در گفت‌وگوی «جام‌جم» با علیرضا بذرافشان، فیلمنامه‌نویس بررسی شد

تقابل جوانان با مافیا در سریال‌های علمی

دفاع از حقوق یتیم، مضمون سریال تازه‌ای از تلویزیون است که در خلاصه داستان آن آمده: «فرید، پسری ۱۲ساله است که پدر و مادرش را در یک حادثه از دست می‌دهد. او حالا وارث نیمی از کارخانه‌ای بزرگ است. شوهرعمه فرید که به نوعی قیم اوست، متوجه مشکلاتی در حساب‌های کارخانه می‌شود و ...». تصویربرداری این سریال به قلم محسن سرتیپی و نازنین فرخلو ، با بازنویسی فیلمنامه نادر برهانی‌مرند و مهدی میرباقری و کارگردانی رضا ابوفاضلی، مدتی است با حضور بازیگران مختلف به اتمام رسیده و در انتظار پخش‌ قرار دارد.
کد خبر: ۱۳۷۱۷۰۳
نویسنده نوشین مجلسی - گروه رسانه

به گزارش جام جم آنلاین، علی مهام، تهیه‌کننده، در گفتگو باجام‌جم از جزئیات این سریال گفته و عوامل و نقش‌های اصلی را معرفی کرده است که ما تعدادی از آن‌ها را آورده‌ایم.

علی مهام، تهیه‌کننده سریال «آتش سرد» که پیش از این «شب‌بیدار» نام داشت، تهیه‌کنندگی سریال‌هایی، چون «بازی‌نقاب‌ها» را به‌عهده داشته است. او در گفتگو با خبرنگار جام‌جم، درباره مضمون سریال تازه‌اش عنوان می‌کند: آتش‌سرد، یک ملودرام اجتماعی با محوریت یتیم و یتیم‌نوازی است، ولی در قصه، داستانک‌های عاشقانه و اجتماعی هم داریم که به جذاب‌تر شدن آن کمک می‌کند.

در پناه حق

از این تهیه‌کننده درباره دلیل انتخاب چنین سوژه‌ای و لزوم پرداختن به آن در این مقطع زمانی می‌پرسیم که پاسخ می‌دهد: علاقه زیادی به سوژه‌های قوم‌نگاری دارم و یکی از سریال‌هایم با همین مضمون از شبکه آی‌فیلم در حال پخش است. بعد از این سریال، می‌خواستم کاری درباره بلوچ‌ها انجام دهم که متاسفانه نشد. به همین دلیل به سمت کار اجتماعی آمدم که بار معنوی هم دارد. براساس علاقه شخصی سراغ این سوژه آمدم و حدود دو سال روی فیلمنامه سریال کار کردیم. مهام، دلیل زمانبر شدن این روند را چنین توضیح می‌دهد: مشکلی در روند کار وجود نداشت. زمانی که صرف کردیم فقط برای بهتر شدن قصه بود. هرچند کرونا هم در کار وقفه‌هایی ایجاد کرد، اما لطمه‌ای به کار ما نزد. زمان زیادی را برای کار روی فیلمنامه گذاشتیم. تصویربرداری سریال به اتمام رسیده و برای روی‌آنتن‌رفتن از شبکه دوی سیما منتظر پخش است.

سریال ابتدا شب‌بیدار نام داشت و بعد از آن آتش‌سرد نام گرفت. مهام توضیح می‌دهد: این نام براساس قصه حضرت ابراهیم (ع) است که در قرآن هم آمده. وقتی حضرت ابراهیم را در آتش می‌اندازند، به امر پروردگار، آتش، سرد می‌شود. قصه ما هم چنین درونمایه‌ای دارد و می‌گوید کسی که از حق یتیم دفاع می‌کند، در پناه حق است. برعکس، کسی که اموال یتیم را می‌خورد در آتش می‌سوزد و حتی در این دنیا هم باید پاسخ دهد.

تقابل خیر و شر

تهران و اطراف تهران محل‌های تصویربرداری این سریال است. به گفته مهام، قصه درباره دو نوع تفکر متضاد است که در دو خانواده وجود دارد. او می‌گوید: در این قصه، تفکر سنتی و مدرن یا به بیان دیگر، تفکر خیر و شر مقابل همدیگر قرار می‌گیرند. تقابل نگاه‌های این دو خانواده به مسائل باعث بروز اتفاقاتی در طول قصه می‌شود.

این سریال در ۳۰ قسمت ۴۲دقیقه‌ای تولید شده است. ۱۴بازیگر چهره در این سریال حضور دارند و کنار آن‌ها نیز هنرپیشگان دیگر به ایفای نقش پرداختند. بازیگرانی همچون پرویز فلاحی‌پور، عبدالرضا اکبری، فریبا متخصص، شیوا خسرومهر، مهسا کرامتی، جعفر دهقان، مهدی سلوکی، بهزاد خداویسی، پویا امینی، مریم موسویان، مرتضی ضرابی، یلدا قشقایی، سارا احمدیان، پرهام امینی، سودابه علیپور، کامران ملکی، حسین حاجیعلی، رویسا طاهری، امیرعلی موسوی، حمید عرب سرخی، ستاره حیدرآبادی، آرش احمدی، رومینا حاجی حسنی، علی دهقانی، میلاد شوریده، حمید شکوهی‌فر، عاطفه شاکری، نسیم سروش، سمیرا چراغی، فریبا قدرتی و شاهد احمدلو در این سریال نقش‌آفرینی دارند.

مهام، درباره این شخصیت‌های اصلی قصه بیان می‌کند: دو شخصیت اصلی داریم که هرکدام پدر یک خانواده هستند. نقش یکی را عبدالرضا اکبری بازی می‌کند و نقش دیگری را پرویز فلاحی‌پور. این تهیه‌کننده می‌گوید: در به‌تصویرکشیدن این قصه سعی کردیم وارد محدوده خط‌قرمز‌ها نشویم. چون تلویزیون در خانه مردم و در دسترس همه اعضای خانواده است، باور دارم باید یک‌سری نکات رعایت شود. تلویزیون، سینما نیست که بتوان مخاطب را دسته‌بندی کرد و خانواده بتواند فرزندش را با خود نبرد. کل اعضای خانواده در سنین مختلف و با سطح سواد مختلف دارند تلویزیون می‌بینند. من به عنوان تهیه‌کننده باید رعایت کنم و درک این موضوع را داشته باشم. او می‌افزاید: وظیفه تلویزیون به‌عنوان یک رسانه جمعی، فرهنگ‌سازی است. باید آموزش دهیم و سراغ موارد خلافی که تماشایش خانواده‌ها را دچار معضل می‌کند نرویم و برای جذب بیننده بیشتر، به درودیوار نزنیم. نباید به هر شکلی و با هر بهایی تماشاچی جذب کرد. در این سریال، این موارد رعایت شده است. اخلاق، پوشش، دیالوگ‌های مناسب و ... ازجمله نکاتی است که به آن‌ها اهمیت دادیم و به همین دلیل اصلا دچار اصلاحیه نشدیم.

او در ادامه درباره پیش‌بینی‌اش درخصوص جذب مخاطب بیان می‌کند: درعین‌حال به نظرم کار، بسیار جذاب از آب درآمده و تعلیق‌های خوبی دارد. بیننده را درگیر قصه می‌کند، چون سکانس‌های افتتاحیه و اختتامیه خیلی خوبی را قرار دادیم. در هر قسمت، پایان‌بندی به شکلی است که بیننده را برای تماشای قسمت بعد مشتاق می‌کند. همه اصول درام را رعایت کردیم.

مهام در مورد همکاری با ابوفاضلی هم می‌گوید: آقای ابوفاضلی، تله‌فیلم‌های زیادی کارگردانی کرده، اما این اولین سریال او در مقام کارگردان است. به نظرم بسیار مستعد است و اخلاق حرفه‌ای دارد. از ایشان شناخت قبلی داشتم و باورم این بود که می‌تواند بدون ادعا این کار را به سرانجام برساند.

پدر خانواده

عبدالرضا اکبری در این سریال نقش سعید را برعهده دارد که پدر یکی از دو خانواده‌ای است که قصه با محوریت آنان جلو می‌رود. اکبری سال‌هاست نقش‌های متفاوتی را برعهده داشته است.

مادر خانواده

فریبا متخصص، نقش سیما، همسر سعید را بازی می‎‌کند. او را در این سال‌ها با ایفای نقش مادران متفاوت دیده‌ایم و باید دید در این سریال چه فضای تازه‌ای را برای مخاطبانش ایجاد می‌کند.

مدافع حق

پرویز فلاحی‌پور، ایفاگر نقش محسن تاجیک است که سال‌ها در جبهه و جنگ حضور داشته. او در این قصه و در زمان حال سعی دارد در میدان زندگی، مدافع حق باشد.

عمه‌خانم

شیوا خسرومهر، نقش منیره، همسر محسن و عمه فرید را دارد. او قیم فرید محسوب می‌شود و سعی دارد پاسدار حقوق او باشد.

ایستادگی رویا

مهسا کرامتی، نقش رویا را دارد که یکی از نقش‌های محوری و کلیدی قصه به‌شمار می‌رود. او با توجه به ماجرا‌هایی که اتفاق می‌افتد، کفش آهنین می‌پوشد تا حق همسرش را بگیرد.

منبع: روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها