قیمت تخم مرغ | قیمت تخم مرغ امروز

نوسان قیمت تخم مرغ در بازار | قیمت تخم مرغ چند؟

قیمت تخم مرغ | قیمت تخم مرغ امروز | قیمت تخم مرغ 11 تیر 1401

قیمت تخم مرغ افزایش یافت | قیمت تخم مرغ در بازار چند؟

بررسی وضعیت قیمت کالاهای اساسی و اقلام ضروری خانوار در هفته دوم تیرماه حاکی از افزایش قیمت مرغ، تخم مرغ و صیفی جات است ضمن اینکه کماکان عرضه رب گوجه فرنگی با اختلال همراه است.
کد خبر: ۱۳۷۱۸۹۸

قیمت تخم مرغ در هفته دوم تیر ماه افزایش یافت. قیمت تخم مرغ همچنان به روند افزایشی خود ادامه می دهد. قیمت تخم مرغ در برخی از مناطق به شانه ای ۹۰ هزار تومان هم رسیده است. قیمت تخم مرغ پس از حذف ارز ترجیحی افزایش یافت. نرخ بالای نهاده‌ های دامی یکی از عواملی است که منجر به افزایش قیمت تخم مرغ شده است.

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، بررسی وضعیت قیمت کالاهای اساسی و اقلام ضروری خانوار در هفته دوم تیرماه حاکی از افزایش قیمت مرغ، تخم مرغ و صیفی جات است ضمن اینکه کماکان عرضه رب گوجه فرنگی با اختلال همراه است.

براین اساس قیمت مرغ که تا سه هفته قبل حدود ۴۲ هزار تومان بود همچنان روند افزایشی خود را طی می‌کند و در حال حاضر در برخی نقاط شهر قیمت این کالا به ۶۰ هزار تومان رسیده است.

همچنین قیمت تخم مرغ روند افزایشی را طی کرده و در برخی مناطق تا شانه‌ای ۹۰ هزار تومان نیز رسیده است.

از طرفی قیمت صیفی جات از جمله سیب زمینی و گوجه فرنگی و پیاز با افزایش نسبت به هفته گذشته مواجه بوده ضمن اینکه رب گوجه فرنگی همچنان کمیاب است.

تاثیر کاهش تقاضا بر روی قیمت تخم‌ مرغ

مرغ و تخم‌ مرغ در لیست اولین کالاهایی بودند که بعد از حذف ارز ترجیحی قیمت آن چند‌برابر شد، اما حالا و پس از گذشت بیشتر از یک‌ماه از آن زمان، بازار تخم‌مرغ به سمت دیگری رفته است.

رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با بیان اینکه قیمت تخم‌ مرغ درب مرغداری به کیلویی ٢٧‌هزار‌تومان رسیده است، گفت: «ارز ترجیحی در زمان اوج تولید حذف شد؛ این در حالی است که قیمت تمام‌شده تولید این کالا حدود ۴٣‌هزار‌تومان است.‌»

ناصر نبی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پور در مورد اینکه آیا در چنین شرایطی دولت مازاد تخم‌مرغ را از تولیدکنندگان خریداری نمی‌کند؟ به خبرگزاری مهر گفت: «دولت اعلام‌کرده هر کیلوگرم تخم‌مرغ را درب سردخانه ٣١‌هزار‌تومان خریداری می‌کند، درحالی‌که با احتساب هزینه حمل و کارتن قیمت تخم‌مرغ ٣١‌هزار‌تومان تمام می‌شود، بنابراین مرغدار ترجیح می‌دهد آن را همان کیلویی ٢٧‌هزار‌تومان بفروشد، ضمن اینکه دولت اعلام کرده در خرید توافقی تخم‌مرغ مازاد، ۴۵ روز بعد از خرید مطالبات تولیدکنندگان تسویه می‌شود.‌»

نبی‌پور همچنین با اشاره به قیمت بالای نهاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دامی گفت: «مرغداران توان خرید نهاده را ندارند و اکثرا از ذخایر موجود در مرغداری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها استفاده می‌کنند.‌» البته وی پیش‌بینی کرد که در تیر و مرداد این ذخایر به اتمام برسد و تولیدکنندگان مجبور به خرید نهاده جدید شوند. نبی‌پور در پایان با اشاره به اینکه حذف ارز ۴٢٠٠‌تومانی زمانی اتفاق افتاد که میزان تولید بسیار زیاد بود، گفت: «شاید بتوان گفت تولید در بالاترین سطح خود در تاریخ صنعت مرغ تخم‌گذار و روزانه حدود ٣٣٠٠ تن بود و البته در کنار این مساله با کاهش تقاضا از سوی مردم مواجه هستیم که همه این عوامل منجر به کاهش قیمت شده است.‌»

قیمت جدید تخم‌ مرغ اعلام شد

تسنیم نوشت: دبیر انجمن تخم مرغ شناسنامه دار گفت: در صورتی که قیمت مصوب تخم مرغ روی آن درج شود آثار مثبت آن به مردم هم می رسد و افراد می‌توانند این محصول را با قیمت واقعی آن خریداری کنند.

سید فرزاد طلاکش اظهار داشت: روند صعودی قیمت تخم مرغ در مرغداری ها در ۲ماه گذشته ادامه داشته است و از طرفی مردم تخم مرغ فله را دانه ای ۲۵۰۰ و شانه ای ۷۰ هزار می فروشند و برخوردی با این گران فروشی نمیشود.

قیمت تخم مرغ افزایش یافت | قیمت تخم مرغ در بازار چند؟

وی افزود: در این شرایط تولید کنندگان بسته بندی تخم مرغ در حال نابود شدن کامل هستند و مرتب مورد هجمه تعزیرات قرار میگیرند که مبادا تخم مرغ را از هر عدد ۱۹۰۰ تومان گرانتر بفروشند.

دبیر انجمن تخم مرغ شناسنامه دار ادامه داد: در ۴ماه گذشته به دلیل گرانی تخم مرغ از مبدا تولید باعث شده حداقل ۶۰ درصد کارگران مراکز بسته بندی تعدیل و بیکار شدند.

وی تصریح کرد: در ماه‌های اخیر حتی یک کیلو تخم مرغ با نرخ مصوب از سوی اتحادیه میهن به شرکت های بسته بندی داده نشده است در حالیکه اگر نرخ مصوب مصرف کننده هر عدد تخم مرغ فله(۱۴۵۰ تومان) بر روی هر عدد آن پرینت می شد قیمت ها درب مرغداری به صورت افسار گسیخته بالا نمیرفت.

طلاکش گفت: در صورتی که قیمت مصوب تخم مرغ روی آن درج شود آثار مثبت آن به مردم هم می رسد و افراد می‌توانند این محصول را با قیمت واقعی آن خریداری کنند.

وی افزود: دهک های پایین جامعه که قدرت خرید تخم مرغ به صورت شانه ای به قیمت مصوب در میادین میوه و تره بار ندارند و مجبور هستند این محصول را صورت روزانه و دانه ای از مغازه با قیمت بالا خریداری کنند.

این مقام مسئول اظهار داشت: عدم درج قیمت مصرف کننده آسیب جدی به آنها وارد کرده است. بر اساس مصوبه تنظیم بازار محصولات کشاورزی مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۰۷ باید قیمت تخم مرغ فله روی آن درج شود در این صورت برخی از مغازه داران متخلف نمی توانند به راحتی آن‌را گران بفروشند.

کاهش قیمت تخم‌مرغ به ٢٧ هزار تومان

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران با بیان اینکه قیمت تخم مرغ درب مرغداری به کیلویی ٢٧ هزار تومان رسیده است، گفت: ارز ترجیحی در زمان اوج تولید حذف شد.

ناصر نبی پور در گفتگو با مهر با بیان اینکه متوسط قیمت تخم مرغ درب مرغداری به کیلویی ٢٧ هزار تومان رسیده است، گفت: قیمت تمام شده تولید این کالا حدود ۴٣ هزار تومان است.

وی درباره اینکه آیا در چنین شرایطی دولت مازاد تخم مرغ را از تولیدکنندگان خریداری نمی‌کند؟،افزود: دولت اعلام کرده هر کیلوگرم تخم مرغ را درب سردخانه ٣١ هزار تومان خریداری می‌کند، در حالی که با احتساب هزینه حمل و کارتن قیمت تخم مرغ ٣١ هزار تومان تمام می‌شود بنابراین مرغدار ترجیح می‌دهد آن را همان کیلویی ٢٧ هزار تومان بفروشد ضمن اینکه دولت اعلام کرده در خرید توافقی تخم مرغ مازاد، ۴۵ روز بعد از خرید مطالبات تولیدکنندگان تسویه می‌شود.

نبی پور همچنین با اشاره به قیمت بالای نهاده‌ های دامی گفت: مرغداران توان خرید نهاده را ندارند و اکثراً از ذخایر موجود در مرغداری‌ها استفاده می‌کنند.

وی پیش بینی کرد که در تیر و مرداد این ذخایر به اتمام برسد و تولیدکنندگان مجبور به خرید نهاده جدید شوند.

نبی پور با اشاره به اینکه حذف ارز ۴٢٠٠ تومانی زمانی اتفاق افتاد که میزان تولید بسیار زیاد بود، گفت: شاید بتوان گفت تولید در بالاترین سطح خود در تاریخ صنعت مرغ تخم گذار و روزانه حدود ٣٣٠٠ تن بود و البته در کنار این مسأله با کاهش تقاضا از سوی مردم مواجه هستیم که همه این عوامل منجر به کاهش قیمت شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها