هنوز هم تعارف آزارم می‌دهد
سهیل اسعد، مجری آرژانتینی تلویزیون مهمان روزنامه جام‌جم شد

هنوز هم تعارف آزارم می‌دهد

گفت‌و‌گو با مهدی ملک‌پور، سردبیر برنامه «عقیق»

عقیق راوی حقیقت عاشورا

برنامه زنده عقیق هر بامداد ساعت یک نیمه شب، شب‌زنده‌داران و دل‌گره‌زدگان به ضریح شش گوشه امام حسین(ع) را به شنیدن قصه صحابه ایشان، دعوت می‌کند.
کد خبر: ۱۳۷۵۱۸۸
نویسنده نرگس کیانی - گروه فرهنگ و هنر

این برنامه که شامگاه روزِ پخش، ساعت۲۱ مجددا روی آنتن شبکه پنج می‌رود با اجرای مصطفی امامی، تهیه‌کنندگی حسین فرزندی و سردبیری مهدی ملک‌پور تولید شده است.

عقیق راوی حقیقت عاشورا

عقیق همچنین به تبیین پیام امام حسین (ع) در روز عاشورا می‌پردازد و میزبان کسانی است که تازگی به دین اسلام و مذهب تشیع گرویده‌اند.

از دیگر بخش‌های عقیق گفت‌وگو با مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، سیدمحمدمهدی کشفیان، کارشناس مذهبی و همچنین پخش آیتم‌های کوتاه با موضوع دهه اول محرم، کربلا، عاشورا و... است و در نخستین شب روی آنتن رفتن، شاهد حضور سالم الراجحی، استاد تازه مسلمان شده دانشگاه و کربلایی محمد فصولی، مداح اهل‌بیت(ع) بودیم و سهیل اسعد، مبلغ آرژانتینی و فعال فرهنگی آمریکای لاتین و جانباز مدافع حرم امیرحسین حاجی‌نصیری مهمانان دومین قسمت این برنامه را تشکیل دادند. آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگو با بانی این مجلس، مهدی ملک‌پور، سردبیر برنامه عقیق است.

مهدی ملک‌ پور در پاسخ به این سوال که با توجه به روی آنتن رفتن همه ساله برنامه‌های متعدد با محوریت واقعه عاشورا در ماه محرم‌ از رسانه ملی، برای تمایز عقیق به لحاظ ساختاری و محتوایی چه مواردی در دستور کار قرار گرفته است، به «جام‌جم» می‌گوید: «ما در مجموع حدود ۱۰سال است که به عنوان رسانه‌ای برای هیات‌ها فعالیت می‌کنیم؛ یعنی از حدود ۱۰سال پیش که در همه فضاهای خبری و رسانه‌ای در خصوص هیات‌ها کمبود احساس می‌شد که به صورت جدی از طرف رسانه‌ها به فضای هیات‌ها کمتر پرداخته می‌شد و کاملا تشریفاتی و ویترینی و آن هم در ایام مناسبتی بود.»

وقتی حسین (ع) موجب مسلمان شدن می‌شود

او ادامه می‌دهد: «ما در مجموعه عقیق از حدود ۱۰سال پیش سعی کردیم کمی جدی‌تر به این موضوع بپردازیم تا تمام حوزه‌هایی که می‌شد در این فضا کار کرد از بحث اطلاع‌رسانی قبل از برگزاری جلسات تا بعد از برگزاری پوشش رسانه‌ای خبری و روی اصالت هیات‌های عزاداری سنتی که از قدیم بوده تمرکز کردیم و بحث‌های معارفی اساسی دراخلاق و همین‌طور چهره‌هایی که در هیات‌ها بعضا گمنام ولی شاخص بودند در برخی استان‌ها سراغ‌شان رفتیم و با آنان گفت‌و‌گو و مستندهایی تولید کردیم. ما محرم‌ هر سال برنامه‌ریزی می‌کنیم تا اتفاقات ویژه‌ای را رقم بزنیم، حدود سه سالی است که در حوزه برنامه‌سازی در حال فعالیت هستیم و امسال با هماهنگی دوستان برنامه عقیق را از شبکه پنج هر شب روی آنتن داریم.»

ملک‌پور پس از ارائه این تاریخچه و در بازگشت به پاسخ سوالی که از او پرسیدیم، ادامه می‌دهد: «در‌این برنامه نکاتی که گفتم را رعایت می‌کنیم‌، یکی بحث تمرکز روی اصالت هیات‌هاست که هر شب گزارشی از هیات‌های قدیمی و سنتی در برنامه‌مان داریم. هیات‌های قدیمی مثل نوباوگان قنات‌آباد که در تهران سابقه صد‌ساله دارد و مرحوم اصغر‌ناظم پایه‌گذار این هیات بوده، همچنین حسینیه فاطمیون، حسینیه سادات اخوی و حسینیه‌هایی که رگ و ریشه سنتی و اصیل دارند و جزو پایه‌های عزاداری در تهران بودند. بخشی از برنامه هم دعوت از چهره‌هایی است که به واسطه امام حسین(ع) در زندگی‌شان اتفاقی افتاده؛ یعنی در زندگی‌شان به واسطه ارادتشان به امام حسین(ع) تحولی ایجاد شده است.»

تاثیر حسین (ع) بر استاد دانشگاه آرژانتینی

او می‌افزاید: «دو شب گذشته یک استاد دانشگاه آفریقایی مهمان برنامه بود که به واسطه مواجهه با عزاداری سیدالشهدا متحول و مسلمان شده بود و دیشب هم آقای سهیل اسعد، استاد دانشگاه که اصالتا آرژانتینی و مجری برنامه «سندباد» است که در جوانی در آرژانتین بازیگر تئاتر بود و به واسطه مواجهه با مجالس عزاداری سیدالشهدا، ایام اربعین و محرم متحول شده بود، مهمان برنامه بود و راجع به اتفاقی که به واسطه امام حسین(ع) برایش افتاده صحبت کرد. شب‌های بعد هم همین ماجرا را خواهیم داشت. در بخشی از برنامه کارشناسی داریم که هر شب درباره یکی از اصحاب سیدالشهدا با ایشان صحبت می‌کنیم که خود این هم بحث خیلی جذابی است و هر کدام از این چهره‌ها و اصحاب امام حسین(ع) ویژگی‌هایی داشتند که اینها هم به واسطه مواجهه با نور امام حسین(ع) در زندگی‌شان تحولی ایجاد شده و راجع به این چهره‌ها، ابعاد شخصیتی‌شان، زندگی و گذشته‌شان و مابه‌ازای امروزی که چه الگویی می‌شود از اینها گرفت صحبت می‌شود.»

ملک‌پور در جواب این که انتخاب افراد برای حضور در «عقیق» براساس چه معیارهایی صورت می‌گیرد، چنین می‌گوید: «قبل از ماه محرم یک تیم تحقیق مشغول رصد این چهره‌ها در سراسر کشور بودند و افرادی که اتفاقی در زندگی‌شان افتاده و نگاه‌شان به پیرامون و دنیای‌شان به واسطه امام حسین(ع) عوض شده را شناسایی کردند و بعضا گفت‌وگوهایی با آنان شده و برای حضور در برنامه چند مرحله ارزیابی شدند.»

ملک‌پور در پایان در جواب این که عقیق در روزهای آتی قرار است به چه موضوعاتی بپردازد، چنین می‌گوید: «این برنامه سه بخش است. در بخش پایانی برنامه از مداحان اهل بیت(ع) دعوت می‌کنیم تا هم راجع به زندگی شخصی‌شان با آنها گفت‌و‌گو می‌کنیم و هم از آنان می‌خواهیم پایان برنامه را با یک روضه و مداحی تمام کنند.

مهمانانی که به لحاظ تحولی در زندگی‌شان فضایی اجتماعی‌تر دارند در قسمت‌های بعدی اتفاقات ویژه‌تری خواهیم دید. سیدمحمدمهدی کشفیان به طور ثابت در برنامه هستند و به اصحاب سیدالشهدا خواهیم پرداخت که در میان اینها تنوع شخصیتی وجود دارد از وهب نصرانی گرفته تا زهیر که عثمانی مذهب بوده و زندگی هر کدام از اینها فراز و نشیب‌های خاصی دارد و قطعا شنیدن برخی ناگفته‌ها برای مخاطب جذاب است. برنامه تا شب دوازدهم محرم ادامه دارد.»

واکنش عُشاق حسین(ع) به «عقیق»

مهدی ملک‌پور، سردبیر برنامه تلویزیونی عقیق در پاسخ به این که تاکنون چه‌بازخوردهایی از مخاطبان این اثر که به روایت قصص صحابه سیدالشهدا(ع)، گفت‌وگو با تازه مسلمانان و همچنین مداحان اهل بیت عصمت و طهارت و... می‌پردازد، گرفته‌اند، به جام‌جم چنین می‌گوید: «افزون بر این که برنامه پخش زنده تلویزیونی دارد، در فضای مجازی و در صفحه اینستاگرام عقیق هم همزمان به صورت زنده پخش می‌شود و همچنین ما بخش‌های گزیده برنامه را نیز در فضای مجازی منتشر می‌کنیم که بازخوردها تاکنون خوب بوده است. البته تاکنون دو قسمت اول برنامه پخش شده و طبیعی است که انتظار بازخورد خیلی گسترده نداشته باشیم اما از مهمانانی که در برنامه داشتیم بازخوردهای خوبی گرفتیم و چون با مخاطب در فضای مجازی هم ارتباط داریم بازخوردها را می‌بینیم که از برنامه استقبال خوبی شده و به نظرم در ادامه بهتر هم خواهد شد.»

موضوع برنامه «عقیق» چیست؟

عقیق برنامه‌ای است که هر بامداد، شب زنده‌داران را به شنیدن قصه صحابه سیدالشهدا(ع) دعوت می‌کند.

عقیق کی و از کدام شبکه پخش می‌شود؟

عقیق ساعت یک نیمه شب به صورت زنده از شبکه پنج روی آنتن می‌رود و ساعت۲۱ بازپخش می‌شود.

در عقیق چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

گفت‌وگو با تازه مسلمانان و همچنین مداحان اهل بیت عصمت و طهارت و... از دیگر بخش‌های عقیق است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها