پیک هفتم کرونا نزدیک است | واکسن‌های مناسب دوز یادآور
‌کارشناسان در گفت‌‌ وگو با جام جم آنلاین از لزوم تلقیح دوز یادآور واکسن کرونا می‌گویند

پیک هفتم کرونا نزدیک است | واکسن‌های مناسب دوز یادآور

رئیس مرکز تحقیقات و آزمایشگاه ویروس شناسی مسیح دانشوری در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین خبرداد

BA.5 به ایران رسید | پیک هفتم کرونا ‌در راه است‌

صدای پای پیک هفتم کرونا در کشور شنیده می‌شود، از استان‌های مختلف کشور خبر می‌رسد که آمار بیماران مبتلا به کووید-19 افزایشی شده است. نگران کننده‌تر اینکه رئیس مرکز تحقیقات و آزمایشگاه ویروس شناسی مسیح دانشوری از شناسایی افراد مبتلا به BA.5، یکی از زیرشاخه‌های امیکرون در کشور خبر می‌دهد.
صدای پای پیک هفتم کرونا در کشور شنیده می‌شود، از استان‌های مختلف کشور خبر می‌رسد که آمار بیماران مبتلا به کووید-19 افزایشی شده است. نگران کننده‌تر اینکه رئیس مرکز تحقیقات و آزمایشگاه ویروس شناسی مسیح دانشوری از شناسایی افراد مبتلا به BA.5، یکی از زیرشاخه‌های امیکرون در کشور خبر می‌دهد.
کد خبر: ۱۳۷۲۰۴۳
نویسنده مهدی آیینی

به گزارش جام‌جم آنلاین، سرانجام پای زیرشاخه‌های امیکرون نیز به کشور باز شد به همین دلیل کارشناسان هشدار می‌دهند اگر بی‌توجهی شهروندان و مدیران حوزه سلامت نسبت به‌ پروتکل‌های بهداشتی ادامه پیدا کند. تا مدتی دیگر شاهد شکل گیری پیک‌هفتم کرونا خواهیم بود.

‌دکتر علی‌رضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات و آزمایشگاه ویروس شناسی مسیح دانشوری در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین از شناسایی‌BA.5، یکی از زیرشاخه‌های امیکرون در کشور خبر می‌دهد و می‌افزاید: چنانچه شهروندان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، شاهد شکل گیری پیک هفتم کرونا با زیر شاخه BA.5 امیکرون خواهیم بود.

علاوه بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، عامل دیگری نیز در کنترل و کاهش خطر پیک هفتم کرونا ‌ موثر است؛ کارشناسان تاکید می‌کنند افزایش میزان تزریق دوز یادآور نیز می‌تواند سبب کاهش بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا شود. این درحالی است که آمار تزریق دوز یادآور واکسن کرونا در کشورمان مناسب نیست و براساس گزارش وزارت بهداشت تا صبح دیروز ۲۷ میلیون و ۷۶۲ هزار و ۹۲۴ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

طغیان با زیرشاخه‌های امیکرون

بعد از پشت سرگذاشتن ‌دوره‌ای نسبتا آرام و روزهایی که در آن آمار مرگ و میر ناشی از کرونا صفر گزارش می‌شد،‌‌ این روزها شاهد افزایش موارد ابتلا به کرونا و بستری بیماران هستیم. برای نمونه روز گذشته 717 بیمار جدید در کشور شناسایی شدند و در این بین 104 نفر نیز در بیمارستان‌های کشور به دلیل ابتلا به کووید-19 بستری شدند.

دکتر ناجی درباره دلایل افزایش آمار ابتلا به کرونا در کشور عنوان می‌‌کند‌:‌ زیر شاخه‌های امیکرون یعنی‌ BA.4 و BA.5 قدرت انتقال و ایمنی گریزی بیشتری دارند. به همین دلیل بیشتر کشورها را درگیر کرده‌اند.

آن طور که او می‌گوید بعداز افزایش موارد ابتلا و بستری در امریکا و اروپا ‌ شاهد چرخش زیرشاخه‌های امیکرون ‌در دیگر کشورها هستیم و براساس گزارش اخیر سازمان جهانی بهداشت‌ شیوع این زیر ‌شاخه‌ها در ‌چهار منطقه سازمان جهانی بهداشت سرعت‌ گرفته است‌.

رئیس مرکز تحقیقات و آزمایشگاه ویروس شناسی مسیح دانشوری درباره میزان فراگیری ‌ زیرشاخه‌های امیکرون تاکید می‌کند: در کشورهایی که شاهد فراگیری این دو زیرشاخه هستیم حدود 55 درصد موارد مثبت ابتلا به کووید-19 ناشی از ابتلا ‌ به BA.4 و BA.5 است.

او درباره افزایش موارد ابتلا به کووید-19 در کشورمان نیز عنوان می‌کند: افزایش آمار ابتلا و بستری در کشورمان نیز می‌تواند به دلیل شایع شدن زیر شاخه BA.5 امیکرون باشد، چراکه سرعت انتقال بالایی دارد و ایمنی گریز است.

روند افزایشی ابتلا در استان‌های کشور

خبرهای رسیده از استان‌های مختلف کشور نیز از افزایش شناسایی بیماران مبتلا به کووید-19 حکایت دارد. این درحالی است که در بیشتر این استان رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز به پایین ترین سطح رسیده است.

پژمان عقدک، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت به افزایش ابتلا به کووید-19 هشدار می‌دهد و می گوید: آمار ابتلا و بستری ناشی از کووید-19 در اصفهان در حال افزایش است و اگر این روند ادامه پیدا کند احتمالا تا حدود دو ماه دیگر شاهد پیک این بیماری خواهیم بود‌.

آن طور که او می‌گوید آمار ابتلا و بستری ناشی از کووید-19 در 10 استان کشور افزایشی شده است و در استان اصفهان نیز از حدود 14 روز پیش روند شناسایی ‌ بیماران جدید افزایشی شده است.

به گفته او بیست و هفتم خرداد امسال تعداد بیماران مبتلا به کووید-19 در این استان 57 نفر بوده است. اما ‌ این روزها تعداد مبتلایان به حدود یکصد نفر رسیده است.‌

این درحالی است که استقبال از تزریق دوز یادآور واکسن کرونا نیز در این استان مناسب نیست و 39 درصد از شهروندان برای دریافت دوز سوم اقدام کرده‌اند‌.

محمدحسن درخشان، مدیر توسعه شبکه و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با اشاره به روند افزایشی مراجعه بیماران مبتلا به کووید-19 به مراکز درمانی می‌گوید:‌ برای کرونا نمی‌توان پایانی در نظر گرفت.به همین دلیل برای ‌ پیشگیری از ابتلا به این بیماری شهروندان باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.‌

‌مهدی مصری، رییس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز نسبت به افزایش تعداد افراد مبتلا به کووید-19 هشدار می‌دهد و می‌گوید‌: ‌۱۰ بیمار مبتلا به کووید-19 درمراکز درمانی قم بستری هستند. علاوه بر این در 24 ساعت گذشته از 30 نفر تست کرونا گرفته شده که نتایج آزمایش 13 نفر از آنها مثبت بوده است.

مرضیه ولی، سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان محلات نیز از افزایش شناسایی بیماران مبتلا به کووید-19 خبر می‌دهد و می‌گوید‌‌‌: با تداوم شناسایی موارد مثبت مبتلا به کووید-19 رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی ضروری است.

با توجه به روند افزایشی ابتلا به کووید-19 در استان‌های مختلف و نظر کارشناسان باید تاکید کرد؛ آنچه در این بین می‌تواند خطر مرگ و میرناشی کووید-19 را کاهش دهد رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق دوز یادآور واکسن کروناست. فراموش نکنیم واکسن کرونا مانع ابتلا به این بیماری نمی‌شود. اما می‌تواند عوارض این بیماری را کاهش دهد. ‌

مهدی آیینی | خبرنگار جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها