کافی است تاریخ ایران را ورق بزنیم، آن وقت است که متوجه گنجینه‌های کشور خواهیم‌شد. تاریخ ایران پر از شخصیت‌های اساطیری است، شخصیت‌هایی که هر کدام قهرمانان ایران بودند و نقش‌آفرینی‌های بسیاری داشتند. همچنین تاریخ ایران از آل‌بویه گرفته تا عصر صفوی مملو از اتفاقات جذاب است که دانستن درباره آن‌ها برای مردم خالی از لطف نیست.
کد خبر: ۱۳۷۲۲۴۸
نویسنده فاطمه عودباشی - دبیر گروه رسانه

به گزارش جام جم آنلاین، البته تا به امروز به صورت پراکنده شاهد ساخت آثار نمایشی درباره بخش‌های مختلف تاریخ ایران بوده‌ایم، اما به صورت منسجم اتفاقی نیفتاده تا مخاطبان به واسطه تماشای آثار نمایشی، اطلاعات بیشتر از تاریخ ایران داشته باشند، اما سازمان هنری رسانه‌ای اوج در تازه‌ترین اقدام می‌خواهد با ساخت آثار نمایشی جذاب که طرح‌های آن در مرحله نگارش قرار دارد، کار را به دست کارگردانان خبره بسپارد و تاریخ ایران را به تصویر بکشد. به همین دلیل سریال‌سازی صنعتی در ایران را آغاز کرده که نویدبخش اتفاقات تازه است. به همین دلیل در این گزارش نگاهی به این اتفاق داشته‌ایم که در ذیل مطالعه می‌کنید.

با نگاهی به ساخت فیلم‌ها و سریال‌های دنیا، متوجه بودجه‌های کلان می‌شویم که صرف ساخت آثار نمایشی شده، اما در سال‌های اخیر شرایط فیلمسازی کمی تغییر کرده و برای پایین آمدن بودجه‌های کلان فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها، استودیو‌های فیلمسازی به سمت صنعتی‌سازی سریال‌ها و فیلم‌ها حرکت کرده‌اند تا بتوانند علاوه بر مدیریت بودجه‌ها، آثاری جذاب در زمان کمتر برای مخاطبان بسازنند تا خوراک به موقع برای بینندگان فراهم شود.

حالا ممکن است این سؤال برای مخاطبان پیش بیاید که صنعتی‌سازی در سریال چیست؟ چه مولفه‌هایی دارد که سازمان هنری رسانه‌ای اوج اعلام کرده به این سمت حرکت کرده و می‌خواهد آثار نمایشی جذاب با محوریت اساطیر و تاریخ ایران بسازد. مهرداد معظمی، مدیر روابط‌عمومی سازمان هنری رسانه‌ای اوج با انتشار توییتی از ساخت سریال‌های جدید توسط سازمان اوج با این محوریت خبر داده‌است. در واقع این سازمان با بهره‌بردن از این تکنیک می‌خواهد برای اولین بار سریال‌های تلویزیونی که ساخت‌شان نیازمند تولید سنگین است، با بودجه ارزان‌تر به مرحله تولید برساند.

«مستوران»؛ آغاز سریال‌سازی صنعتی در ایران

ساخت سریال تلویزیونی مستوران از تولیدات سازمان اوج، در حکم آغاز یک راه میانبر است. نشانه‌ای است از قدم گذاشتن در وادی صنعتی‌شدن سریال‌سازی در ایران؛ ساخت سریال تاریخی با بودجه‌ای برابر با سریال‌های روز و آپارتمانی. این سریال تلویزیونی که این شب‌ها از شبکه یک روی آنتن است، به تهیه‌کنندگی عطا پناهی تولید شده و کارگردانی این اثر به عهده مسعود آب‌پرور و علی شاه‌حاتمی است. فصل اول این اثر نمایشی با اقتباس و تکیه بر ادبیات کهن و پندآموز ایرانی و ظرف کمتر از دو سال، نگارش و تولید و روانه آنتن شده است. در این سریال هنرمندان بسیاری بازی کرده‌اند و مورد توجه مخاطبان هم قرار گرفته است.

حالا قرار است از این کارخانه، قصه‌های متنوع برای ساخت آثاری در گونه‌های مختلف با محتوای ایرانی و اسلامی استخراج شود تا برای مخاطبان آثاری با سوژه‌های متفاوت تولید شود. طبق پیگیری ما از سازمان اوج، سریال‌های با کیفیت در دستور کار قرار گرفته است. قصه‌هایی که برگرفته از دل شاهنامه وتاریخ ایران باشد.

از آرش کمانگیر تا عصر صفوی

باید در این باره بگوییم که این سازمان قرار است سریال‌هایی با محوریت شخصی‌های آرش و اسفندیار بسازد. همچنین در قالب قصه‌هایی ملودرام و تماشایی تاریخ پر افتخار ایران از آل‌بویه گرفته تا عصر صفوی را به تصویر بکشد. قصه این چهار اثر در مرحله طرح و نگارش قرار دارد و شنیده‌های ما حکایت از آن دارد که قرار است کار به دست تهیه‌کنندگان و کارگردانان حرفه‌ای سپرده شود و امسال برخی پروژه‌ها کلید بخورد، اما هنوز عوامل مشخص نشده‌اند. همچنین شنیده‌ها می‌گوید ساخت این آثار توانایی تسخیر بازار کشور‌های منطقه هم خواهدداشت و این رسانه روی این موضوع به جد کار می‌کند تا بتواند به واسطه آثار نمایشی قوی، تاریخ ایران را به جهانیان نشان بدهد. ضمن این‌که می‌خواهد این آثار که نیاز به تولید سنگین زیاد دارد، با بودجه ارزان‌تر به تولید برساند؛ بنابراین در راستای این تصمیم قصد دارد از شهرک‌هایی که برای آثار نمایشی ساخته شده نهایت استفاده را ببرد و با توجه به دکور‌های ساخته شده، قصه‌هایی طراحی کند تا بتواند در این لوکیشن‌های ساخته شده از قبل به تصویر بکشد. زیرا بخش اعظمی از بودجه‌ها صرف ساخت دکور‌های عظیم می‌شود و سازمان اوج می‌خواهد از این طریق هزینه‌های دکور را مدیریت کند و برای چند پروژه بهره ببرد.

قرار است از شهرکی که برای سریال مستوران در احمدآباد مستوفی ساخته شده، بهره برده شود و چند اثر دیگر در این شهرک هم بسازد، حتی قرار است ادامه فصل‌های بعدی مستوران هم در این شهرک تولید شود. همچنین شنیده‌های ما حاکی از آن است که در راستای مدیریت بودجه قرار است برای ساخت آثار نمایشی از چند کارگردان استفاده کند تا هم هزینه‌های تولید کم شود و هم این‌که سازندگان پروژه‌های فاخر برای تولید زمان زیادی صرف نکنند.

فیلم مجموعه‌های موفق

البته این اتفاق در همه جای دنیا رخ می‌دهد و برای ساخت یک اثر بخش‌های اکشن را یک کارگردان و بخش‌های درام را کارگردانی دیگر می‌سازد تا کار به‌موقع آماده شود. پیگیری ما نشان می‌دهد سریال‌هایی که در اوج تولید می‌شود، قرار است به چند کارگردان سپرده شود. همچنین بهره بردن از منابع نهاد‌های سینمایی از دیگر برنامه‌هاست، زیرا از دل مجموعه‌های تلویزیونی نسخه سینمایی هم تولید می‌شود و بالعکس. این موضوع نویدبخش اتفاقات خوب خواهد بود. نمونه این اتفاق خوب، فیلم مجموعه «موقعیت مهدی» است که یک تجربه خوب بود و در اکران نوروزی توانسته بود نظر بسیاری از مخاطبان را جلب کند. گرچه هنوز سریال موقعیت مهدی پخش نشده، اما قرار است در زمانی مناسب روانه آنتن شود.

البته ساخت آثار نمایشی درباره شخصیت‌ها و تاریخ ایران ضرورت دارد، زیرا ایران عامل وحدت بین مردم است و از سوی دیگر شبکه‌های معاند فارسی زبان هجمه‌هایشان را به سمت تاریخ ایران برده‌اند و در قالب مصاحبه با کارشناسان غیر حرفه‌ای، تاریخ ۲۵۰۰ ساله ایران را زیر سؤال برده‌اند و قصد دارند هویت ایران را بگیرند؛ بنابراین گرایش سازمان اوج به سمت ساخت آثاری درباره تاریخ ایران می‌تواند پاسخگوی مناسبی برای شبکه‌هایی باشد که بدون مبنای تاریخی، هجمه سازی می‌کنند؛ بنابراین ساخت آثاری با محوریت اسفندیار، آرش و تاریخ می‌تواند ایران را به بهترین شکل به دنیا معرفی کند. تولید چنین آثاری می‌تواند اطلاعات خوبی هم در اختیار مخاطبان قرار بدهد تا شناخت کافی نسبت به تاریخ ایران پیدا کنند.

فصل دوم مستوران برای نوروز ۱۴۰۲ آماده می‌شود

فصل اول سریال مستوران با تکیه بر ادبیات کهن و پندآموز ایرانی ظرف کمتر از دو سال، نگارش و تولید و روانه آنتن شده است. فصل دوم مستوران نیز که روی ریل تولید قرار گرفته است، در کمتر از هشت ماه به آنتن نوروز۱۴۰۲ و ماه مبارک رمضان خواهد رسید. این موضوع نشانه خداحافظی با روند ساخت پنج تا ۱۰ساله ساخت سریال‌های تاریخی و صرف بودجه‌های عظیم و درک نیاز مخاطبان تشنه داخلی و خارجی است.
 
منبع: روزنامه جام جم 


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها