پیک هفتم کرونا نزدیک است | واکسن‌های مناسب دوز یادآور
‌کارشناسان در گفت‌‌ وگو با جام جم آنلاین از لزوم تلقیح دوز یادآور واکسن کرونا می‌گویند

پیک هفتم کرونا نزدیک است | واکسن‌های مناسب دوز یادآور

کارشناسان در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین از دلایل افزایش تعداد بیماران مبتلا به کووید-۱۹ می‌گویند

معمای واریانت غالب‌ | تست‌های قطره چکانی کرونا

آمار ابتلا به کوید-19 دوباره افزایشی شده و براساس گزارش اخیر وزارت بهداشت حدود3 برابر رشد داشته است. در این بین آنچه سبب نگرانی بیشتر کارشناسان شده شاخص‌های نامناسب وزارت بهداشت برای رنگ بندی استان‌ها و تعداد اندک تست‌های کروناست.‌
آمار ابتلا به کوید-19 دوباره افزایشی شده و براساس گزارش اخیر وزارت بهداشت حدود3 برابر رشد داشته است. در این بین آنچه سبب نگرانی بیشتر کارشناسان شده شاخص‌های نامناسب وزارت بهداشت برای رنگ بندی استان‌ها و تعداد اندک تست‌های کروناست.‌
کد خبر: ۱۳۷۱۹۱۳
نویسنده مهدی آیینی

به گزارش جام جم آنلاین، درحالی که برخی مدیران و شهروندان روزهای بدون مرگ ناشی از کرونا را می شمارند. واریانت‌های تازه امیکرون درحال پیش روی هستند. براساس گزارش وزارت بهداشت و درمان تعداد بیماران بستری و سرپایی کرونا در آخرین بررسی‌ها سه برابر شده و‌ از شنبه چهارم تیر‌‌ تا جمعه دهم تیر‌‌‌۲۶۶۱ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده است و از این تعداد‌ ۴۳۳ نفر به دلیل این بیماری در بیمارستان‌های کشور بستری شده‌اند. ‌

مسعود یونسیان، دبیرکمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید-۱۹ درباره روند افزایشی ابتلا به کرونا در کشورمان به جام‌جم آنلاین می‌گوید: در حدود 5 هفته اخیر روند ابتلا به کرونا در کشورهای همسایه ما افزایشی بوده است و در برخی کشورها این روند ادامه دارد‌.

او ادامه می‌ دهد: بنابراین وقتی در کشورهای همسایه روند ابتلا به کرونا افزایشی است، دلیلی وجود ندارد که بگوییم روند ابتلا به کرونا در کشورمان افزایشی نمی‌شود، چراکه آمار واکسیناسیون برخی از این کشورها از ما بیشتر است. علاوه بر این از واکسن‌های موثرتری نیزاستفاده کرده‌اند. به همین دلیل روند افزایش ابتلا و بستری در کشور را باید جدی گرفت.

حمید سوری، اپیدمیولوژیست و رئیس کارگروه پیشگیری و بهداشت قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین نسبت به افزایش تعداد افراد مبتلا به کرونا هشدار می‌دهد و می‌افزاید: تعداد موارد مثبت کرونا در کشور رو به گسترش است. البته‌ این روند افزایشی‌ به کشورما محدود نیست و در بسیاری از کشورهای ‌غرب آسیا شاهد این روند هستیم.

این درحالی است که برخی کارشناسان معتقدند‌ نشانه‌های این روند افزایشی از چند هفته پیش در کشور دیده شد‌ه بود.

سوری در این باره می‌ گوید: هشدارهایی ‌در ‌خصوص افزایش موارد ابتلا به کرونا داده شده بود. اما به آنها توجه نشد.

شاخص‌های گمراه کنند

در این بین کم نیستند کارشناسانی که معتقدند شاخص‌های نامناسب در نظر گرفته شده برای رنگ‌بندی استان‌ها سبب شده روند کرونا در کشور دوباره افزایشی شود، چراکه برخی شهروندان فقط به رنگ‌ آبی نقشه توجه می‌کنند و تحت تاثیر آن پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. برای نمونه این روزها در فضاهای سربسته نیز کمتر شخصی از ماسک استفاده می‌کند. علاوه براین بسیاری از شهروندان برای تزریق دوز یادآور نیز انگیزه‌ای ندارند.

‌او با انتقاد از نحوه رنگ‌بندی استان‌های کشور از لحاظ وضعیت کرونا می‌گوید: شاخص‌های بررسی وضعیت اپیدمی در کشورمان مناسب نیست به همین دلیل باعث گمراهی می‌شود.

‌آن طور که سوری توضیح می‌دهد در واریانت‌هایی مانند دلتا که شدت بیماری زیایی بالا بود گمراه کننده بودن اطلاعات به دست آمده از این شاخص‌ها قابل توجه نبود. اما با شیوع واریانت‌های امیکرون که قابلیت انتقال بالاتری دارند، نامناسب بودن اطلاعات به دست آمده از شرایط استان‌های کشور بیشتر به چشم می‌آید.

آمار نگران کننده تست‌های کرونا

با توجه به روند افزایشی ابتلا به کرونا در کشورهای منطقه کم نیستند کارشناسانی که تاکید می‌کنند، باید بیماریابی را جدی‌تر در دستورکار قرار داد. این درحالی است که در کشورمان تاکنون آن طور که باید برای گرفتن تست کرونا از شهروندان برنامه مناسب و جامعی اجرا نشده است.

رئیس کارگروه پیشگیری و بهداشت قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا دراین باره می‌گوید: آمار تست‌ کرونا در کشورمان محدود است و در این خصوص شرایط مناسبی نداریم، چراکه از لحاظ تست کرونا به ازای یک میلیون نفر جمعیت در دنیا کشورمان رتبه 120 را دارد.

به این ترتیب می‌توان گفت اطلاعات مناسبی از شرایط اپیدمی در کشور در دسترس نیست تا با بررسی آن کارشناسان و مدیران بتوانند تصمیم‌های مناسبی برای کنترل آن بگیرند.

سوری با بیان اینکه ‌باید تعداد تست‌های کرونا را افزایش دهیم، عنوان می‌کند: گرفتن تست‌کرونا ‌ در مبادی مرزی کشور و محل‌هایی که احتمال انتقال بیماری بالاست، می‌تواند به بهبود شرایط و کنترل بیماری کمک کند.

رئیس کارگروه پیشگیری و بهداشت قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید می‌کند: بی‌توجهی به انجام تست‌های کرونا و توالی‌‌یابی سبب شده واریانت غالب کشور مشخص نباشد.

مسعود یونسیان، دبیرکمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید-۱۹ در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین می‌افزاید: واریانت غالب کشور مشخص نیست. اما در این خصوص می‌توان گمانه زنی‌ کرد. ا‌کنون‌ واریانت غالب در دنیا BA.2 است‌. اما سهم واریانت‌های BA.4 و BA.5 نیز در حال افزایش است.

‌به گفته کارشناسان این واریانت‌ها واکسن گریز نیز هستند.

فراموشی پیشگیری از کرونا

علاوه براین بسیاری از کارشناسان تاکید می‌کنند، تست‌های کرونا فقط با هدف درمان مبتلایان از آنها گرفته نمی‌شود، چراکه ‌از اطلاعات به دست آمده ‌می‌توان برای پیشگیری نیز استفاده کرد.

سوری ادامه‌ می‌دهد: به همین دلیل می‌توان گفت ‌مقاومت وزارت بهداشت در برابر درخواست برای افزایش تست‌های کرونا‌ استدلال علمی اپیدمیولوژیک ندارد.

او درباره هزینه‌های انجام تست کرونا نیز می‌افزاید: هزینه‌های تست کرونا بسیار ناچیز است و‌ کمتر از یک درصد از هزینه‌های یک مورد ابتلا را تشکیل می‌دهد.

آن طور که سوری توضیح می‌دهد 57درصد هزینه‌های یک مورد ابتلا به کرونا مربوط به دارو است ‌و می‌توان برای این مهم از نمونه‌های تست‌ داخلی استفاده کرد که حدود 30هزار تومان قیمت دارد.

رئیس کارگروه پیشگیری و بهداشت قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا با انتقاد از منحل کردن تیم‌های واکنش سریع کرونا می‌‌گوید:‌ در کنار افزایش تست‌های کرونا باید کانون‌های طغیان بیماری را نیز سریعتر شناسایی کرد و با اعزام تیم‌های واکنش سریع برای مدیریت شرایط وارد عمل شد.

او با اشاره به اینکه دلایل منحل کردن تیم‌های واکنش سریع کرونا هنوز مشخص نیست، عنوان می‌کند:‌ با کمک این تیم‌ها می‌توان پروتکل‌های بهداشتی را راحت‌تر اجرا کرد و به این شکل سرعت انتشار ویروس را کاهش داد.

‌بنابراین با توجه به گفته‌های کارشناسان باید هشدار داد که در چند هفته آینده با افزایش موارد ابتلا به کرونا و بستری بیماران مواجه خواهیم شد و مراکز درمانی کشور باید آمادگی لازم را در این خصوص داشته باشند.



‌مهدی آیینی | خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها