رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور در نشستی خبری مطرح کرد

برگزاری رزمایش‌های تخصصی و گسترده جهادی | بی‌توجهی قانون به جهادگران آسمانی

نیرو‌های جهادی نقش پررنگ‌تری در رفع مشکلات کشور بازی خواهند کرد، چراکه قرار است، فعالیت‌های آن‌ها قرارگاه محور شود و با برگزاری رزمایش‌های تخصصی گسترده برای رفع مسائل و مشکلات کشور قدم‌های جدی‌تری بردارند، این درحالی است که رسیدگی به مشکلات آن‌ها در اولویت برنامه‌های برخی از مسؤولان نیست، برای نمونه آن‌ها اگر دچار حادثه‌ای شوند به عنوان ایثارگر و شهید خدمت شناخته نمی‌شوند.
کد خبر: ۱۳۷۲۲۵۱

برگزاری رزمایش‌های تخصصی و گسترده جهادی | بی‌توجهی قانون به جهادگران آسمانی

به گزارش جام‌جم آنلاین، صبح امروز نشست خبری سردار محمد زهرایی با موضوع اعزام نیروهای جهادی در تابستان 1401 در سالن شهید سلیمانی سازمان بسیج سازندگی برگزار شد.

او در این نشست تاکید کرد که فعالیت‌های گروه‌‌های جهادی قرارگاه محور خواهد شد و جهادگران با برگزاری رزمایش‌های تخصصی گسترده برای رفع مشکلات و مسائل کشور اقدام می‌کنند.

قرارگاه‌ محوری

‌رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور درباره هدفمند عمل کردن نیروهای جهادی ‌به جام‌جم آنلاین گفت: در زلزله سرپل ذهاب شاهد حضور پررنگ نیروهای جهادی بودیم با توجه به حضور گسترده نیروها به نوعی‌ ‌‌مدیریت نیروی‌های انسانی سخت شد به همین دلیل ایده‌ قرارگاه محوری را اجرایی کرده‌ایم.

به گفته زهرایی، ایجاد قرارگاه سبب استفاده بهتر از نیروهای جهادی شده است.

وی ادامه داد‌: تجربه فعالیت نیروهای جهادی در حادثه سیل لرستان و خوزستان نشان داد که با اجرای مدل قرارگاهی‌ نتایج بهتری می‌توان گرفت‌، چراکه برنامه‌ها براساس اهدافی که از قبل مشخص کرده‌ایم اجرا می‌شود.

‌ رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور درباره نتایج قرارگاه محوری شدن فعالیت نیروهای جهادی، افزود: برای نمونه اکنون در هرمزگان 50 گروه جهادی فعال می‌کنند و لازم نیست دیگر استان‌ها به هرمزگان نیرو بفرستند، زیرا فعالیت‌ها به شکل هدفمند انجام می‌شود و نتیجه بخش ‌است.

فعالیت قرارگاهی در مواقع بحران سبب عملکرد بهتر نیروهای جهادی می‌شود. با توجه به این نکته در بسیج سازندگی برای شرایط غیر بحرانی نیز برنامه‌هایی مشخص شده است.

سردار زهرایی در این باره گفت: برای اینکه در شرایط غیربحرانی نیز عملکرد نیروها بهبود پیدا کند رویکرد مناسبی انتخاب شده است و براساس آن نیروهای جهادی براساس پهنه‌ای که برای‌ آنها در نظر گرفته شده ‌ فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: برای نمونه‌ جنوب کرمان به عنوان یک پهنه جغرافیایی در نظر گرفته شده و رسیدگی به مسائل آن به عهده‌ یک قرارگاه عملیات جهادی است.

به گفته رئیس سازمان بسیج سازندگی، ‌تاکنون 165 قرارگاه عملیات جهادی در کشور ایجاد شده و قرار است تا 5 سال آینده تعداد این قرارگاه‌ها به ‌ هزار قرارگاه عملیات جهادی برسد و به این شکل شاهد عملکرد بهتر نیروهای جهادی در سطح محلات، مناطق و ملی باشیم. ‌

سردار زهرایی عنوان کرد: به این شکل برای هر قرارگاه یک منطقه در نظر گرفته می‌شود و نیروهای جهادی در این مناطق به حل مسائل و مشکلات می‌پردازند.

به گفته وی، رویکرد جدید سازمان بسیج سازندگی در فعالیت نیروهای جهادی قرارگاه محوری است. اما با این حال مانعی برای فعالیت نیروهای جهادی در مناطق مختلف نیست.‌

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور بیان کرد:‌ به این ترتیب گروه‌های جهادی در 165 قرارگاه عملیاتی ایجاد شده کشور فعالیت می‌کنند‌ و براساس اهدافی که این قرارگاه‌ها مشخص می‌کنند در سطح کشور به رفع مسائل و مشکلات می‌پردازند.

هر ماه یک رزمایش‌ تخصصی

خبر دیگری که سردار زهرایی در نشست خبری صبح امروز خود مطرح کرد، برگزاری رزمایش‌های تخصصی از سوی نیروهای جهادی است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور در این باره عنوان کرد: رزمایش محوری نیز در دستور کار قرار گرفته است و براساس آن برای رفع مشکلات و مسائل رزمایش های گسترده تخصصی برگزار می‌شود.

به گفته وی، از اول تابستان هر ماه یک گروه خاص از نیروهای جهادی رزمایش بزرگ تخصصی برگزار می‌کند. ‌
سردار زهرایی ادامه داد: برای نمونه دهم مرداد امسال رزمایش تخصصی بسیجیان ، فعالان رسانه، فضای مجازی و گروه‌‌های جهادی برگزار می‌شود.

به گفته وی، این افراد با توجه به مهارت‌های خود دست به دست هم می‌دهند‌ و با توجه به عملکرد هماهنگ آنها می‌توان جریان سازی کرد.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور درباره محل برگزاری این رزمایش نیز گفت: به احتمال قوی این رزمایش در حرم مطهر امام (ره) برگزار می‌شود و حداقل ده هزار نفر در آن شرکت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در شهریورماه نیز رزمایش جهادگران عشایری برگزار می‌شود،‌ افزود: به این ترتیب هر ماه رزمایش‌های تخصصی متفاوتی مانند‌ رزمایش جهادگران دانش آموز، جهادگران کشاورز و جهادگران دانش بینان برگزار خواهد شد.

جهادگران آسمانی ‌‌

در کنار تغییر رویکرد فعالیت گروه‌های جهادی مانند ایجاد قرارگاه عملیات و رزمایش‌های تخصصی در ‌در نشست خبری امروز رئیس سازمان بسیج سازندگی به مشکلات جهادگران نیز پرداخته شد. برای نمونه تاکنون 56 نفر از جهادگران در حوادث مختلف جان خود را از دست داده‌اند. اما به دلیل نبود قانون تاکنون به عنوان شهید خدمت شناخته نشده‌اند و از آنها به عنوان جهادگران آسمانی یاد می‌شود.

سردار زهرایی دراین باره توضیح داد: جهادگران وقتی دچار حادثه می‌شوند به عنوان ایثارگر ‌و شهید خدمت شناخته نمی‌شوند. برای رفع این مساله ما اصلاحیه قانون بسیج سازندگی را به کمیسیون امنیت مجلس شورای اسلامی برده‌ایم و 50 نماینده نیز آن را امضا کرده‌اند.

به گفته وی این مهم برای رسیدگی اکنون در اختیار هیات رئیسه مجلس است و باید در اولویت مطرح شدن در صحن قرار گیرد.

‌‌رئیس سازمان بسیج سازندگی عنوان کرد: در صورت تصویب این اصلاحیه در مجلس ‌ گروه‌های جهادی به رسمیت شناخته خواهند شد، درست مانند سازمان های مردم نهاد که اکنون رسمیت پیدا کرده‌اند.
وی ادامه داد: به شکل ‌اگر جهادگران دچار حادثه شوند و جان خود را از دست بدهند شهید خدمت محسوب خواهند شد.

سردار زهرایی درباره اینکه آیا این مساله بار مالی برای دولت دارد؟ نیز گفت: این مهم برای دولت بار مالی ایجاد نمی‌کند، چون بار مالی آن را ستادکل نیروهای مسلح و سپاه عهده‌دار شده‌اند.
وی ادامه داد: با تصویب این اصلاحیه خانواده‌های بیشتری انگیزه پیدا می‌کنند بچه‌های خود را به این عرصه وارد کنند و به این شکل عرصه به عرصه جهاد بدل می‌شود.

ساخت مسکن روستایی و محرومیت‌زدایی

رئیس سازمان بسیج سازندگی در نشست خبری صبح امروز خود به فعالیت‌های گروه‌های جهادی نیز اشاره کرد و گفت: در آینده شاهد افتتاح پروژه‌های محرومیت زدایی که به دست جهادگران ایجاد شده خواهیم بود‌.

وی با بیان اینکه بسیاری از روستا‌های کشور با مساله آب رو به رو هستند، افزود:‌ برای رفع این مشکل 7138 قرار داد با وزارت نیرو امضا شده است و 3440 پروژه در حال انجام است.‌علاوه براین نیروهای جهادی در طرح آبخیز تا جالیز نیز برای رفع مشکلات روستاییان تلاش می‌کنند و به مسائلی مانند احیای قنوات می‌پردازند.‌

سردار زهرایی ادامه داد: در کنار این موارد جهادگران برای رفع مشکل مسکن در روستاها نیز تلاش می‌کنند.

به گفته وی، برای این مهم و ساخت 40هزار مسکن روستایی ‌ با کمیته امداد امام خمینی (ره) تفاهم نامه امضا شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها