تیم ملی فوتبال عربستان سعودی با گل تاریخی «سعید العویران» از سد بلژیک گذشت تا در اولین حضورش در جام جهانی بتواند از گروه خود صعود کند؛ اتفاقی که دیگر برای آنها رخ نداد.
کد خبر: ۱۳۷۲۰۳۴

به گزارش جام جم آنلاین، آخرین جام جهانی ۲۴ تیمی، اولین جام جهانی با قانون پاس رو به عقب و بردهای سه امتیازی، اولین جامی که فینالش به ضربات پنالتی کشیده شد، پرتماشاگرترین جام جهانی تاریخ و جامی که شاهد صعود دومین تیم آسیایی از گروه بودیم.

آمریکا در سال ۱۹۸۸ میزبانی را به دست آورد. ۹ شهر میزبانی این مسابقات را به عهده داشتند. به طور میانگین ۶۹ هزار نفر هر مسابقه را از نزدیک تماشا کردند. تیم‌ها در ۶ گروه چهار تیمی به رقابت پرداختند و ماجرای مدنظر ما در گروه ۶ رخ می‌دهد.

بلژیک، هلند، عربستان سعودی و مراکش در این گروه حاضر بودند. عربستان یکی از سه تیمی بود که نخستین حضورش در جام جهانی را تجربه می‌کرد. آنها با هدایت خورخه سولاری آرژانتینی به این رقابت‌ها پا گذاشته بودند و انتظار می‌رفت بدون حرف و حدیث حذف شوند اما قصه به گونه دیگری رقم خورد.

در آن تیم پرخاطره شاهد حضور بازیکنانی چون محمد الدعیع، احمد جمیل مدنی، محمد الخیلاوی، فوا انور، فهد البیشی، خالد الموالید، سعید العویران، سامی الجابر، عبدالله زبرماوی و ... مشغول به بازی بودند. در هفته سوم و پایانی بلژیک و عربستان باید به مصاف هم می‌رفتند. نماینده اروپا هر ۲ بازی خود را با نتیجه یک بر صفر برده بود و عربستان پس از باخت ۲ بر یک مقابل هلند، برابرِ مراکش با نتیجه مشابه به پیروزی دست یافته بود.

صعود تاریخی عربستان سعودی با سوپرگل ۶۹ متری!

بعد از کره شمالی در جام جهانی ۱۹۶۶ شاهد صعود هیچ تیم آسیایی نبودیم تا اینکه عربستانی‌ها دست به تاریخ‌سازی زدند. آنها در شهر واشنگتن کاری تاریخی انجام دادند و با عبور از سد بلژیک به عنوان دومی رسیده و راهی یک هشتم نهایی شدند. عربستان تیمی را شکست داد که میشل پرودوم و انزو شیفو را در ترکیبش داشت و مقابل هلند و مراکش نه تنها به برتری رسیده بلکه گلی هم دریافت نکرده بود.

تک گل این مسابقه در دقیقه ۵ توسط سعید العویران زده شد. گلی غیر معمولی و فراموش نشدنی. ستاره شماره ۱۰ سعودی‌ها که در راه جام جهانی هفت گل در مرحله انتخابی زده بود، در زمین خودی توپی که از زیر پای انزو شیفو عبور کرده بود را از هم‌تیمی‌اش گرفت و با طی کردن مسافت ۶۹ متری و عبور از سد چهار بازیکن توپ را به زیبایی وارد دروازه پرودوم کرد.

صعود تاریخی عربستان سعودی با سوپرگل ۶۹ متری!

در ادامه حملات متعدد شیاطین سرخ اروپا به وسیله محمد الدعیع مهار و ضد حمله‌های زهردار تیم سولاری توسط پرودوم سیو شد تا عربستان به تنها کلین‌شیت خود در تاریخ جام جهانی رسیده و راهی مرحله بعدی شود. عربستان بعد از این مسابقه در ۱۲ بازی بعدی‌اش در این مسابقات بردی نداشت تا اینکه در جام جهانی ۲۰۱۸ پیروزی تشریفاتی مقابل مصر از راه رسید.

سعید العویران تمام دوران بازیگری‌اش را در تیم الشباب عربستان گذراند اما این خواسته خودش نبود. او که در سال ۱۹۹۴ و بعد از آن گل تاریخی که ششمین گل برتر تاریخ جام جهانی شد، عنوان بهترین بازیکن سال قاره کهن را هم از آن خود کرده بود، با پیشنهادهای متعدد اروپایی مواجه شد اما قانون منع حضور بازیکنان عربستانی در تیم‌های خارجی باعث شد تا سعید در الشباب بماند.

سال ۱۹۹۶ این بازیکن به دلیل مصرف مشروبات الکلی در ماه رمضان به ۶ ماه حبس محکوم شد و یک سال از فوتبال دور ماند؛ با این وجود به جام جهانی ۱۹۹۸ رفت و ۲ بازی برای کشورش انجام داد که به توفیقی نرسید.

نماینده شایسته آسیا در مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی با نتیجه سه بر یک به سوئد باخت تا ماجراجویی‌اش در همینجا به اتمام برسد. آنها دیگر هیچوقت به این مرحله نرسیدند. بلژیک نیز در همین مرحله اوت شد ولی هلندِ سرگروه تا یک چهارم نهایی پیش رفت.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها