موج هفتم کرونا رسما آغاز شده است. این را می‌توان از رشد قابل ملاحظه آمارهای کرونایی در دو هفته اخیر به عینه دید. طی این هفته با افزایش صددرصدی بیماران سرپایی،‌ رشد ۲.۵برابری تعداد بیماران بستری و رشد ۴۰درصدی فوتی‌ها مواجه بوده‌ایم.
کد خبر: ۱۳۷۳۴۰۳
نویسنده یگانه شریعت - گروه جامعه

به گزارش جام جم آنلاین، شمار شهر‌های قرمز و نارنجی هم همچنان روی موج افزایش قرار دارد و موج جدید کرونا ۵۰شهر کشور را قرمز و نارنجی کرده است. آن‌طور که وزیر بهداشت می‌گوید با افزایش مراجعه و رشد میزان بستری‌ها، روند مرگ‌های کرونایی هم افزایشی خواهد بود. تعداد موارد فوت ناشی از کرونا در روز‌های آینده، قابل پیش‌بینی نیست و به واکسیناسیون مردم و تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی وابسته است.

آمار‌های کرونایی با شیبی تندرو به افزایش است. طبق آمار‌های ارائه شده از سوی وزارت بهداشت، در هفته سوم تیرماه موارد بستری به ۱۴۷۱مورد رسیده است که این رقم در هفته قبل از آن ۵۹۱ مورد ثبت شده است. همچنین موارد مثبت شناسایی شده سرپایی از ۳۲۶۰مورد در هفته دوم به ۹۳۴۹مورد در هفته سوم تیرماه و فوتی‌ها نیز در کل کشور از ۱۸نفر در هفته دوم به ۴۰نفر در هفته سوم تیرماه افزایش یافته است. تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا در ۲۸استان کشور افزایش داشته است. با آغاز موج هفتم کرونا و افزایش شمار مبتلایان، تعداد شهر‌های با وضعیت قرمز از چهار به ۱۵ و تعداد شهر‌های با وضعیت نارنجی از ۱۴ به ۳۵ شهر افزایش یافت. همچنین تعداد شهر‌های با وضعیت زرد افزایش و تعداد شهر‌های با وضعیت آبی کاهش یافته است. اکنون ۲۰۸ شهر در وضعیت زرد و ۱۹۰شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

آغاز رسمی موج هفتم

زنگ آغاز موج هفتم کرونا به طور رسمی به صدا در آمد. حالا بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت به‌طور رسمی از آغاز موج هفتم خبر می‌دهد. وی تصریح می‌کند: «در حال حاضر در شروع موج هفتم کرونا هستیم و از یکی دو هفته قبل افزایش مراجعان و بستری‌ها را داشتیم.» از نگاه وی طبیعی است که وقتی افزایش مراجعان و بستری‌ها ایجاد می‌شود و بیماران بدحال به آی‌سی‌یو منتقل می‌شوند، آمار مرگ‌و‌میر بالا خواهد رفت و با توجه به این‌که در حال حاضر بین هفته دوم تا سوم هستیم، مرگ‌و‌میر دورقمی شده است.
وزیر بهداشت امیدوار است با واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های پیشگیری‌کننده کرونا شاهد کم شدن آمار باشیم.

افزایش ۱۰۰درصدی مراجعان سرپایی

سعید کرمی، معاون درمان وزارت بهداشت هم از افزایش صددرصدی مراجعان سرپایی به بیمارستان‌ها خبر می‌دهد. به گفته وی هر چند این اعداد بزرگ نیستند، اما تعداد بستری‌ها نیز نسبت به هفته گذشته ۷۰درصد افزایش داشته است.

آن‌طور که معاون درمان وزیر بهداشت می‌گوید سویه جدید امیکرون مسری‌ترین نوع زیرگونه کروناست هرچند مرگ‌و‌میر آن به شدت دلتا و گونه‌های قبل نیست، اما کسانی که بیماری زمینه‌ای یا ضعف سیستم ایمنی دارند باید مراقبت بیشتری از خود داشته باشند و حتی در فضا‌های کم‌جمعیت و باز ماسک بزنند.
کریمی با تاکید بر این‌که واکسیناسیون بهترین شیوه مراقبتی است، می‌افزاید: «هرکسی بیش از شش ماه از تزریق واکسن‌اش می‌گذرد حتما نوبت یادآور را تزریق کند. ماسک زدن در فضا‌های پرجمعیت مترو و اتوبوس و جدی گرفتن خودمراقبتی و شیوه‌نامه‌های بهداشتی راه گریز از این ویروس است.»

وی همچنین از آماده‌باش کامل تمامی بیمارستان‌های کشور با تجهیز امکانات و تقویت زیرساخت‌ها خبر می‌دهد و تاکید می‌کند‌: مشکلی در پذیرش بیمار نداریم.

رشد ۴۰ درصدی مرگ

مطابق الگوی موج‌های قبلی افزایش مرگ‌های کرونایی هم دور از انتظار نیست. عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، از افزایش ۴۰درصدی مرگ‌های کرونایی در کشور خبر می‌دهد.
به گفته وی روند ابتلا به کرونا صعودی است، این هفته نسبت به هفته گذشته ۲.۵برابر تعداد بستری‌های کرونایی و ۴۰‌درصد تعداد فوتی‌های هفتگی افزایش داشته و این روند احتمالا رو به افزایش خواهد بود.
شیراوژن تاکید می‌کند: «دو هفته‌ای است که روند افزایش میزان ابتلا، مراجعات سرپایی به بیمارستان‌ها و افزایش بستری‌ها را شاهد هستیم، روند ابتلا رو به صعود است و تعداد شهر‌های قرمز افزایش جدی داشته است.»

وی با اشاره به آمار و ارقام بالای مبتلایان به کرونا در اروپا و آمریکا در پیش‌بینی‌اش از ادامه روند بیماری می‌گوید: «پیش‌بینی می‌شود در چند هفته آینده موج به پیک خود برسد و بعد از این مدت شاهد افت عدد ابتلا‌ها و بستری‌ها باشیم.»

شیراوژن بر ضرورت آمادگی در مقابله با موج جدید بیماری، می‌افزاید: «امیدواریم این افزایش‌ها به اندازه موج‌های گذشته نباشد و زودتر از زمان پیک بگذریم.»

فرصت طلایی برای واکسیناسیون

علیرضا زالی، فرمانده ستاد ملی مقابله با کرونا در کلانشهر تهران هم از افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا خبر می‌دهد و می‌افزاید: «طبق بررسی‌های انجام شده به نظر می‌رسد سیر مبتلایان به امیکرون در تهران افزایشی است و تا یک ماه آینده این سیر صعودی خواهد بود.»

وی درباره مرگ‌آفرینی این سویه و با اعلام آمادگی کامل بیمارستان‌ها مانند مراکز واکسیناسیون این‌گونه توضیح می‌دهد: «هنوز آمار مشخصی در دنیا نسبت به میزان بیماری‌زایی این سویه از ویروس همچنین مرگ‌و‌میر ناشی از آن در دست نیست و در این زمینه به اجماع نرسیده‌اند، اما باید جانب احتیاط را در نظر گرفت و این سویه را مانند آنفلوآنزا ندانیم.»

به گفته زالی، ما باید قبل از استقرار کامل بیماری، واکسیناسیون را به صورت کامل انجام دهیم و ممکن است روز‌های آینده برای ما بسیار مهم باشد؛ باید در این روز‌ها که هنوز ویروس به‌طور کامل در جامعه چرخش نداشته از این فرصت طلایی برای انجام واکسیناسیون دز یادآور استفاده کنیم و اگر کسی دو دز واکسن تزریق کرده است برای دز سوم و اگر فردی سه دز واکسن تزریق کرده برای دریافت دز چهارم واکسن اقدام کند.

ارائه خدمات بر مبنای تزریق ۳ دز واکسن

در کنار وقوع موج هفتم کرونا، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی هم به شکل قابل‌توجهی رو به کاهش گذاشته و به کمتر از۴۰درصد رسیده است. حالا آن‌طور که حسین قاسمی، دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا خبر می‌دهد، از ۱۵ مرداد ارائه خدمات در بستر سامانه بر مبنای تزریق دو دز واکسن به اضافه دز یادآور، برای افرادی که شش ماه از تزریق دز دوم‌شان گذشته، صورت می‌گیرد.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها