باز هم کمیته ملی المپیک و سفرهای پرحاشیه‌ افراد غیرمرتبط

توریست‌ ها این‌بار درقونیه!

حواشی پرتابگر افتخارآفرین تمامی ندارد

احسان حدادی، روی نوار ناکامی

احسان حدادی، چهره مطرح دوومیدانی ایران همچنان روی نوارناکامی‌هاست. سیر نزولی رکوردهای این پرتابگر دیسک از سه سال گذشته شروع شد و تا امروز ادامه دارد؛ به طوری که حالا تا جایگاه سی و پنجم رده‌بندی جهانی سقوط کرده است.
کد خبر: ۱۳۷۱۸۶۲
نویسنده سارا گودرزی - گروه ورزش
به گزارش جام جم آنلاین، تازه‌ترین عملکرد ضعیف رکورددار پرتاب دیسک آسیا به رقابت‌های بین‌المللی امام رضا (ع) بر‌می‌گردد؛ میدانی که حکم انتخابی مسابقات قهرمانی جهان را برای او داشت و با نتیجه ناموفق دیگری برایش به پایان رسید. ۶۱متر و ۱۱سانتی‌متر رکوردی بود که نایب قهرمان المپیک ۲۰۱۲ لندن به ثبت رساند و نتوانست به حد نصاب مسابقات جهانی که ۶۵متر بود، برسد. طبق قوانین اتحادیه جهانی دوومیدانی، شرکت‌کنندگان جدا از کسب ورودی‌های تعیین‌شده، می‌توانند از طریق رده‌بندی جهانی جواز حضور در این آوردگاه مهم را به دست آورند. بر این اساس به ۳۲نفر اول رده‌بندی سهمیه مسابقات جهانی ۲۰۲۲ داده می‌شود که حدادی به دلیل رتبه پایین نتوانسته از این طریق هم ورودی بگیرد!

اتحادیه جهانی دوومیدانی به خاطر افتخارات تاریخی احسان حدادی که در گذشته برای دوومیدانی ایران به دست آورد، امتیاز ویژه‌ای برایش قائل شده و او را به این پیکار‌ها دعوت کرده است. مسابقات دوومیدانی قهرمانی ۲۰۲۲ جهان، بیست و چهارم تیر الی دوم مرداد به میزبانی شهر اورگان آمریکا برگزار خواهد شد و حدادی نیز برای ششمین‌بار در این رویداد بزرگ حاضر خواهد بود. حدادی سال ۲۰۱۱ که روز‌های اوج خود را سپری می‌کرد، در رقابت‌های جهانی دایگو شرکت کرد و با رکورد ۶۶ متر و ۸ سانتی‌متر به مدال برنز رسید. دوومیدانی ایران با این مدال برای نخستین‌بار در تاریخ این رشته به یک عنوان جهانی رسید.

شوک ۷۰۴هزار دلاری

احسان حدادی گرچه با کارنامه‌ای درخشان از افتخارات جهانی و آسیایی، تک‌ستاره تاریخ دوومیدانی ایران است، اما جزو ورزشکاران پرحاشیه بوده که همیشه از شرایط گلایه داشته و در رسانه‌ها موج‌سواری کرده است. این در حالی است که او جزو انگشت‌شمار المپین‌هایی بوده که در یک دهه اخیر مسؤولان ورزش کشور همواره او را مورد توجه قرار داده و بیشترین هزینه را برایش کرده‌اند؛ از حضور در اردو‌های آمریکا و اروپا گرفته تا استخدام مربیان خارجی تراز اول. او به عنوان باسابقه‌ترین عضو کاروان، در حالی چهارمین حضور متوالی را در بازی‌های المپیک تجربه کرد که با پرتابی ضعیف در همان مرحله مقدماتی حذف شد. حدادی که مدال نقره بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن را در کارنامه دارد با رکورد ۵۸ متر و ۹۸ سانتی‌متر، میان ۳۲ پرتابگر به رتبه بیست‌وششم رسید و از صعود به فینال باز ماند. احسان در المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو نیز با عملکردی دور از انتظار به کار خود پایان داد. مرد شماره یک پرتاب دیسک ایران بعد از کناررفتن از دور بازی‌های المپیک، مثل همیشه بی‌پروا مقابل رسانه‌ها در سخنانی جنجالی گفت: «از من خواستند در چهارمین المپیکم شرکت کنم. از طرفی اگر نمی‌آمدم و کسی هم جایگزینم نمی‌شد، حالت خوبی نداشت و من به احترام المپیک آمدم. حالا خیلی هم ناراحت نیستم.». سال گذشته و طبق آماری که فدراسیون دوومیدانی در رسانه‌ها منتشر کرد، گفته شد هزینه اردو‌ها و درمان مصدومیت‌های حدادی در خارج از کشور ۷۰۴ هزار یورو بوده است!

اردوی آمریکا برای کشور‌های اسلامی

احسان حدادی که هرساله عادت دارد تمرینات آماده سازی خود را قبل از رویداد‌های مهم در کمپ‌های پیشرفته خارجی (آفریقا، آمریکا و اروپا) برگزار کند، در حال حاضر نیز در اردوی آمریکا به سر می‌برد.

اردویی که باز هم اعتراض خیلی‌ها را به دنبال داشته است. از اهالی دوومیدانی گرفته تا کارشناسان ورزش. منتقدان بر این باورند که چرا در مقطعی که حدادی به شدت با افت محسوس رکورد مواجه است و نیز با توجه به نرخ سرسام‌آور ارز که ورزش کشور را تحت فشار گذاشته، فدراسیون دوومیدانی باید برای چنین ورزشکاری متحمل این هزینه سنگین شود. این در حالی است که هدف اصلی احسان برای اردوی آمریکا حضور در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو بود که این بازی‌ها نیز در حال حاضر لغو شده است.

او که چهار مدال طلای پیاپی بزرگ‌ترین رویداد ورزشی قاره را در ویترین افتخاراتش دارد، پیش از این گفته بود در پی ثبت رکوردی جاودانه است. البته از حق نباید گذشت تا الان هیچ ورزشکاری مثل حدادی نتوانسته چهار قهرمانی پشت سر هم در بازی‌های آسیایی داشته باشد. احسان با در اختیار داشتن رکورد پرتاب دیسک آسیا می‌خواهد خود را از همه ورزشکاران آسیایی متمایز کند؛ آن هم در آستانه ۴۰ سالگی.

با این حال اکنون رویداد‌های پیش روی حدادی، یکی مسابقات قهرمانی جهان است که بعید به نظر می‌رسد با این وضعیت رکورد شانسی برای رسیدن به فینال داشته باشد و دومی هم بازی‌های کشور‌های اسلامی در قونیه است که مرداد ماه برگزار می‌شود؛ بازی‌هایی کم اعتبار که حکم یک میدان تدارکاتی برای ورزشکاران ایرانی دارد. حدادی در دوره قبل بازی‌های کشور‌های اسلامی در باکو دوم شده بود.

در جست‌و‌جوی جانشین برای احسان

یادمان نرفته که حدادی در المپیک ۲۰۱۲ لندن و وقتی ۱۰سال جوان‌تر بود، با پرتاب‌های استثنایی خود توانست مدال نقره المپیک را برای نخستین‌بار در رشته دوومیدانی به ارمغان بیاورد و سبد مدالی کاروان ایران در این رویداد بزرگ را بهتر و بیشتر کند، اما نکته اینجاست که این دوومیدانی‌کار باسابقه طی این سال‌ها امتحان خود را پس داده و نشان داده کارش در بین مدعیان جهان مدت‌هاست به پایان رسیده است. بهترین رکورد حدادی در چند سال اخیر مربوط به مسابقات آسیایی و جهانی ۲۰۱۹ است که پرتاب‌هایی بالای ۶۵ متر داشت و به عناوین قهرمانی و هفتمی رسید. پس چه بهتر این‌که مقامات ارشد ورزش کشور تدبیر دیگری برای ورزش مادر بیندیشند و دنبال جایگزین‌های دیگر برای حدادی باشند.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها