رئیس کارگروه پیشگیری و بهداشت قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با جام جم آنلاین

افزایش مبتلایان در پیک هفتم | لزوم به روز رسانی طرح شهید سلیمانی

روز‌های مرگبار کرونا در حال بازگشت به تقویم است؛ ۲۶ نفر از جمعه تا شنبه گذشته جان خود را از دست داده‌اند و روند ابتلا به کووید-۱۹ نیز افزایشی شده است. در این بین سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا از الزامی شدن استفاده از ماسک در وسایل حمل و نقل عمومی و فعال‌تر شدن طرح شهید سلیمانی خبر می‌دهد. تصمیم‌هایی که اجرای مناسب آن‌ها می‌تواند از پیامد و سرعت پیک هفتم بکاهد.
روز‌های مرگبار کرونا در حال بازگشت به تقویم است؛ ۲۶ نفر از جمعه تا شنبه گذشته جان خود را از دست داده‌اند و روند ابتلا به کووید-۱۹ نیز افزایشی شده است. در این بین سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا از الزامی شدن استفاده از ماسک در وسایل حمل و نقل عمومی و فعال‌تر شدن طرح شهید سلیمانی خبر می‌دهد. تصمیم‌هایی که اجرای مناسب آن‌ها می‌تواند از پیامد و سرعت پیک هفتم بکاهد.
کد خبر: ۱۳۷۳۹۳۸

به گزارش جام جم آنلاین، خبرهای رسیده از وزارت بهداشت و درمان ‌ از افزایش شهرهای در وضعیت قرمز حکایت دارد. براساس گزارش وزارت بهداشت تعداد شهرهای در وضعیت قرمز کشور از 15 به ‌57 شهر افزایش یافته است. در خصوص شهرهای در وضعیت نارنجی نیز شرایط نامناسب است، چراکه تعداد این شهرها نیز از 35 به 86 شهر رسیده است.‌

ماسک الزامی شد

روند افزایشی کرونا در کشور سبب شد، ستاد ملی مبارزه با کرونا تشکیل جلسه دهد و محدودیت‌هایی برای کنترل کرونا در نظر گرفته شود. هرچند برخی کارشناسان معتقدند این محدودیت‌ها حداقلی است. اما تجربه ایجاد محدودیت در شش پیک گذشته نیز نشان می‌دهد با در نظر گرفتن محدودیت‌های جدی نیز نمی‌توان خطر فراگیری کرونا را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره آخرین جزئیات و مصوبات ‌ ستاد ملی مبارزه با کرونا ‌می‌گوید: در کشورمان نیاز مانند بیشتر کشورهای دیگر شاهد افزایش ابتلا به کووید-19 با زیر سویه BA.5 امیکرون هستیم‌ به همین دلیل در ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید شد که استفاده از ماسک در هواپیما، مترو، قطارو اتوبوس الزامی است.

آن طور که او می‌گوید الزام به استفاده از ماسک شامل حال شهروندان در اماکن زیارتی و هیئت‌های مذهبی نیز می‌شود.‌

علاوه بر این شیراوژن به شهروندان توصیه می‌کند برای تزریق دوز یادآور واکسن نیز اقدام کنند. او ادامه می‌دهد: به همین دلیل مراکز واکسیناسیون نیز فعال تر خواهند شد تا افرادی که شش ماه از تزریق آخرین دوز واکسن آنها گذشته است، راحت‌تر بتوانند برای تزریق دوز یادآور اقدام کنند.

در این بین سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا به طرح شهید سلیمانی نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: براساس مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا طرح شهید سلیمانی نیز با همکاری بسیج مستضعفین فعال‌تر خواهد شد و غربالگری و پیشگیری ‌ با جدیدت بیشتری دنبال می‌شود.‌

پیش‌بینی قله پیک هفتم

قدرت انتقال و بیماری زایی زیر سویه امیکرون سبب شده این روزها دوباره مراجعه به مراکز درمانی کشور افزایش قابل توجهی پیدا کند. در این بین آنچه سبب نگرانی کارشناسان شده احتمال افزایش تعداد بیماران است.

حمید سوری، ‌رئیس کارگروه پیشگیری و بهداشت قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا دراین باره به جام جم آنلاین می‌گوید: ما نگران ارتفاع پیک هفتم هستیم. البته اینکه دامنه زمانی رسیدن به این ارتفاع چقدر خواهد بود نیز مساله‌ای مهم است.

او با اشاره به اینکه ارتفاع پیک در موج هفتم احتمالا نسبت به واریانت‌های دیگر پایین‌تر خواهد بود، عنوان می‌کند: در این بین اما نباید فراموش کرد که احتمالا‌ تعداد مبتلایان به کووید-19 افزایش خواهد یافت و پر شدن ظرفیت بیمارستان‌ها فشاری بیشتری به جامعه تحمیل می‌کند‌.

‌رئیس کارگروه پیشگیری و بهداشت قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه می‌دهد: در اپیدمی‌های حاد پیش‌بینی آینده بسیار دشوار است. اما‌ براساس الگوهای مشابه در کشورهای دیگر می‌توان گمانه‌زنی کرد.

به گفته او آنچه در این بین منجر به بهبود و یا ناگوارتر شدن شرایط می‌شود رفتار شهروندان و مدیران است.

‌‌سوری با بیان اینکه شکل گیری پیک هفتم به دلیل پیام‌های اشتباهی است که برخی مدیران به شهروندان مخابره کرده‌اند، عنوان می‌کند: برای نمونه برخی مدیران از برگزاری جشن پایان اپیدمی صحبت می‌کردند و می‌ گفتند کرونا تمام شده است.

غربالگری و پیشگیری با طرح شهید سلیمانی

افزایش مبتلایان در پیک هفتم | لزوم به روز رسانی طرح شهید سلیمانی

رفتارهای اشتباه مدیران و شهروندان سبب شکل گیری پیک هفتم کرونا در کشور شده است. به همین دلیل باید برای کاهش عواقب این موج تدابیر مناسبی را به کار گرفت. در این بین سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از فعال‌تر شدن طرح شهید سلیمانی خبر می‌دهد. اتفاقی که البته در گرو تامین زیرساخت‌های لازم است تا به این شکل بیماریابی و پیشگیری از بیماری جدی‌تر از گذشته در دستور کار قرار گیرد.

‌رئیس کارگروه پیشگیری و بهداشت قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا درباره مسائل مورد نیاز برای اجرای بهتر طرح شهید سلیمانی به جام جم آنلاین می‌گوید: این طرح ‌ نیز مانند سایر طرح‌ها نیاز به اصلاح و به روز رسانی دارد.

او با اشاره به اینکه حدود 9ماه از آخرین به روز رسانی طرح شهید سلیمانی می‌گذرد، ادامه می‌دهد: برای عملکرد بهتر باید با مشارکت نهادهای درگیر برای به روز رسانی طرح شهید سلیمانی اقدام کرد، چراکه ممکن است اولویت‌ها تغییر کرده باشد.

سوری با اشاره به اینکه تمام مسائلی که در طرح شهید سلیمانی دیده شده ‌ برگرفته از اصول علمی است، ادامه می دهد: در طرح شهید سلیمانی به مواردی مانند بیماریابی فعال، رصد و رهگیری، مراقبت در خانه و پیشگیری پرداخته می‌شود. ‌

سوری با بیان ‌ اینکه ‌ طرح شهید سلیمانی ساختار بومی دارد، می‌افزاید: علاوه بر این می‌توان گفت تنها بسته جامعی که برای مهار و مدیریت کرونا روی میز قرار دارد، طرح شهید سلیمانی است.‌

‌او درباره چگونگی نوشتن طرح شهید سلیمانی نیز یادآور می‌شود: سال 98 و در ابتدای اپیدمی بود که پس از انجام سه فاز مطالعاتی گسترده ایپدمی در تهران طرح شهید سلیمانی نوشته شد.

‌‌رئیس کارگروه پیشگیری و بهداشت قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا درباره نبود توجه به اجرای طرح شهید سلیمانی نیزعنوان می‌کند: با روی کار آمدن دولت سیزدهم وزیر بهداشت در مجلس وعده داد که طرح شهید سلیمانی ادامه پیدا خواهد کرد. اما ‌می‌توان گفت تاکنون‌ اقدام عملی مناسبی در این خصوص انجام نشده است.

تاثیر دوز یادآور

در آخرین جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا بر فعال‌تر شدن مراکز واکسیناسیون وتزریق دوز یادآور نیز تاکید شده است. مساله‌ای که به نظر می‌رسد هنوز آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته است، چراکه تاکنون حدود 29میلیون نفر در کشورمان برای تزریق دوز سوم اقدام کرده‌اند.

این درحالی است که به گفته کارشناسان تزریق دوز سوم سبب کاهش مرگ و میر ناشی از کووید-19 می‌شود.

محمد مهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره میزان تاثیر گذاری تزریق دوز یادآور در کاهش آمار مرگ و میر عنوان می‌کند: ‌تزریق دوز یادآور واکسن در کاهش مرگ و میر کرونا تاثیر ۸۰ تا ۹۰ درصدی دارد.

به گفته او‌ برای مهار واریانت‌های نوپدید کرونا راهی غیر از پر کردن خلاء‌های واکسیناسیون وجود ندارد.

‌گویا ادامه می‌دهد: واریانت‌های جدید سبب افزایش قدرت و سرایت بیماری‌ و به دنبال آن افزایش ابتلای مجدد افراد شده است به همین دلیل حدود شش هفته است که در سراسر دنیا آمار ابتلا و ‌مرگ و میر ناشی از کرونا رشد قابل توجهی داشته است.

‌او با اشاره به افزایش آمار ابتلا و بستری در کشورمان نیز می‌‌افزاید: هفته گذشته ۱۴۷۱ مورد بستری ناشی از کرونا را شاهد بودیم، اما این هفته این آمار به ۴۱۱۹ مورد بستری رسیده است.

آن طور که رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت می‌گوید‌ استان‌های یزد، خراسان جنوبی، مازندران، کرمان، قم و هرمزگان شرایط سخت‌تری دارند.

گویا با اشاره به افزایش موارد بستری در تهران عنوان می‌کند:‌ نرخ رشد بستری‌ها در تهران از ۱۰۸ به ۲۲۲ درصد و در البرز از ۱۰۶ به ۲۴۲ درصد رسیده است‌.

دراین بین به نظر می‌رسد آنچه سبب شده شهروندان از تزریق دوز یادآور استقبال نکنند، این است که گفته شده واکسن‌های موجود دربرابر زیر سویه‌های جدید امیکرون تاثیر زیادی ندارد. اما نباید فراموش کرد که تزریق واکسن تاثیری در کاهش خطر ابتلا به بیماری ‌ندارد، چراکه‌ باعث کاهش شدت بیماری و مرگ و میر ناشی از کرونا می‌شود.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها