با افزایش تنش‌ها میان واشنگتن و پکن به دنبال سفر آسیایی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و خط و نشان‌های جدی چین برای آمریکا در صورت سفر پلوسی به تایوان، مقامات کشورهای مختلف با نگرانی در حال رصد رویدادهای فعلی در روابط دو کشور آمریکا و چین هستند.
کد خبر: ۱۳۷۵۰۵۸
نویسنده سعید سبحانی - گروه بین‌الملل

در یکی از واکنش‌ها، سخنگوی وزارت دفاع چین هشدار داده در صورت سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، ارتش چین قطعا واکنش نشان خواهد داد و همین هشدار باعث شده تا به نوشته نشریه پولتیکو، بسیاری از مقامات اتحادیه اروپا معتقد باشند روابط چین و آمریکا به یک بن‌بست رسیده که می‌تواند به برخورد نظامی منجر شود اما عملکرد دو کشور چین و آمریکا نشان می‌دهد هیچ یک از این دو کشور به افزایش تنش‌ها و گسترش آن به حوزه نظامی تمایلی ندارد.

دلایل آمریکا در این زمینه روشن است، چراکه این کشور از یک سو با مشکلات داخلی فراوانی روبه‌روست که مهم‌ترین آن مشکلات اقتصادی و ثبت رکوردهای خیره‌کننده در زمینه تورم است که باعث شده محبوبیت دولت بایدن به‌شدت پایین بیاید.

نگرانی‌ها در خصوص بحران بین‌المللی انرژی و همچنین چشم‌انداز مبهم جنگ اوکراین را نیز باید بر این دلایل افزود.

چینی‌ها نیز در سال‌های گذشته نشان داده‌اند برنامه‌های بلندمدتی دارند تا ابتدا در حوزه اقتصادی و بعد در حوزه‌های نظامی به جایگاه اول در جهان تبدیل شوند و بر همین اساس تمایلی ندارند که یک درگیری نظامی، تمام برنامه‌های بلندمدت آنها را تحت‌الشعاع قرار دهد.

بر همین اساس باید میان آنچه دو کشور به‌طور علنی مطرح می‌کنند و آنچه هریک از طرف‌ها در پشت پرده انجام می‌دهد، تفاوت قائل شد و دانست که با وجود خط و نشان‌های جدی میان پکن و واشنگتن، هر دو از مسیرهایی که به کاهش تنش کمک کند، استقبال می‌کنند و گفت‌وگوی تلفنی اخیر میان روسای جمهور دو کشور نیز شاهدی بر این قضیه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها