عوامل و بازیگران فصل دوم سریال تلویزیونی وضعیت زرد در روزنامه جام جم حاضر شدند و پاسخگوی سئوالات ما بودند

مخاطبان ایرانی طرفدار سیتکام نیستند

انتشار اولین تصاویر از بازیگر نقش سلمان فارسی

شجاع نوری راهی بیزانس شد

سال‌ها هرازگاهی صحبت از ساخت سریال سلمان فارسی می‌شد، سریالی که ساخت آن ذهن داوود میرباقری نویسنده و کارگردان را به خود مشغول کرده بود تا این‌که وی با نگارش طرح کلی داستان، عزم جدی خود را برای ساخت سریال پر زحمت و سخت سلمان فارسی نشان داد.
کد خبر: ۱۳۷۱۹۹۴
نویسنده فاطمه عودباشی - دبیر گروه رسانه

به گزارش جام جم آنلاین، آنچه ذهنیت کارگردان را برای روایت قصه سلمان به مرحله عمل رساند، همراهی با تهیه‌کننده سریال حسین طاهری بود، زیرا پیش از پیوستن حسین طاهری به پروژه سلمان فارسی، دو تهیه‌کننده دیگر بخشی از امور را در دست گرفته بودند، اما به دلیل پیش نرفتن کار‌ها در دوره آنان، حسین طاهری کار را در سال ۱۳۹۵ تحویل گرفت. البته باید به این موضوع اشاره کرد که پروژه سلمان فارسی که نگارش اولیه آن در ۱۳۷۸ به پایان رسیده بود، پس از وقفه‌ای ۲۰ساله در دی‌ماه ۱۳۹۸ در کرمان کلید خورد. در این گزارش، آخرین جزئیات این سریال را نوشته‌ایم که در ذیل مطالعه می‌کنید.

پروژه‌های الف ویژه یا فاخر، پرچم مسائل فرهنگی در عرصه سینما و تلویزیون هستند؛ بنابراین اگر قصه و پروداکشن خوب باشد و کارگردانی علاقه‌مند، دغدغه‌مند و مولف هم پای کار قرار گیرد، می‌توان کار‌های تاریخی قوی ساخت که برای همیشه در ذهن مخاطب بنشیند. داوود میرباقری سال‌ها علاقه‌مند ساخت سریال سلمان فارسی بود تا این‌که این اتفاق برایش رخ داد و در حال حاضر گروه مشغول ضبط این سریال هستند.
 
شجاع نوری راهی بیزانس شد

مستندسازی از بخش‌های مختلف

البته گروه سازنده سریال سلمان فارسی همانند دیگر پروژه‌های تلویزیون با وجود ویروس منحوس کرونا به کارشان ادامه دادند تا از برنامه‌ریزی گروه عقب نیفتند؛ گرچه خطر بیشتری گروه را تهدید می‌کرد. نکته قابل تامل این است که همه بخش‌های این سریال مستندسازی شده تا همچون دانشگاهی ارزشمند برای علاقه‌مندان به حوزه ساخت آثار نمایشی باشد. به گفته حسین طاهری، تهیه‌کننده از روز اول به دنبال این موضوع بودند که همه بخش‌های این سریال در قالب مکتوب، صوتی و تصویری، مستندسازی شود؛ بنابراین از همه فرآیند صحنه، کارگاه‌های ساخت و ساز و ... برای ساخت مستند تصویربرداری شده است. او می‌گوید: امیدواریم خروجی این موضوع مورد توجه علاقه‌مندان این حوزه قرار گیرد و برای‌شان به عنوان یک کلاس آموزشی باشد.

در حال حاضر گروه سازنده سریال سلمان فارسی در شهرک سینمایی دفاع مقدس مشغول ضبط هستند و از ابتدای کلید خوردن پروژه تا امروز، بخش‌های بیزانس را تصویربرداری می‌کنند. همچنان تصویربرداری این بخش از سریال ادامه دارد. در شهرک دفاع مقدس علیرضا شجاع‌نوری جلوی دوربین رفته و از تصویر او که نقش سلمان فارسی را بازی می‌کند، رونمایی شده است.
 
شجاع نوری راهی بیزانس شد

ادامه کار در شهرک دفاع مقدس

نقش سلمان فارسی را در این پروژه سه بازیگر در سه مقطع «کودکی و نوجوانی»، «جوانی» و «میان‌سالی و پیری» ایفا می‌کنند که شجاع‌نوری در این سریال نقش دوران میانسالی و پیری سلمان فارسی را بازی می‌کند. حال ممکن است این سوال برای مخاطبان شکل بگیرد که آیا بازیگران نقش سلمان در مقاطع کودکی، نوجوانی و جوانی انتخاب شده است یا نه؟ باید گفت هنوز گروه سازنده بازیگران این مقاطع را انتخاب نکرده و تصمیمی گرفته نشده که از میان چهره‌ها انتخاب شود یا غیر چهره باشد. میرباقری هم در حال حاضر مشغول ضبط صحنه‌هایی است که مربوط به میانسالی سلمان می‌شود.

گروه، قبل از این‌که عازم شهرک دفاع مقدس شود در قشم و شهرک سینمایی تلویزیونی غزالی مشغول تصویربرداری بودند که در این لوکیشن‌ها هم فصل بیزانس ضبط شده است. پیش‌بینی می‌شود که تصویربرداری فصل بیزانس از سریال سلمان فارسی تا پاییز امسال زمان ببرد. همچنین شنیده‌های‌مان حاکی از این است که اگر دکور‌های سریال مربوط به فصل ایران آماده شود این بخش از کار تصویربرداری می‌شود و در غیر این صورت، گروه فصل حجاز را تصویربرداری خواهد کرد.
 
شجاع نوری راهی بیزانس شد

از قشم تا نور

گروه سازنده سریال سلمان فارسی از زمان کلید خوردن پروژه تا امروز در لوکیشن‌های مختلفی مشغول ضبط بوده‌اند. می‌توان گفت قشم، شاهرود، جلفا و رود اَرَس؛ شهرک غزالی، سواحل مازندران، شهرک سینمایی نور و... از مکان‌هایی بودند که ظرف دو سال گذشته فیلمبرداری در آن صورت گرفت.

در ابتدای سال جاری، تمرکز گروه بر ساخت دکور‌های دیر عموریه؛ کاخ سناتور خاروس و بخش‌های داخلی کلیسا بود و پس از وقفه‌ای یک ماهه، فیلمبرداری در شهرک دفاع مقدس آغاز شد. ادامه این سکانس‌ها که مربوط به قصر خاروس است، در شهرک غزالی تصویربرداری خواهد شد.

ارمنستان؛ نقطه پایان برای بیزانس

طبق زمان‌بندی، فیلمبرداری سکانس‌های مربوط به کلیسا (شاهرود) و کاروانسرای عقیق (آبسرد) در دستور کار آتی گروه قرار دارد. تاکنون، کشور ارمنستان، اصلی‌ترین مقصد برای ضبط بخش‌های باقیمانده از فصل بیزانس است. اگر فرآیند تولید مطابق برنامه‌ریزی کنونی پیش برود، بیزانس (که فصل میانی سریال محسوب می‌شود) پس از کوششی ۳۶ ماهه، اواخر پاییز ۱۴۰۱ به پایان می‌رسد و گروه تولید از زمستان، فصل ایران را آغاز خواهند کرد. ضمن این‌که هم‌زمان با تولید این سه فصل، نگارش سری دوم این پروژه در جریان است. سلمان فارسی با تمرکز بر زندگی و زمانه این صحابه گران‌قدر، روایتی است از ایران ِعهد ساسانی، جست‌و‌جو در عالم مسیحیت (بیزانس) و درک محضر حضرت رسول (ص). سری دوم این پروژه عظیم، وقایع پس از رحلت حضرت خاتم تا درگذشت سلمان فارسی را در برمی‌گیرد. این پروژه از زوایایی، چون در بر گرفتن چند دوره تاریخی-تمدنی و پرداختن به زمانی طولانی (حیات تا ممات)، بزرگ‌ترین سریال تاریخ تلویزیون به شمار می‌آید.

ساخت ۱۹قسمت از سلمان فارسی

تا کنون بیش از ۱۹ قسمت از این مجموعه تلویزیونی تصویربرداری و تدوین (اولیه) شده است. بازیگرانی همچون فرهاد اصلانی، داریوش فرهنگ، محمدرضا هدایتی، احترام برومند، رامونا شاه، علی دهکردی، مرحوم چنگیز جلیلوند، مهدی فقیه، محمدجواد جعفرپور، علیرضا مهران و چند بازیگر خارجی (از کشور‌های تونس، ارمنستان، مراکش، یونان و...) و حدود ۱۵۰۰ بازیگر تئاتری و بومی جلوی دوربین این سریال رفته‌اند. چند روز پیش یکی از بازیگران خارجی این پروژه، هشام رستم، درگذشت. سکانس‌های سلمان فارسی، واپسین یادگار‌های تصویری این هنرمند اهل تونس بود. نقش این بازیگر فقید در سریال به پایان رسیده بود و نیازی به حذف بخش‌های آتی، ضبط دوباره یا ادامه کار با بازیگری دیگر و تمهیداتی از این دست نیست.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها