جام جم آنلاین از شیوع خاموش بیماری پوکی استخوان گزارش می‌دهد

سونامی پوکی استخوان در راه است | لزوم تغییر سبک زندگی

کارشناسان در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین نسبت به افزایش جمعیت زنان سالمند در کشور هشدار می‌دهند

تنها مثل زنان سالمند | درد پیری، تنهایی و بیماری

10درصد از سالمندان در کشور به تنهایی زندگی می‌کنند، نگران کننده تر اینکه 8درصد از این سالمندان تنها را زنان تشکیل می‌دهند، افرادی که به دلیل بی‌توجهی به نیازهایشان این روزها با مشکلات زیادی مانند، ناتوانی، افسردگی و طرد اجتماعی دست به گریبان هستند.
کد خبر: ۱۳۷۱۷۸۱
نویسنده مهدی آیینی

تنها مثل زنان سالمند | درد پیری، تنهایی و بیماری

به گزارش جام جم آنلاین، این روزها جمعیت سالمندان کشور حدود 6 میلیون نفر برآورد می‌شود. اما نکته‌ قابل توجه این است که جمعیت سالمندان کشور روندی افزایشی را در پیش گرفته است به همین دلیل کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تا 9 سال دیگر جمعیت این گروه به حدود 9 میلیون نفر برسد و در سال 1415 نیز ‌11 میلیون نفر از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل دهند‌.

زنان سالمند تنهاتر هستند

سرعت گرفتن افزایش آمار سالمندان کشور مساله‌ای است که باید آن را جدی گرفت، چراکه زیرساخت‌ها برای رفع نیازهای این افراد فراهم نیست. برای نمونه صندوق‌های بازنشستگی شرایط مناسبی ندارند و مشخص نیست در آینده چگونه قرار است از این افراد به درستی حمایت شود. این درحالی است که به گفته کارشناسان تعداد زنان سالمندی که تنها زندگی می‌کنند، نسبت مردان بیشتری است و این آمار روندی افزایشی در پیش گرفته است.

حسام الدین علامه، رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان ‌در این‌باره می‌گوید:‌ در مقابل هر ۵ درصد مرد سالمند در کشور حدود ۲۰.۵ درصد زن سالمند تنها  زندگی‌ می‌کند.

تعداد زنان سالمند خیلی بیشتر ازمردان نیست. اما با توجه به اینکه طول عمر زنان به طور میانگین حدود دو سال بیشتر از مردان است‌.جمعیت سالمندان زن کشور بیشتر از مردان برآورد می‌شود. در این بین آنچه سبب نگرانی کارشناسان شده، افزایش تعداد زنان سالمندی است که به تنهایی زندگی‌ می‌کنند.

دکتر حسین نحوی نژاد، مدیر آسایشگاه کهریزک تهران و دبیر پیشین شورای ملی سالمندان کشور نیز با اشاره به اینکه حدود 10درصد ‌سالمندان کشور تنها زندگی می‌کند، به جام جم آنلاین می‌گوید: در این بین 8درصد سالمندان تنها را زنان تشکیل می‌دهند.

آن طور که کارشناسان می‌گویند عوامل مختلفی در کشور سبب افزایش تعداد زنان سالمند تنها می‌شود. برای نمونه امکان ‌ازدواج دوباره برای مردان بیشتر است. علاوه بر این سالمندان مرد در کشور نسبت به زنان از تمکن مالی بیشتری برخوردار هستند.

افزون براین باید یادآور شد که به طور میانگین طول عمر زنان در کشور حدود دوسال بیشتر از مردان است. به همین دلیل می‌توان گفت زنان بیشتر در معرض فوت همسر ‌و تنهایی ‌هستند.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان به آسیب شناسی پدیده زنانه شدن سالمندی در ایران اشاره می‌کند و می‌ افزاید: مردان سالمند شانس و امکان ازدواج دوباره را دارند، اما برخی مسائل فرهنگی و اجتماعی در کشور سبب شده زنان سالمند این شرایط را نداشته باشند.

‌آن طور که او می‌گوید میزان تجرد قطعی نیز در‌‌ زنانی که تحصیلات تکمیلی دارند، بیشتر است.

این درحالی است که تنها شدن سالمندان درصد آسیب پذیری آنها را افزایش می‌دهد.

سالمندان تنها و آسیب پذیر

دوران سالمندی مشکلات خاص خود را دارد و تنها شدن سالمندان به این مسائل دامن می‌ زند. حال اگر سالمندی که به تنهایی زندگی می‌کند زن باشد باید با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم کند.

مدیر آسایشگاه کهریزک تهران و دبیر پیشین شورای ملی سالمندان دراین باره می‌افزاید: وقتی احتمال تنهایی زنان سالمند افزایش می‌یابد. در واقع زمینه برای اینکه آنها بیش از گذشته ‌ گرفتار مشکلات جسمی، افسردگی و ‌انزوای اجتماعی بشوند، فراهم می‌شود.

برای نمونه احتمال ‌ بی‌سوادی، نبود بیمه و رها شدن از سوی‌ خانواده‌ در زنان سالمند بیشتر از مردان است.

به گفته نحوی‌نژاد ‌میانگین طول عمر زنان در کشور بیشتر از مردان است. اما نباید فراموش کرد که این مساله ‌ کیفیت زندگی آنها را افزایش نمی‌دهد و در بسیاری از مواقع سبب بروز مشکلات بیشتری برای آنها می‌شود.

 بیماری‌های زیادی‌ زنان سالمند را تهدید می‌کند، بیماری‌هایی که البته قابل پیشگیری هستند و می‌توان با اجرای برنامه‌ای جامع مانع آنها شد. برای نمونه بسیاری از زنان سالمند دچار پوکی استخوان می‌شوند، زیرا به موقع مکمل‌هایی مانند ویتامینE و کلیسم در اختیارشان قرار نمی‌گیرد. ‌

چنین بی‌توجهی‌‌هایی شرایط را برای زنان سالمند دشوارتر می‌کند و در نهایت‌ هزینه‌های بیشتری روی دوش جامعه و کشور می‌گذارد، چراکه زمینه را برای شکستگی‌های حاد استخوان در زنان سالمند و معلولیت‌ آنها فراهم می‌کند. لازم به یاد آوری است که شکستگی لگن یا استخوان ران در سالمندان می‌تواند منجر به ناتوانی ‌شود.

مدیر آسایشگاه کهریزک تهران و دبیر پیشین شورای ملی سالمندان دراین باره به جام‌جم آنلاین می‌گوید: برای رفع این مسائل باید در برنامه‌هایی که برای بهبود شرایط سالمندان تهیه می‌شود به جنسیت نیز پرداخت، مساله‌ای که در کشورمان به آن توجه نمی‌ شود.

آن طور که او می‌گوید ‌باید برنامه‌های غربالگری مناسبی برای زنان ‌در دستور کار قرار بگیرد، برنامه‌هایی مانند انجام تست‌های پاپ اسمیر، ماموگرافی، بررسی فشار خون، پوکی استخوان و دیابت. ‌

این درحالی است که درصد بیکاری نیز در بین زنان سالمند بیشتر از مردان است و همین مساله می‌ تواند سلامت آنها را بیشتر به خطر بیندازد‌، زیرا وقتی سالمندان شرایط مالی مناسبی نداشته باشند‌ بهداشت و ارتباطات اجتماعی‌ آنها بیش از پیش به مخاطره می‌افتد‌ و در نتیجه دچار افسردگی و طرد اجتماعی می‌شوند.

پیشگیری فراموش شده است

کارشناسان همواره نسبت به افزایش جمعیت سالمند کشور هشدار داده‌اند. اما در این بین اقدامی برای بهبود شرایط این گروه از جامعه انجام نشده و برنامه‌هایی نیز که تاکنون برای این مهم در نظر گرفته شده با اجرا فاصله زیادی دارد.

مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک تهران دراین باره می‌گوید: مشکل این است که در کشورمان به برنامه‌های تهیه شده برای سالمندان توجه نمی‌شود، برای نمونه سند سالمندی تهیه شده‌، اما اجرای آن در دستور کار قرار نگرفته است.

آن طور که نحوی‌نژاد ‌توضیح می‌دهد برای بهبود شرایط سالمندان و ‌ کاهش هزینه‌ای که به کشور تحمیل می‌شود باید طب پیشگیری در اولویت برنامه‌های مسؤولان وزارت بهداشت و درمان قرار گیرد و بیمه‌ها نیز خدمات مناسبی در این خصوص ارائه کنند. البته برای رسیدن به این مهم دولت و مجلس نیز باید همکاری کنند و بستر لازم را برای بهبود خدمات بیمه‌ای فراهم کنند.

‌با توجه به روند افزایشی جمعیت سالمند در کشور باید هشدار داد اگر برنامه مناسبی برای حمایت از سالمندان و رفع مشکلات آنها اجرا نشود، کشور با بحران‌های زیادی مواجه خواهد شد، چراکه درصد معلولیت در کشور افزایش می‌یابد و تخت‌های بیمارستانی بیشتری باید در اختیار سالمندان قرار گیرد این درحالی است که روند سالمندی در کشور سرعت گرفته اما زیرساخت‌های مناسبی برای نگهداری از سالمندان در کشور فراهم نشده است.

مهدی آیینی | خبرنگار جام جم آنلاین

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها