گزارش «جام‌جم» از بحران جهانی که میلیون‌ها نفر را به کام مرگ می‌کشاند

آخرالزمان غذایی

«جام‌جم» به بهانه میانگین قیمت مسکن در تهران، قیمت املاک در قاره سبز را بررسی می‌کند

آپارتمان در اروپا متری چند؟ | مقایسه قیمت خانه در بالای شهر تهران با بالای شهر مادرید و پاریس

بانک مرکزی در جدیدترین گزارش آماری خود درباره قیمت مسکن در تهران، آورده که قیمت میانگین هر متر آپارتمان در پایتخت معادل ۴۰ میلیون تومان است. با قیمت فعلی امروز یورو، چیزی نزدیک به ۱۳۰۰ یورو. رقمی که طی ۱۶سال اخیر با رشدی عجیب و بی‌قاعده، حداقل ۵۲ برابر شده است. البته این رقم در مناطق شمالی تهران به بیش از ۲۰۰میلیون تومان در هر متر هم می‌رسد؛ یعنی بیش از ۶۲۰۰یورو! اما در کشورهای اروپایی وضع چگونه است؟ میانگین قیمت هر متر آپارتمان در پایتخت این کشورها چقدر است و مراکز این کشورها در چند سال گذشته چه قیمت‌هایی را تجربه کرده‌اند.
کد خبر: ۱۳۷۱۹۴۴

به گزارش جام جم آنلاین، از ایتالیا و پایتخت این کشور، یعنی رم آغاز می‌کنیم. آمار می‌گوید بازار املاک و مستغلات در ایتالیا با افزایش تعداد معاملات ملکی در حال بهبود است، اما قیمت مسکن هنوز بسیار پایین‌تر از سطح قبل از رکود است. این شرایط، کشور چکمه‌ای را به یکی از ارزان‌ترین کشور‌های اروپا برای خرید آپارتمان تبدیل کرده است. قیمت هر متر آپارتمان در رم حدود ۳۰۰۰ یورو است. نکته جالب درباره قیمت آپارتمان‌های رم و سایر مناطق ایتالیا آنجاست که بر خلاف ایران که قیمت‌ها هر سال رشد می‌کند، در شهر رم بهای مسکن کاهش یافته به‌طوری که بهای هر متر مربع آپارتمان در حال حاضر ۶‌درصد کمتر از ۱۰ سال گذشته است.

باورنکردنی مثل مادرید

نگاهی به وضعیت قیمت آپارتمان در مادرید اسپانیا نشان می‌دهد قیمت در سال‌های اخیر تغییر زیادی کرده است. مثلا میانگین یک متر مربع مسکن در مادرید در سال ۲۰۰۷ معادل ۲۴۰۰ یورو بود که در سال ۲۰۱۴ به ۲۰۰۰ یورو کاهش یافت و این روز‌ها ۲۴۰۰ یورو معامله می‌شود. بهترین نقطه مادرید هم معادل ۵۰۰۰ یورو در هر مترمربع قیمت‌گذاری می‌شود. ارزان‌ترین جای مادرید هم آپارتمان متری ۴۷۷ یورو است.

بیشترین افزایش در برلین

آلمان برخلاف سایر کشور‌های اروپایی که رشدی معقول را در قیمت مسکن شاهد بودند، رشد بیشتری در قیمت‌گذاری داشته است به‌طوری که بهای آپارتمان در این کشور ۲۳ درصد به نسبت سال‌های گذشته افزایش داشته است. متوسط قیمت ملک مسکونی در برلین، پایتخت آلمان تا اوایل سال ۲۰۲۱ حدود ۴۹۷۵ یورو در هر متر مربع بود.

بروکسل؛ قلب اروپا

بروکسل به‌عنوان مقر بسیاری از نهاد‌ها و سازمان‌های مهم تصمیم‌گیری اتحادیه اروپا، برخوردار از استعدادی بین‌المللی و مکانی مورد توجه برای زندگی است. جمعیت بروکسل به طور مداوم در حال افزایش است و به افزایش تقاضا برای املاک مسکونی منجر شده است. پس از سال‌ها که قیمت مسکن راکد بود و تحت‌تأثیر بحران مالی قرار نگرفت، بازار املاک و مستغلات در بروکسل در حال رونق است. در حالی که قیمت مسکن در بروکسل هنوز در میان پایین‌ترین قیمت‌ها در اروپا قرار دارد، اما به‌طور قابل‌توجهی با یکدیگر تفاوت دارد. این باعث می‌شود تصمیم‌گیری برای خرید در بروکسل آسان نباشد. قیمت مسکن در بروکسل طی شش سال اخیر حدود ۱۷ درصد افزایش داشته و این روز‌ها میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان در این شهر، ۴۶۰۰ یورو است که البته با ۲۸۰۰ یورو می‌توان در مناطق غیرمرکزی بروکسل، آپارتمان تهیه کرد.

شهر سرد

به منطقه اسکاندیناوی در شمال اروپا می‌رویم؛ به اسلو پایتخت نروژ. در حالی که قیمت‌ها در مناطق مختلف و نوع ملک متفاوت است، متوسط قیمت آپارتمان در اسلو حدود ۴۳۰۰ یورو است. نروژ شرایط ویژه‌ای را برای خرید آپارتمان در نظر گرفته است به نحوی که خریدار می‌تواند بین ۸۰ تا ۸۵ درصد ارزش آپارتمان را وام بگیرد آن هم با سود حدود ۳درصدی. البته مالک باید سالانه ۷ درصد بابت ملک خود به دولت مالیات پرداخت کند که
هزینه گزافی است.

لیسبونِ خاص

میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان در پایتخت پرتغال هم ۵۰۰۰ یورو عنوان می‌شود. نکته جالب در قیمت‌گذاری منازل لیسبون این است که فاصله بین آپارتمان‌های نوساز و قدیمی، تنها ۱۱ درصد و سال گذشته ۱۸ درصد بوده است.

البته در لیسبون می‌توان یک متر مربع آپارتمان متوسط در مراکز حاشیه‌ای و دور از مرکز شهر را به قیمت ۳۰۰۰ یورو در هر متر مربع خریداری کرد.

شهر گل‌ها

در آمستردام هم میانگین بهای هر متر مربع آپارتمان حدود ۷۵۰۰ یورو است که البته با افزایش ۱۳درصدی همراه بوده است. مهم‌ترین عوامل گران شدن آپارتمان در هلند را باید جنگ روسیه و اوکراین، افزایش معاملات و کسری مسکن عنوان کرد. برای خرید یک آپارتمان در آمستردام باید ۸درصد هزینه نقل و انتقال را به دولت پرداخت کرد.

پاریس؛ شهر لوکس‌باز‌ها

پایتخت فرانسه با وجود کثیفی عجیبی که در آن دیده می‌شود از جمله شهر‌های گران‌قیمت جهان است. میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان در این شهر حدود ۹۰۰۰ یورو برآورد می‌شود که البته گران‌ترین آپارتمان‌ها در خیابان‌های شانزلیزه، مونتین و ژرژ پنجم قرار گرفته است؛ با قیمتی معادل ۱۴هزار یورو. قیمت مسکن در پاریس نسبت به سال گذشته حدود ۷ درصد افزایش پیدا کرد و با قیمت ۳۰۰۰ یورو هم می‌توان در حواشی پاریس منزل مناسبی معامله کرد.

منبع: روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها