گزارش «جام‌جم» از کاهش بیشتر فاصله بین صندلی‌های هواپیما

فاصله‌هایی که با پول نزدیک می‌شود!

با پایان تعطیلات رسمی در روز‌های گذشته، عکس‌های متعددی از شرایط مسافرگیری برخی از خطوط هوایی در فضای مجازی منتشر شده که در آن مسافران به‌صورت فشرده در داخل هواپیما‌ها مستقر شده‌اند؛ تصاویری که البته سال‌هاست سکه رایج ایرلاین‌هاست، اما در مجموع به نظر می‌رسد برخی شرکت‌های هواپیمایی تجربه تاکسی‌ها را در گذشته احیا کردند، جایی که در صندلی جلو، دو مسافر سوار می‌شد تا کرایه بیشتری بابت هر سفر دریافت شود.
کد خبر: ۱۳۷۲۹۱۳
نویسنده روح‌ا... قیطاسی - گروه اقتصاد

به گزارش جام جم آنلاین، در این میان، هیچ ایرلاینی بابت کاهش فاصله صندلی‌ها پاسخگو نیست و حتی کار به جایی رسیده که می‌گویند در همه ایرلاین‌ها چنین پدیده‌ای دیده می‌شود و یک کار مرسوم در میان شرکت‌هاست؛ حتی خارجی.

هواپیما‌های مختلف با در نظر گرفتن مدل و خطوط هوایی پیکربندی متفاوتی دارند. زمین بیشتر معمولا به معنای فضای پای بیشتر برای هر مسافر است، اما همیشه این‌طور نیست، زیرا فضای پا می‌تواند تحت تأثیر عوامل طراحی مانند ضخامت صندلی، قرارگیری میز سینی و میزان فضای ذخیره‌سازی زیر هر صندلی تعیین شود. به‌علاوه، برخی صندلی‌ها، مانند صندلی‌های ردیف خروجی یا دیوار، ممکن است فضای پای بیشتری داشته باشند.
 
در ایران، اما فاصله بین ردیف‌های هواپیما روز‌به‌روز کمتر می‌شود و خبر یا اطلاعاتی هم در باره این فاصله ردیف‌ها منتشر نمی‌شود. این در حالی است که در کشور‌های خارجی، فاصله بین صندلی‌ها زمانی که قرار است بلیت خریداری شود، قید می‌شود و اگر بین مشخصات اعلام شده بلیت و فاصله بین صندلی‌ها اختلاف وجود داشته باشد، مسافران می‌توانند از ایرلاین‌ها شکایت کنند. بنا به گزارش‌های واصله به دفتر جام‌جم با پایان یافتن محدودیت کرونا و افزایش سفر‌های هوایی، برخی ایرلاین‌ها برای کسب سود بیشتر، دوباره به ردیف‌های صندلی حمله کرده و فاصله را کاهش داده‌اند به‌طوری که با این شرایط منتظر جمع‌آوری صندلی‌ها و چینش پشتی و فرش در پرواز‌ها باید بود.

بومی سازی، کلید افزایش صندلی

فاصله‌هایی که با پول نزدیک می‌شود!احسانه محمدپور، رئیس ارشد مهندسی کابین هواپیمای شرکت هواپیمایی ایران ایر درخصوص فاصله بین صندلی‌های هواپیما می‌گوید: «فاصله ۲۸ تا ۳۲ اینچ صندلی‌های یک هواپیما فاصله مورد تایید و طبق استاندارد‌های بین‌المللی بوده که معادل ۷۱.۱۲تا ۸۱.۲۸سانتی‌متر است و نمی‌توان فاصله بین صندلی‌ها را کمتر کرد. البته ما اقلام داخل کابین هواپیما مانند صندلی را کاملا بومی‌سازی کرده‌ایم؛ به این معنی که بر اساس فرهنگ و میانگین قد و اندام مسافران، فاصله بین صندلی‌ها را تنظیم می‌کنیم.» با استناد به صحبت‌های رئیس ارشد مهندسی کابین هواپیمای شرکت هواپیمایی ایران‌ایر، مبنی بر بومی‌سازی کابین هواپیما گمانه‌زنی در خصوص افزایش تعداد صندلی‌های هواپیما بیشتر می‌شود. کلیدواژه بومی‌سازی می‌تواند دستمایه‌ای برای تغییر این استاندارد‌های جهانی باشد.

یکی از مسافران در گفتگو با «جام‌جم»، ضمن تایید افزایش صندلی‌های پرواز‌های هوایی می‌گوید: در سفر اخیر خود با افزایش تعداد صندلی مواجه بودم به طوری که بسیاری از مسافران برای نشستن روی صندلی مشکلات عدیده‌ای داشتند، حتی مجبور می‌شوند پای خود را جمع کنند تا بتوانند در جای خود مستقر شوند. به طور کلی رفت و آمد مسافران به‌سختی صورت می‌گیرد و اعتراض مسافران به گروه پرواز نیز نتیجه خاصی نداشته است. یکی از اعضای گروه پرواز که نخواست نام آن فاش شود، ضمن تایید تغییر در چیدمان صندلی‌ها می‌گوید: برخی از ایرلاین‌ها در ایام تعطیلات نسبت به تغییر صندلی‌ها به منظور افزایش تعداد مسافران اقدام می‌کنند و پس از تعطیلات و عبور از پیک مسافرت‌ها آن را به روال گذشته برمی‌گردانند. وی نظارت بر خطوط هوایی توسط سازمان هواپیمایی را بسیار ضعیف عنوان کرد و افزود: سازمان هواپیمایی در مقابل ایرلاین‌ها از موضع ضعیفی برخودار است و نمی‌تواند نظارت کاملی انجام دهد و معمولا با مماشات از خطا‌های ایرلاین‌ها عبور می‌کنند و ترجیح می‌دهد با جریمه جزئی به این موضوع خاتمه دهد.
 
میراکبر رضوی، سخنگوی سازمان هواپیمایی در گفتگو با جام‌جم ضمن تکذیب ادعای مسافران در خصوص تغییر صندلی هواپیما می‌گوید: تغییر در چیدمان صندلی هواپیما نیاز به دو روز زمان دارد و به دلیل زمانبر بودن و خارج شدن هواپیما از جریان پرواز به‌راحتی امکان پذیر نیست از سوی دیگر پیچ و مهره کردن صندلی نیازمند اقدامات فنی است که برای افزایش تعداد مسافران توجیه منطقی ندارد.

مشکل از قد است!

وی مشکلات عنوان شده از سوی برخی مسافران را به قد آن‌ها مربوط دانست و گفت: فاصله صندلی در هواپیما بسته به هر ایرلاین کاملا مشخص و استاندارد است. این فاصله استاندارد ممکن است برای برخی مسافران که قد بالای دو متر دارند، مناسب نباشد، اما مسافرانی که قد کوتاهی دارند به لحاظ راحتی، ممکن است مشکلی با این فاصله نداشته باشند. در میان تکذیب و تایید‌های صورت گرفته آنچه مسلم است نظارت بر ایرلاین‌ها در خصوص نحوه فروش بلیت و حتی مستقر کردن مسافران بسیار ضعیف است و در این فضا احتمال این‌که پروازی با افزایش تعداد صندلی، مسافران بیشتری را جابه‌جا کند بسیار فراوان است و عکس‌های منتشر شده در فضای مجازی در کنار گزارش‌های مردمی بر این ادعا صحه می‌گذارد. باید منتظر ماند سازمان هواپیمایی چه واکنشی نسبت به شکایات‌های مردم خواهد داشت و در خصوص این وضعیت چه اطلاع رسانی‌ای خواهد کرد.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها