رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران:

کاهش قیمت تخم مرغ / سال آینده با مازاد سنگین تولید مواجه هستیم

قیمت تخم مرغ | قیمت تخم مرغ امروز | قیمت تخم مرغ 8 تیر 1401

قیمت تخم مرغ در بازار | قیمت تخم مرغ افزایش یافت

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران درخصوص قیمت تخم مرغ گفت: مرغداران در حال حاضر با ضرر تولید خود را می‌فروشند. اگر روند تداوم ضرر و زیان ادامه داشته باشد باعث می‌شود تولید خود را خارج کنند. آثار ضرر و زیان مرغداران سه ماه دیگر خود را نشان خواهد داد.
کد خبر: ۱۳۷۱۶۲۳

قیمت تخم مرغ پس از گرانی مرغ رو به افزایش گذاشت. قیمت تخم مرغ نسبت به هفته گذشته گرانتر شد. قیمت تخم مرغ نرخ مصوب ندارد.قیمت تخم مرغ شهریور ماه با نرخ جدید اعلام می شود. قیمت تخم‌ مرغ با حذف ارز ترجیحی افزایش یافت.

به گزارش تجارت نیوز، بررسی‌ها حاکی از آن دارد که قیمت تخم مرغ نسبت به هفته گذشته افزایش یافته است. هفته گذشته قیمت یک شانه دو کیلویی تخم مرغ حدود ۶۵ هزار تومان بود، اما در حال حاضر بین ۷۵ تا ۷۷ هزار تومان به فروش می‌رسد.

در این خصوص حمیدرضا کاشانی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گفت: تخم مرغ قیمت مصوب ندارد. قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان برای آزادسازی تخم مرغ اعلام شد. این در حالی است که قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری و برای تولید کننده تقریبا ۴۵ هزار تومان است.

اوایل شهریور ماه قیمت تخم‌مرغ باید افزایش یابد

وی ادامه داد: قرار شد فعلا تا دوران گذار بحث آزادسازی ارز یک قیمت را از طرف تشکل‌ها اعلام کنیم تا اوایل شهریور ماه دوباره قیمت گذاری جدید انجام شود و قیمت‌ها واقعی شود. قیمت پیشنهادی که اتحادیه به دولت اعلام کرد کیلویی ۴۸ هزار تومان است. لذا قیمت‌ها باید افزایش یابد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران ادامه داد: هم اکنون تولیدکننده‌ها قیمت هر کیلو تخم مرغ را درب مرغداری ۳۰ هزار تومان می‌فروشند که با قیمت تعیین شده ۵ هزار و ۵۰۰ تومان فاصله دارد. در بازار نیز قیمت مصوب شانه دو کیلویی ۸۰ هزار تومان است.

وی در آخر گفت: قیمت در بازار به زمان و مازاد تولید بستگی دارد. مرغداران در حال حاضر با ضرر تولید خود را می‌فروشند.

اگر روند ضرر و زیان تداوم داشته باشد باعث می‌شود تولید خود را خارج کنند. قیمت واقعی هر کیلو تخم‌مرغ برای تولید کننده ۴۸ هزار تومان است. آثار ضرر و زیان مرغداران سه ماه دیگر خود را نشان خواهد داد.

عرضه تخم‌ مرغ زیر قیمت تمام ‌شده

با حذف ارز ترجیحی قیمت تخم‌ مرغ بالا رفت، به‌همین‌دلیل تقاضا برای خرید آن نیز کاهش داشت. حالا رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذار استان تهران می‌گوید عرضه این محصول به بازار زیر قیمت تمام‌شده برای مرغداران انجام می‌شود.

ناصر نبی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پور در این‌خصوص به ایلنا گفت: «تولید یک کیلو تخم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مرغ برای تولیدکنندگان ۴۸‌هزار‌تومان تمام می‌شود، این در حالیست که سازمان پشیبانی امور دام آن را کیلویی ۳۱‌هزار‌تومان خریداری می‌کند.‌»

وی در پاسخ به این پرسش که به چه علت محموله تخم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مرغ صادرشده از ایران به عراق مرجوع شد؟ گفت: «عراق به مرغ و تخم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مرغ ایران نیاز دائمی ندارد، چراکه از ترکیه تامین می‌شود و از ایران به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌صورت مقطعی و کوتاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مدت تخم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مرغ وارد می‌کند.‌»

این فعال اقتصادی ادامه داد: «ترکیه همه روزهای سال ‌می‌تواند نیاز عراق را تامین کند، این در حالیست که ما می‌توانیم بخشی از نیاز آنها را در ۳‌ماه تابستان تهیه و تامین کنیم از این‌رو عراقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با فشار ترکیه واردات تخم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مرغ از ایران را ممنوع‌کردند.‌»

نبی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پور با بیان اینکه سلامت محموله تخم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مرغ به عراق تایید شده است، افزود: «این محموله یک تریلی در حدود ۲۷ تن بوده است. البته افغانستان در حال‌حاضر روند صادرات تخم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مرغ از ایران را متوقف نکرده است و تولیدکنندگان می‌توانند اقدام به صادرات تخم‌مرغ به این کشور کنند.‌»

وی با بیان اینکه روند تولید تخم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مرغ مساعد نیست، گفت: «تولیدکنندگان حال خوبی ندارند، چراکه قیمت تخم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مرغ موجود در بازار ۲۰ تا ۲۱‌هزار‌تومان زیر نرخ تمام‌شده عرضه می‌شود.‌»

به گفته وی؛ تولید یک کیلو تخم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مرغ برای تولیدکنندگان ۴۸‌هزار‌تومان تمام می‌شود، این در حالیست که سازمان پشیبانی امور دام کیلویی ۳۱‌هزار‌تومان خریداری می‌کند.

همچنین در این رابطه حمید کاشانی رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغداران میهن با بیان اینکه حذف عوارض گمرکی صادرات تخم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مرغ روز گذشته به گمرکات اعلام‌شده است، افزود: «ترکیه واردات تخم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مرغ از ایران به عراق را ممنوع کرده است و از این به بعد آن بستگی به‌ عملکرد رایزن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اقتصادی ما دارد که بتوانند مسیر را حفظ و یا بازار را به ترکیه بدهند.‌»

قیمت تخم مرغ در بازار | قیمت تخم مرغ افزایش یافت

به گفته کاشانی؛ مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت کشاورزی این موضوع را تکذیب کرده است و تلاش دارد که این بازار برای ایران حفظ شود.

وی با بیان اینکه در فصل تابستان چاره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای جز صادرات تخم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مرغ نداریم، تصریح کرد: «دولت باید تخم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مرغ مازاد را خریداری و آن را ذخیره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی کند.‌» کاشانی با اشاره به لزوم افزایش نرخ تخم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مرغ، افزود: «اگر نرخ تخم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مرغ افزایشی نشود، در نیمه دوم سال ‌با چالش‌های جدی مواجه خواهیم شد، چراکه اگر تولید صرفه اقتصادی نداشته باشد تولیدکنندگان مرغ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تخم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذار را از روند تولید خارج می‌کنند.‌»

بنا به اظهارات رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغداران میهن؛ حدود ۱۲۰۰ تن تخم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مرغ از مرزهای ایران خارج شده است.

تاثیر کاهش تقاضا بر روی قیمت تخم‌ مرغ

مرغ و تخم‌مرغ در لیست اولین کالاهایی بودند که بعد از حذف ارز ترجیحی قیمت آن چند‌برابر شد، اما حالا و پس از گذشت بیشتر از یک‌ماه از آن زمان، بازار تخم‌مرغ به سمت دیگری رفته است.

رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با بیان اینکه قیمت تخم‌ مرغ درب مرغداری به کیلویی ٢٧‌هزار‌تومان رسیده است، گفت: «ارز ترجیحی در زمان اوج تولید حذف شد؛ این در حالی است که قیمت تمام‌شده تولید این کالا حدود ۴٣‌هزار‌تومان است.‌»

ناصر نبی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پور در مورد اینکه آیا در چنین شرایطی دولت مازاد تخم‌مرغ را از تولیدکنندگان خریداری نمی‌کند؟ به خبرگزاری مهر گفت: «دولت اعلام‌کرده هر کیلوگرم تخم‌مرغ را درب سردخانه ٣١‌هزار‌تومان خریداری می‌کند، درحالی‌که با احتساب هزینه حمل و کارتن قیمت تخم‌مرغ ٣١‌هزار‌تومان تمام می‌شود، بنابراین مرغدار ترجیح می‌دهد آن را همان کیلویی ٢٧‌هزار‌تومان بفروشد، ضمن اینکه دولت اعلام کرده در خرید توافقی تخم‌مرغ مازاد، ۴۵ روز بعد از خرید مطالبات تولیدکنندگان تسویه می‌شود.‌»

نبی‌پور همچنین با اشاره به قیمت بالای نهاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دامی گفت: «مرغداران توان خرید نهاده را ندارند و اکثرا از ذخایر موجود در مرغداری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها استفاده می‌کنند.‌» البته وی پیش‌بینی کرد که در تیر و مرداد این ذخایر به اتمام برسد و تولیدکنندگان مجبور به خرید نهاده جدید شوند.

نبی‌پور در پایان با اشاره به اینکه حذف ارز ۴٢٠٠‌تومانی زمانی اتفاق افتاد که میزان تولید بسیار زیاد بود، گفت: «شاید بتوان گفت تولید در بالاترین سطح خود در تاریخ صنعت مرغ تخم‌گذار و روزانه حدود ٣٣٠٠ تن بود و البته در کنار این مساله با کاهش تقاضا از سوی مردم مواجه هستیم که همه این عوامل منجر به کاهش قیمت شده است.‌»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها