پژوهشگر دانشگاه واترلوی اونتاریوی کانادا حفره وسیعی در لایه ازون بر فراز استوا کشف کرد که دستکم هفت برابر بزرگتر از حفره فراز قطب جنوب است.
کد خبر: ۱۳۷۲۴۰۵

به گزارش جام جم آنلاین، «کینگ - بن لو» دانشمند دانشگاه واترلوی کانادا که موفق به این کشف شده است، همچنین پی برد حفره یادشده از ۳۰ سال قبل به وجود آمده و تقریبا تمام منطقه استوا در کره زمین را پوشش می‌دهد.

بر خلاف حفره لایه ازون بر فراز قطب جنوب که هر سال بهار باز و بعد از آن بسته می‌شود، حفره ای که اخیرا کشف شده، در حفره لایه ازون در همه فصول سال وجود دارد.

همچنین حفره یادشده در لایه استراتوسفر تحتانی قرار دارد و به دلیل وسعت زیاد می تواند بر ۵۰ درصد جمعیت زمین اثر بگذارد.

لایه استراتوسفر لایه‌ای از اتمسفر است که بین ۶ تا ۳۱ مایلی (۱۰ تا ۵۰ کیلومتری) تروپوسفر ادامه دارد. تروپوسفر آخرین لایه اتمسفر و در ارتفاع ۲۰ کیلومتری زمین است.

لایه تحتانی استراتوسفر جایی است که بخش اصلی ازون قرار دارد و همین جا میزان مناسبی از جذب نور ماوراءبنفش (یو وی) صورت می‌گیرد. حفره در ازون باعث می شود انسان ها نسبت به آثار مخرب اشعه ماوراءبنفش ضعیف تر شوند.

عکس | کشف حفره‌ای جدید در لایه ازون بر فراز استوا

دکتر لی می‌گوید: این وضع می‌تواند موجب نگرانی بین المللی باشد زیرا میزان اشعه ماوراءبنفش را افزایش می دهد که مستقیم با افزایش میزان ابتلای سرطان پوست و بیماری چشمی آب مروارید همچنین آسیب های دیگر برای انسان ها و زیست بوم در منطقه استوا مرتبط است.

وی ادامه داد: بر خلاف حفره لایه ازون بر فراز قطب جنوب و شمال که فصلی است و بیشتر در فصل بهار آشکار می شود، حفره ازون بر فراز استوا در تمام فصل ها وجود دارد و به همین دلیل در داده های مشاهده ای اصلی تاکنون رصد نشده اند.

«لی» معتقد است واکنش های الکترونی ناشی از پرتوهای کیهانی، نقش اساسی در پدید آمدن هر دو حفره ازون داشته اند.

لایه ازون، لایه ای تشکیل شده از گاز در اتمسفر است که مانع از رسیدن اشعه های مضر ماوراءبنفش به زمین می شود.

موادی به نام کلروفلوئورکربن‌ها (ترکیباتی اشتعال‌ناپذیر و با چسبندگی متفاوت که در سیستم‌های تهویه مطبوع و یخچال‌ها کاربرد دارند) یکی از دلایل نازک شدن یا حفره در این لایه عنوان شده اند.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها