همزمان با حضور رئیس‌جمهور آمریکا در منطقه از نخستین «ناو دسته پهپادبر» ارتش رونمایی شد

استقبال از بایدن به سبک جمهوری اسلامی

کد خبر: ۱۳۷۳۳۸۷
نویسنده محمدتقی نقدعلی - عضو کمیسیون کشاورزی
یکی از ابزار‌های مهم برای مقابله با تحریم‌ها، بهره‌گیری از پیمان‌های منطقه‌ای مثل بریکس است. بحث تولید فرآورده و توسعه توانایی‌های‌مان در زمینه خودداری از خام‌فروشی نیز می‌تواند یکی دیگر از راه‌های مؤثر برای مقابله با تحریم‌ها باشد. در دنیا خریدار فرآورده نفتی زیاد است و در این زمینه ظرفیت خوبی وجود دارد که باید از آن استفاده کنیم. این‌ها فقط تعدادی از کار‌هایی است که می‌توانیم انجام دهیم و با بی‌اثر سازی تحریم‌ها به رونق اقتصادی کشور کمک کنیم.

تمام فعالیت‌هایی که در عرصه فراسرزمینی می‌شود انجام داد، اعم از کشت فراسرزمینی یا ایجاد پالایشگاه‌های فراسرزمینی، بستری برای بالا بردن هم‌افزایی بین کشور ما با دیگر کشورهاست. یقینا پالایشگاه‌های فراسرزمینی می‌تواند به‌عنوان یک راه حل خوب برای بی اثرسازی تحریم‌های نفتی مطرح باشد. همان‌طور که در گذشته کشور‌های دیگر در کشور ما سرمایه‌گذاری کرده‌اند ما نیز می‌توانیم با سرمایه‌گذاری در دیگر کشور‌ها از این فرصت‌ها و بستر‌ها بهره‌برداری مناسبی کنیم.

با ایجاد پالایشگاه‌های فراسرزمینی در کشور‌هایی مانند ونزوئلا می‌توان به تولید فرآورده‌های نفتی اقدام کرد و راه میانبری برای رسیدن به درآمد‌های پایدار ارزی برای کشور ساخت. در این روش علاوه بر صادرات خدمات فنی و مهندسی برای فروش نفت کشور نیز بازارسازی تضمینی صورت می‌گیرد که به خنثی‌سازی تحریم‌ها کمک کرده و روابط کشور‌های تحریمی را تقویت می‌کند. تکیه بر توان داخلی در عرصه فنی و تجهیزاتی که متاسفانه تا الان آن را دست‌کم گرفته‌ایم، امروز خودش را نشان می‌دهد. در این ارتباط می‌توان به توسعه میادین نفت و گاز در دولت سیزدهم در جنوب کشور اشاره کرد که سرمایه‌گذاری چند ده میلیاردی را رقم زد و اشتغال بالایی به وجود آورد. می‌توان این دانش فنی را در اختیار کشور‌های دوست که هنوز به لحاظ توسعه دانش به سطح خوبی نرسیده‌اند قرار داد و از ثمرات آن بهره برد. همان طور که در گذشته کشور‌های صنعتی توانسته‌اند با دانش فنی ما را مغلوب خود کنند، امروز ایران اسلامی با در اختیار داشتن دانش فنی و استفاده از آن در کشور‌های دیگر می‌تواند مهار خیلی از عرصه‌های اقتصادی را به دست بگیرد. امروز کشور‌هایی در جهان وجود دارند که استکبار جهانی را برنمی‌تابند، بنابراین مدل ایران اسلامی که در مقابل استکبار ایستاده، قابل الگوگیری است. ظرفیت خوبی پیش آمده که حاکمیت نظام اسلامی می‌تواند از آن به شکل بهینه استفاده کند. امید می‌رود در آینده شاهد اقبال کشور‌های دیگر از عرصه‌های فناورانه و انرژی ایران باشیم.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها