گزارشی از کمبود تاکسی و اتوبوس در شهرکهای اردبیل

شهرک های خالی از تاکسی در اردبیل

کد خبر: ۱۳۷۴۹۴۳
سولماز نعمتی 
خبرنگار


 تعریف شهرک و شهرک سازی را از هر کسی بپرسی خواهد گفت، شهرک به مثابه شهری کوچک در محدوده شهر که امکانات اولیه مانند خیابان کشی، تاسیس مدرسه، کتابخانه، مسجد، بانک و غیره را دارا باشد.
کمبود امکانات اولیه شهرک های تازه تاسیس یکی از مسائل و مشکلات مهم اهالی آن مناطق است. متاسفانه طبق معمول نبود منابع کافی، ضعف مدیریت اقتصادی مدیران، نداشتن برنامه ریزی مناسب و دیگر مشکلاتی که در زیرساخت‌های اقتصادی وجود دارد از یک طرف و از طرف دیگر افزایش روز افزون جمعیت شهر نشین موجب عدم توانایی مسئولان در تأمین نیازهای اولیه  برای مردم در این شهرکها گردیده است.

طراحی شهرک های مسکونی باید با توجه به ساکنان و افراد آن منطقه صورت گیرد. مردم با رفتار و آرمان‌های متفاوت، محیط‌ و شرایط متنوعی برای زندگی می‌خواهند. در طراحی شهرک‌ها مهم‌ترین عامل توجه به نیازهای ساکنان آن است تا میزان رضایت مردم را افزایش دهد.
نیازهایی که نقش مهم و اساسی در زندگی اغلب مردم جامعه دارد. از جمله آن نیازها، فراهم کردن سرویس های رفت و برگشت مردم این مناطق به مرکز شهر است.
همانطور که می دانیم شهرک مسکونی فقط به معنی وجود یک سرپناه و سقف بالای سر هر شخص نیست، بلکه به معنی یک سرپناه مناسب  همراه با آسایش و فضای طراحی شده برای خانواده، دسترسی فیزیکی درست، امنیت و وجود کلیه امکانات رفاهی مورد نیاز خانواده و افراد است.
نبود امکاناتی نظیره تاکسی های خطی و اتوبوس ها در این شهرک ها برای مردم این مناطق بسیار سخت شده است. شهرک ساحلی کارشناسان  یکی از آن شهرک های تازه تاسیس به مدت حدود ۱۵ سال است. این شهرک همجوار با شهرک کارشناسان فازهای ۱و۲و۳ هست. مسله و سوالی که برای اکثر اهالی شهرک ساحلی پیش آمده این است که شهرک منظریه و فازهای ۱و۲و۳ کارشناسان دارای تمامی امکانات اولیه هستند در حالیکه دسترسی به این شهرکها نسبت به شهرک ساحلی سخت‌تر هست.

مرضیه از اهالی شهرک ساحلی از نبود تاکسی های ویژه و خطی در این منطقه می گوید: ما بسختی توانسته ایم خانه ای در شهرک ساحلی تامین کنیم و ماشین شخصی نداریم. هر زمان برای کاری از شهرک خارج شویم باید با آژانس های اینترنتی تماس بگیریم.
وی ادامه داد: با گرانی های اخیر و وضعیت بد معیشتی چطور برای خانواده ای که چند کودک محصل دارد پول آژانس را تأمین کند؟! آیا یک شهرک نباید از امکانات اولیه مانند تاکسی خطی و ویژه برخوردار باشد؟!

شهرک هایی نظیر شهرک ساحلی در ابتدا زمین های کشاورزی بودند که از مالکان زمین ها خریداری و قطعه بندی شده  است و جزو شهرک هایی هست که می توان گفت در خرید و فروش زمین و ملک با تمامی نوسانات قیمت ها در سالهای اخیر جزو پرمخاطب ترین ها بوده و با قیمت های بسیار بالا خرید و فروش شده است.
پس چطور می شود چنین شهرکی از امکانات اولیه برخوردار نباشد!!!
صابر در حالیکه دست کودکش را گرفته به سمت خیابان اصلی شهرک ساحلی قدم برمی دارد از نبود تاکسی در این منطقه می گوید: تقریبا ۵ سال است در شهرک ساحلی، واحدی را اجاره کرده ایم که هر سال بر قیمت اجاره بها افزایش داده می‌شود.  زندگی واقعا در این شهرک سخت شده است‌. نمی توانیم در اسرع وقت در محلی که قرار است حاضر شویم. تا اینکه با اسنپ تماس بگیریم. ما اگر اوضاع اقتصادی مان مناسب بود که اجاره نشین نبودیم و یا حداقل ماشین شخصی داشتیم.
برای رفتن کودکم به مدرسه و مهد باید چندین بار ماشین دربست بگیرم.

شهرک نیایش از دیگر شهرک هایی هست که مشکلات زیادی تا کنون داشته با رفع طولانی مدت هر کدام از مشکلات فعلا از نبود تاکسی در این شهرک، مردم گلایه مند است. سمیه مختارزاده، یکی از بانوان ساکن در شهرک نیایش است. وی در خصوص نبود امکانات اولیه در این شهرک می گوید: در این پنج سالی که در  این شهرک ساکن شده‌ایم رسانه‌های زیادی به اینجا آمدند حتی صداوسیما نیز گزارشی در این زمینه گرفت و مدیران هم‌صحبت کردند ولی به نتیجه‌ای نرسیدند؛ گویا اهالی این منطقه جزء این شهر حساب نمی‌شوند و به حال خود رهاشده‌اند.

وی افزود: اصلی‌ترین مشکل اهالی شهرک نیایش این است که از دسترسی راحت به داخل شهر محروم هستند و متأسفانه خط اتوبوس و خط ویژه تاکسی در این منطقه وجود ندارد، درحالی‌که در سایر شهرک های  استان‌ به‌طور ویژه خط اتوبوس و ایستگاه تاکسی مستقر است ولی شهرک نیایش علی‌رغم اینکه زمان زیادی از ساخت و تاسیسش گذشته ولی یک ایستگاه تاکسی ندارد.

شهرک مخابرات نیز از دیگر شهرک‌های تازه تاسیس و پرجمعیت است که در سال‌های اخیر در بانک های معاملاتی خرید و فروش با ارقام بالایی صورت گرفت و جزو شهرک هایی هست که در ۲ سال اخیر توانست بالاترین قیمت یک واحد خانه را از آن خود کند.
این شهرک نیز مانند شهرک ساحلی با امکانات بسیار ضعیف و ابتدایی شهرکی بزرگ و در حال توسعه و معامله به سود دلالان است.
صادق یک پدر بازنشسته است که منزل شخصی خود که در بافت قدیمی شهر بود را فروخته و به این شهرک آمده است. وی با ابراز پشیمانی از این اقدام خود می گوید: ۲سالی می‌شود در این شهرک ساکن شده ایم و بقدری رفت و برگشت به مرکز شهر برایمان سخت شده است که به فکر فروش مجدد منزل هستم تا در منطقه ای که می شود به راحتی و در اسرع وقت سوار تاکسی و اتوبوس شد، خانه ای خریداری کنم.
وی می گوید: مردم شهرک هایی نظیر شهرک مخابرات و ساحلی و دیگر شهرک های مشابه قربانی سودجویان و معامله گران زمین و خانه شده اند و الیته مسولان که بیشترین همکاری در این قصور را دارند‌.

برای چندمین بار به اداره تاکسیرانی مراجعه کردم تا پاسخی از مسولان در این خصوص بگیرم، متاسفانه موفق به گفتگو با هیچکدام نشدم و هیچکدام حاضر به مصاحبه نشدند و همچنان شهرک هایی که ساخته می شود بدون در نظر گرفتن امکانات ابتدایی و صرفا برای رشد قارچ گونه ساختمان های بلند در جیب سودجویان.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها