قیمت خودرو همچنان با نوسان همراه است. اما مذاکرات وین و همچنین نوسانات ارزی تعیین کننده نهایی قیمت‌ها در بازار هستند.
کد خبر: ۱۳۷۱۷۰۷

قیمت خودرو مدام در حال تغییر است. قیمت خودرو اما در بازار دیگر تابع هیچ محدودیتی نیست. حتی باوجود رکود شدید در بازار قیمت خودرو همچنان در ارقامی نجومی تعیین می گردد. اما قیمت خودرو چرا اینگونه شد و قیمت خودرو تا کجا می رود؟ با ما همراه باشید.
 
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت خودرو صفر داخلی در روز پنجشنبه ۹ تیر ۱۴۰۱ با توجه به آمار و قیمت روزانه سایت دیوار با تغییراتی همراه شد.

پراید ۱۱۱ به قیمت ۲۰۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد. پراید ۱۳۱ نیز با قیمت ۱۷۵ میلیون تومان عرضه می‌شود.

دنا پلاس اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ سه میلیون تومان نسبت به روز گذشته کاهش قیمت داشت. این خودرو هم‌اکنون در قیمت ۵۰۱ میلیون تومان در بازار کشور موجود است. دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ نیز با دو میلیون تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته، به ۴۰۲ میلیون تومان رسید.
 
قیمت خودرو

قیمت خودرو‌های پرطرفدار


تیبا هاچ‌بک پلاس هم‌اکنون با نرخ ۲۱۱ میلیون تومان معامله می‌شود. پژو ۲۰۶ تیپ دو مدل ۱۴۰۱ به ۲۹۹ میلیون تومان رسید. ۲۰۶ تیپ پنج نیز یک میلیون تومان کاهش داشت و در بازار کشور تا نرخ ۳۵۵ میلیون تومان پیش رفت. پژو پارس اتوماتیک با هشت میلیون افزایش قیمت نسبت به روز گذشته، بر قله ۴۷۵ میلیون تومان ایستاد. تارا اتوماتیک امروز در بازار به قیمت ۵۹۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

پیش‌بینی قیمت خودرو در روز‌های آینده

بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو گفت: قیمت خودرو متاثر از مذاکرات وین و نتیجه و تاثیر نهایی آن بر قیمت ارز دارد. این دو عامل سریعا تاثیر خود را در بازار نشان می‌دهند. اما در حال حاضر، بازار با شروع مجدد مذاکرات بازار کمی امیدوار به نظر می‌رسد. به لحاظ روانی نیز دلار کمی کاهش داشت. اما همچنان باید منتظر نتایج نهایی این مذاکرات و مشاهده تاثیر آن بر قیمت‌ها باشیم.
 

سردرگمی وزارت صمت در تعیین قیمت خودرو و عرضه در بورس

به گزارش جام جم آنلاین، عرضه کالا در بورس هم به‌عنوان راهکاری برای ارتباط مستقیم میان خریدار و فروشنده مطرح بوده و مهم‌ترین دستاورد حضور کالا در بورس، کشف قیمت براساس میزان عرضه و تقاضاست. از سوی دیگر باید توجه داشت بورس کالا محلی برای عرضه کالای واسطه‌ای جهت متناسب‌شدن قیمت تمام‌شده کالاست. این ویژگی منحصربه‌فرد باعث شده در مقاطعی که فشار افکارعمومی به قیمت‌گذاری خودرو افزایش می‌یابد به‌عنوان یک مُسکن وارد عمل می‌شود و خودروسازان با آگاهی از کمبود عرضه و احتمال بالای افزایش قیمت‌ها در بورس این طرح را مطرح می‌کنند.

این طرح در دولت‌های گذشته نیز بار‌ها مطرح شد، اما بنا به دلایلی، سرانجام خاصی نداشته است. البته طرح واگذاری خودرو در بورس کالا موافقان و مخالفانی داشته است. فردین آقابزرگی، کارشناس حوزه خودرو به‌عنوان یکی از موافقان این طرح در این خصوص می‌گوید: «با عرضه خودرو در بورس کالا، اختلاف قیمت فعلی محصولات خودروسازان در بازار و کارخانه کاهش خواهد یافت. کشف قیمت با عرضه خودرو در بورس کالا سبب خواهد شد که سفته‌بازی و دلالی در بازار آزاد محصولات خودروسازان ازبین‌برود.»

در طرف مقابل، تعدادی دیگر از کارشناسان صنعت خودروسازی معتقد هستند که عرضه محصولات خودروسازان در بورس، تأثیر خاصی بر قیمت‌های بازار ندارد. درهمین‌خصوص چندی پیش فربد زاوه گفته بود: «دولت حاضر نیست سازوکار قیمت‌گذاری در بازار را به‌رسمیت‌بشناسد و تصور می‌کند می‌تواند با تصمیم‌هایی از این دست، ناکارآمدی خود را جبران کند. قیمت محصولات در بورس به بازار نزدیک می‌شود، ضمن این‌که قیمت‌های دستوری در کارخانه منطقی نیستند و نمی‌توان انتظار داشت که بورس از آن‌ها تبعیت کند.»

یکی از نقد‌های جدی به طرح واگذاری خودرو در بورس، نحوه قیمت‌گذاری است. چگونه می‌توان برای خودرو‌هایی که توسط شورای رقابت و اخیرا سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان قیمت‌گذاری می‌شود قیمت پایه تعیین کرد؟ از طرف دیگر فاصله بین قیمت کارخانه و بازار چگونه پر خواهد شد تا این بازار نیز به یک بازار سوداگری تبدیل نشود؟ سوال دیگر این‌که بسیاری از مردم و کارشناسان معتقدند قیمت خودرو‌های تولید داخل به‌نسبت کیفیت آن گران است، اما خودروسازان اعلام می‌کنند به دلیل این قیمت‌گذاری، خودرو را با ضرر به فروش می‌رسانند.

این موضوع چگونه قرار است حل شود؟ با وجود ابهامات فراوان، وزارت صمت در دولت سیزدهم بار دیگر بحث واگذاری خودرو از طریق بورس را مطرح کرد و در نخستین گام قرار بود دو خودروی خارجی دیگنیتی و فیدلیتی را در بورس عرضه کنند. این طرح با وجود تصویب در وزارت صمت برای واگذاری در ۱۸خرداد با مخالفت وزارت صمت مواجه شد تا بار دیگر این وزارتخانه تصمیم‌های خود را وتو کند.
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها