یا برنامه‌های امسال تهیه و در این پویش بارگذاری کنند. خلاق‌ترین هیأت‌ها از فرصت پخش تلویزیونی و تلوبیونی در ایام دهه اول محرم برخوردار خواهند شد.همچنین پویش روضه خانگی، با همکاری و مشارکت خانواده‌های ایرانی، تصویرگر شور و معرفت حسینی در برپایی مجالس روضه‌ حضرت سیدالشهدا(ع) خواهد بود. علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در این پویش فیلمی از روضه‌های خانگی خودشان را بارگذاری کنند. در این پویش ملی، علاوه بر انتشار فیلم‌ها و تصاویر منتخب از طریق برنامه تلویزیونی روضه خانگی شبکه یک سیما، به قید قرعه ۱۰کمک هزینه سفر به کربلای معلی به شرکت‌کنندگان اهدا می‌شود.در پویش با حسین(ع) حرف بزن نیز مخاطبان می‌توانند ویدئوها و پیام‌های خود را با ارسال تصاویر ضبط شده به وسیله تلفن‌همراه، به صورت افقی، در تلوبیون ارسال کنند.

ویژه‌برنامه‌های شبکه ایام و سامانه تکیه

شبکه اختصاصی ۲۴ساعته «ایام» نیز با جدول پخش ویژه محرم۱۴۴۴ با برنامه‌های سخنرانی، مداحی، گفت‌وگو، روضه‌خوانی، مستند، نماآهنگ، دعا و…ازطریق تلوبیون در دسترس کاربران قرار گرفته است. این شبکه با ۱۰۷۸عنوان برنامه معادل ۳۷۰ساعت و بیش از ۱۰۷۸عنوان کلاکت معرفی برنامه تولیدی مرتبط به استقبال عزاداری اباعبدا... الحسین(ع) رفته است.همچنین تلوبیون با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی و سامانه تکیه، امکان دسترسی ویژه به محتوای این سایت، شامل پخش زنده و آرشیو هیئات مذهبی را نیز فراهم کرده است.

مداحی، سخنرانی و سریال‌های محرمی

آرشیو مداحی حاج منصور ارضی، حاج محمود کریمی، حاج سیدمجید بنی‌فاطمه، حاج محمدرضا طاهری، حاج مهدی سلحشور، حاج میثم مطیعی، حاج سعید حدادیان و حاج مهدی رسولی همراه آرشیو سخنرانی‌های حجت‌الاسلام عالی،حجت‌الاسلام انصاریان و حجت‌الاسلام رفیعی هم به شکل کامل در تلوبیون در دسترس عاشقان حسینی است و هر روز بر اساس پخش از شبکه‌های سیما تکمیل می‌شود. همچنین پخش زنده و آرشیو برنامه‌های محرمی شبکه‌های سراسری سیما به همراه شبکه اختصاصی حبیب و شبکه اختصاصی بیست و چهار ساعته ایام نیز در سایت و اپلیکیشن تلوبیون در دسترس است.

روایت نذرهای متفاوت در قاب سیما

شبکه نسیم برنامه‌های با حسین(ع) حرف بزن، قاب عاشقی، نسیم آوا، دورگردون، هفت آوا و... را در ایام محرم پخش می‌کند. محمودی محمودی در این باره توضیح داد: «هفت آوا» با اجرای سامان ارس خان پنجشنبه هر شب به صورت زنده از به روی آنتن شبکه نسیم می‌رود. این برنامه پیش از این از شبکه شما با نگاهی به موسیقی اقوام مختلف پخش می‌شد. مستند «دورِ گردون» به تهیه‌کنندگی نازنین پیرکاری، کارگردانی امین باقری و با اجرای شهرزاد کمال‌زاده و سلمان فرخنده پخش خواهد شد. این مستند راوی داستان‌های افرادی است که در ایام محرم نذرهای متفاوت و جالبی دارند. برنامه نسیم آوا با پخش نواهای سوگ، نغمات، اشعار آیینی و گفت‌وگو با شاعران و مرثیه‌خوانان، در شب‌های سوگواری حضرت اباعبدا...الحسین(ع) به صورت ویژه ساعت۲۲ با اجرای رضا محبی پخش می‌شود. «با حسین(ع) حرف بزن» به تهیه‌کنندگی محمدامین پرواس شامل حرف‌های بی‌تکلف و احساس درونی افراد در جایگاه‌ها و مشاغل مختلف با امام حسین(ع) است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها