در گفت‌وگوی «جام‌جم» با رئیس اندیشکده زن و خانواده دانشگاه امام‌حسین(ع) مطرح شد

زن، اولین قربانی فرهنگ غربی

فاطمه زمانی، ورزشکار دیروز و طلبه امروز، از نگاه جامعه به حجاب می‌گوید

دنیای زیبای زنان محجبه

«برای رعایت حجاب خودم هزاران دلیل دارم؛ جلب رضایت خدا، آرامش روانی، انقراض بی‌بندوباری، آرامش فردی و اجتماعی، تقویت تمرکز، تحکیم بنیان خانواده، کاهش خیانت و ناامنی، شکر نعمت زیبایی و...» این‌ها را فاطمه زمانی می‌گوید، طلبه 27ساله‌ای که سال۸۳ مقام اول مسابقات قهرمان کشور کیک‌بوکسینگ کاراته را از آن خود کرده و در سال‌۸۴ در مسابقات کشوری در رشته تاپ کیک‌بوکسینگ دوباره می‌درخشد و مدال طلا می‌گیرد. در سال 90 هم در مسابقات کشوری ووشو مقام دوم را به دست آورده است. او لیسانس تربیت بدنی دارد و مدتی هم در تیم قایقرانی بانوان فعالیت داشته و با انتخاب حجاب، زندگی حرفه‌ای‌اش دستخوش تغییرات بسیاری شده است. با او درباره این تغییرات گفت‌وگو کردیم.
کد خبر: ۱۳۷۲۷۸۳
نویسنده مهسا جلوه - روزنامه‌نگار

چه اتفاقی افتاد که از لیسانس تربیت بدنی وارد حوزه شدید؟ 
ورود من به حوزه علمیه، اتفاق عجیبی است که هنوز هم نتوانستم درک کنم. نمی‌دانم چطور شد حوزه را انتخاب کردم. شاید حوزه خواست که شخصی مثل مرا پذیرش کند وگرنه من کجا و حوزه علمیه کجا! داستان ورود من به حوزه از اینجا آغاز شد که من پوشش عرفی جامعه داشتم و به معنای دینی حجاب نداشتم. به خاطر نوع و سبک ورزشی‌ام در باشگاه و سالن‌های تمرین با بلوز و شلوار تردد می‌کردم، گاهی آقایان هم در سالن رفت‌وآمد داشتند. روزی به دلم افتاد از کسی بپرسم این‌که قسمت‌هایی از بدن من بیرون است و نامحرم آن را می‌بیند، مشکل شرعی دارد؟ یک حوزه علمیه نزدیک منزل ما بود به نام حوزه علمیه زهرای اطهر (س). من با همان حجاب خودم وارد حوزه شدم و سوال کردم. حوزه با روی باز از من استقبال کرد و ساعت‌ها به من مشاوره داد. همان‌جا و در همان لحظه احساس کردم چیزی در قلب من عوض شده است. به منزل آمدم و مدتی بعد دیدم بنری اطراف حوزه نصب شده و ثبت نام ورودی خواهران را دارد. تصمیم گرفتم ثبت‌نام کنم و بعد از این کار مسیر زندگی‌ام برای همیشه تغییر کرد. من هم تجربه تحصیل در دانشگاه و هم حوزه را داشتم و فضای دلسوزانه‌ای که در حوزه وجود دارد را هیچ کجا ندیدم، امروز دوستانی دارم که اگر ناراحت وارد حوزه شوم، کاملا متوجه می‌شوند و این برای من رستگاری بزرگی است.
 کی تصمیم گرفتید حجاب چادر را انتخاب کنید؟ 
درست بعد از ثبت‌نام در حوزه. حتی زمانی که نمی‌دانستم قبول می‌شوم یا نه، تصمیم گرفتم حجابم را رعایت کنم. حالا دیگر می‌دانم که مردها به زن‌های بی‌حجاب نگاه جنسیتی دارند یا با لذت به زنان نگاه می‌کنند و دیگر دوست نداشتم کسی به من چنین نگاهی داشته باشد. من از حجاب آرامشی گرفتم که در هیچ دوره‌ای از زندگی‌ام نداشتم. ابتدا باورکردنی نبود این همه شور و اشتیاقی که برای این تغییر و تحول در من وجود داشت اما به لطف خدا چند سال از آن روزها می‌گذرد و هر ثانیه خدا را شکر می‌کنم که راه جدیدی پیش روی زندگی من باز شد و افسوس می‌خورم چرا زودتر به این راه کشیده نشدم. 
 شما قهرمان ووشو بودید. بعد از حجاب ورزش را ادامه دادید؟
 دست روی دلم نگذارید که نگذاشتند ورزش را ادامه دهم. هیچ وقت نگاه سنگین اطرافیانم را در اولین روزی که با چادر به تمرین رفتم فراموش نمی‌کنم. من مربی سالن بودم و هر سال جدول لیگ را می‌بستم اما نشد که دیگر کار کنم. بعد از محجبه‌شدن و طلبگی، جدول لیگ را نگاه می‌کردم که بدون حضور من چیده شده. اوایل شاید ناراحت می‌شدم و گاهی هم تعجب می‌کردم چرا باید در مملکت اسلامی پوشش من نامتعارف به نظر بیاید اما بعدها دیگر گلایه نکردم و حتی معتقدم افرادی که مرا کنار گذاشتند، جاهلند و هنوز با اسلام واقعی آشنا نشده‌اند. همیشه برایشان دعا می‌کنم تا قلب‌هایشان با خدا آشتی کند. من اکنون در قلبم نور خدا را دارم و این باور را با گوشت و خون خود احساس کردم. این باور را با هیچ چیز در دنیا عوض نخواهم کرد.
فاطمه قبل از حجاب و بعد از محجبه شدن چه تغییری کرده است؟
 بهتر است بگویید چه تغییری نکرده‌ای. حجاب من مقارن شد با ورود به حوزه علمیه، پس حوزه به من در فهم عمیق‌تر حجاب کمک کرد و باعث شد دلیل هر دستور دینی را عمیقا بفهمم. درس‌های اخلاقی حوزه باعث شد تا خلق من تغییرات عجیبی کند. به خاطر رشته‌ای که انتخاب کرده بودم ظاهری پسرانه و مردانه داشتم اما بعد از حجاب واقعا به زنی مقتدر و لطیف تبدیل شدم. حوزه باعث شد درک من از دین بسیار متفاوت‌تر از قبل شود. حالا درباره افرادی که حجاب ندارند، همیشه نگاه دلسوزانه دارم و معتقدم کسی به این افراد نگفته چه دنیای زیبایی در زن باوقار و محجبه وجود دارد.
با همه سختی‌ها اگر به گذشته برگردید، باز هم همین راه را انتخاب می‌کنید؟ 
صدرصد و حتی دوست داشتم خیلی قبل‌تر راه و مسیر زندگی‌ام عوض شود. یک پسر هفت ساله دارم و دلم می‌خواهد او هم همین شیرینی راه خدا و اهل بیت و سرباز امام زمان (عج) بودن را حس کند.

منبع: ضمیمه چاردیواری روزنامه جام‌جم

newsQrCode
برچسب ها: حجاب زنان جامعه
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها