نهضت ملی مسکن | ثبت نام نهضت ملی مسکن | وضعیت نهضت ملی مسکن

ثبت نام نهضت ملی مسکن از امروز | شرایط ثبت نام نهضت ملی مسکن

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از پالایش و پذیرش ۳۳۰ هزار متقاضی مسکن در شهرهای جدید خبر داد و گفت: در شهرهای جدید یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند.
کد خبر: ۱۳۷۲۲۶۰

نهضت ملی مسکن متقاضی محور ساخته می‌شود و اراضی تهیه شده متناسب با متقاضیان پالایش شده تامین شده است. در نهضت ملی مسکن فضای سبز و تراکم‌ها بسیار متفاوت شده است.رقم آورده اولیه متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن امسال از ۳۲۰ میلیون به ۴۸۰ میلیون تومان رسیده و این روند افزایش تا زمان تحویل واحدها ادامه پیدا خواهد کرد.سامانه ثبت‌نام نهضت ملی مسکن از ۱۵ تیرماه به‌مدت دو هفته باز می‌شود تا متقاضیان جدید شانس خود را امتحان کنند.متقاضیان ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن باید حداقل دارای پنج‌سال سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا باشند.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از وزارت راه و شهرسازی، علیرضا جعفری در همایش الزامات سازوکارهای فنی، اجتماعی و اقتصادی تحقق نهضت ملی مسکن در مرکز پژوهش‌های مجلس اظهار کرد: بزرگ‌ترین پروژه دولت امروز نه طرح نهضت ملی مسکن که پروژه امیدآفرینی در کشور است که در دولت انقلابی با توجه به همراهی دولت، مجلس و قوه قضاییه انتظار است تا نمود بیشتری یابد.

ثبت‌نام یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر متقاضی طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: در طرح نهضت ملی مسکن بالغ بر ۵ میلیون نفر نام‌نویسی کردند. از این تعداد در شهرهای جدید یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند که از این تعداد متقاضی حدود ۷۰۰ هزار نفر حائز سه شرط اولیه (تاهل، عدم استفاده از امکانات دولتی و عدم مالکیت خصوصی) بودند. در بررسی شرط چهارم که شامل احراز هویت افراد و سابقه سکونت بود پالایش‌های متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن به حدود ۳۳۰ هزار نفر رسید.

جعفری ادامه داد: از حدود ۳۴۰ هزار متقاضی موثر طرح نهضت ملی مسکن که حائز شرایط بودند افرادی که در بانک برای طرح نهضت ملی مسکن افتتاح حساب کردند زیر ۲۰ هزار نفر است. در بسیاری از شهرها متقاضیان اعلام می‌کنند که توان تامین آورده اولیه ۴۰ میلیون تومانی را ندارند؛ بنابراین ضرورت دارد تا در خصوص آورده متقاضیان راهکارهایی اندیشیده شود.

وی با تاکید بر اینکه امروز ضرورت و ظرفیت کشور برای احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد از آغاز عملیات اجرایی ۱۰۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در ماه گذشته خبر داد و گفت: یکی از معضلاتی که هم اکنون در اجرای طرح نهضت ملی مسکن وجود دارد این مورد است که در مناطقی که متقاضیان مسکن فراوان است زمین کم است و بالعکس که باید برای رفع این مشکل اقدام شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هم اکنون در حوزه ساخت یکی از معضلات موجود سنتی سازی است؛ بنابراین ضرورت دارد تا به سمت فنّاوری‌های نوین ساخت و صنعتی‌سازی برویم.

جعفری همچنین بهره‌مندی از توان مهندسان مجرب، به‌روز و آشنا به فنّاوری و مجریان ذی‌صلاح را از الزامات تولید مسکن عنوان کرد و گفت: امروزه یکی از مشکلات ما در تامین زمین چالشی است که با مسئولان وزارت نیرو در خصوص تامین آب داریم که در این خصوص باید از راهبردهای نخبگان در بحث تامین آب بهره لازم برده شود.

جعفری سیاست امروز دولت را توسعه جمعیت عنوان و تصریح کرد: بر اساس دستور رییس جمهوری کسانی که از سیاست دولت در خصوص افزایش جمعیت تبعیت نکنند از بدنه دولت کنار گذاشته می‌شوند.

وی الگوی توسعه کشور را الگوی ایرانی-اسلامی عنوان کرد و افزود: گام نهادن در ۴۰ سالگی دوم انقلاب به‌عنوان سیاستی است که باید توسط ما مسئولان پیاده‌سازی می‌شود. همچنین رویکرد سیاست اقتصاد مقاومتی و انجام تکالیف در حوزه تامین مسکن و تسهیلگری در جهت تحقق اهداف کلان دولت از جمله رویکردهایی است که توسط ما مسئولان اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

جعفری همچنین ایجاد صندوق ملی مسکن را به‌عنوان پشتوانه خدمات و سرانه‌ها از ضرورت‌ها برشمرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بالا بردن سطح امید به زندگی و حس تعلق ملی یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های دولت انقلابی است. اگر در این مسیر اتفاقاتی می‌افتد که سبب ناامیدی و ایجاد مشکلات و معضلات برای مردم می‌شود ما باید پاسخگو باشیم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به اینکه در موضوع الزامات و سازوکارهای فنی، اجتماعی و اقتصادی طرح نهضت ملی مسکن ضمانت اجرا و چگونگی کیفیت و اجرای آن حائز اهمیت است کار مجلس را در تصویب قانون جهش تولید مسکن کاری بزرگ برشمرد و افزود: ضمانت اجرای قانون جهش تولید مسکن موضوعی است که باید موردتوجه قرار بگیرد. درعین حال در اجرای طرح نهضت ملی مسکن ایجاد سکونتگاه‌های مناسب و رعایت تمامی موارد شهرسازی باید مدنظر قرار بگیرد.

جعفری تاکید کرد: بدین معنا در ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی طی ۴ سال دولت سیزدهم نه فقط احداث مسکن که تولید مسکن در شهرهای مناسب زندگی مدنظر است.

وی با یادآوری اینکه قانون شهرهای جدید در سال ۱۳۶۷ تدوین و مصوب شد بررسی حس تعلق شهروندان را در شهرهای جدید حائز اهمیت برشمرد و توضیح داد: چندی پیش نشست هیاتی در لهستان برگزار و تجربیات کشورهای مختلف در این نشست در حوزه ایجاد مسکن مطرح شد. در آن نشست تجربه ایران در ساخت مسکن مهر و طرح نهضت ملی مسکن و احداث ۴ میلیون واحد مسکونی نیز موردبحث قرار گرفت.

جعفری ادامه داد: مسکن مهر نقاط قوت و ضعف‌هایی داشته است که در اجرای طرح نهضت ملی مسکن موردتوجه قرار گرفته است.

تعیین تکلیف اراضی تمامی واحدهای نهضت ملی مسکن

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر درباره تأمین زمین در طرح نهضت ملی مسکن گفت: کارهای زیربنایی مانند تأمین تسهیلات و تأمین زمین در حال انجام است و تا کنون ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در این طرح ثبت نام کرده‌اند.

وی افزود: برای ۳ میلیون واحد تأمین زمین صورت گرفته و تأمین اراضی یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد باقی مانده که تمامی اراضی تعیین تکلیف شده‌اند.

قاسمی خاطر نشان کرد: برای تأمین اراضی نهضت ملی مسکن ظرف مدت ۱۰ ماه، بانک زمین تشکیل شده و طبق قانون جهش تولید مسکن اعلام شده که اراضی سایر دستگاه‌ها در اختیار وزارت راه و شهرسازی برای نهضت ملی مسکن قرار گیرد.

وی درباره ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در زمین‌های الحاقی و خارج از کلانشهرها گفت: به دلایلی مثل ترافیک و آلودگی هوا سیاست طرح نهضت ملی مسکن توسعه کلانشهرها نیست به‌همین منظور واحدهای مسکونی در زمین‌های الحاق شده از شهرهای دیگر و از منابع ملی که کاربری کشاورزی ندارند، احداث شده‌است.

این عضو کابینه سیزدهم افزود: در شهرهایی که به دلیل شرایط جغرافیایی، زمین کافی در شهر وجود ندارد و یا امکان الحاق هم نیست، به سراغ ایجاد شهرها و شهرک‌های جدید رفتیم.

خبرخوش برای متقاضیان نهضت ملی مسکن | آخرین خبرها از نهضت ملی مسکن

قاسمی از شناسایی ۴۰ شهر و شهرک جدید در سراسر کشور خبر داد و گفت: برخی از آنها در مرحله طراحی بوده و عملیات اجرایی برخی از آنها نیز آغاز شده است.

وی به ظرفیت بالای شهر جدید ایوان کی در استان سمنان اشاره کرد و گفت: بسیاری از ساکنان این شهر جدید را صنعتگران جنوب تهران و ورامین تشکیل می‌دهند و در این شهر خانه‌های ویلایی به مردم تحویل داده می‌شود.

قاسمی درباره تقاضا محور بودن طرح نهضت ملی مسکن گفت: تعداد متقاضی‌های مسکن به تفکیک استان‌ها مشخص شده و پالایش‌ها نیز انجام گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی درباره روش‌های ساخت در طرح نهضت ملی مسکن توضیح داد: در برخی شهرها مثل شهر طبس، زمین به میزان کافی وجود دارد به همین دلیل واحدها به شکل یک طبقه ساخته خواهد شد.

وی با اشاره به روش خودمالکی در طرح نهضت ملی مسکن، ادامه داد: برای مثال در شهری مثل طبس که زمین کافی موجود است، ۲۰۰ متر زمین در اختیار هر متقاضی قرار می‌گیرد و خود مردم به ساخت و ساز اقدام می‌کنند، در این روش ساخت از مردم تعهد می‌گیریم که ظرف یک سال و نیم واحدها را بسازند.

قاسمی ادامه داد: البته در این روش وام بانکی و سایر خدمات شهری از سوی دولت ارائه خواهد شد و نظارت بر ساخت و ساز نیز توسط سازمان نطام مهندسی انجام می‌گیرد.

این مقام مسئول، روش دیگر را انعقاد قرارداد ساخت با تعاونی‌های امین اعلام کرد و گفت: روش دیگر نیز انعقاد قرارداد سه جانبه بین بانک، سازنده و متقاضی است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پس از انجام اموری مثل طراحی زمین و مطالعه توسط متخصصان و مشاوران، با توجه به ظرفیت بارگذاری زمین، تعداد مشخصی متقاضی را برای ساخت و ساز در پروژه مد نظر معرفی می‌کنیم. در این روش سازنده و بانک مشخص است و وزارت راه و شهرسازی رگولاتوری و نظام مهندسی نیز کنترل‌های لازم بر ساخت و ساز را انجام می‌دهد.

قاسمی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به تجربه مسکن مهر اشاره کرد و افزود: با کاهش چسبندگی واحدهای مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن، در هر هکتار زیر ۵۰ خانوار زندگی خواهند کرد و این طرح هم از لحاظ شهرسازی و هم کیفیت خانه‌ها با مسکن مهر متفاوت است.

قاسمی از بارگذاری یک میلیون و ۳۵۸ هزار واحد خبر داد و گفت: برخی از مجتمع‌ها در حال طراحی، برخی در حال آماده سازی زمین، برخی در مرحله فونداسیون و برخی نیز در مرحله نازک کاری قرار دارند.

توجه به معماری ایرانی - اسلامی در نهضت ملی مسکن

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت رعایت معماری ایرانی - اسلامی در طرح نهضت ملی مسکن گفت: در بسیاری از مواقع تنها مسکن سازی شده و شهرسازی نکرده‌اند، بنابراین در نهضت ملی مسکن به دنبال شهرسازی رفتیم و حتی تیم‌های معماری و شهرسازی در حوزه‌ها فعال بوده‌اند، مصمم هستیم تا معماری ایرانی-اسلامی را در تولید مسکن اجرا کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها