باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد:

انحلال باشگاه خبرنگاران جوان تکذیب شد

کد خبر: ۱۳۷۱۵۵۶
نویسنده جبار آذین - منتقد تلویزیون و سینما
صداوسیما، به عنوان یک دستگاه جریان ساز بزرگ ملی، فرهنگی و اجتماعی فرهنگساز، رسالتی سترگ وعظیم بر دوش دارد که از منظر اطلاع‌رسانی وآگاهی‌بخشی درمقام یک دانشگاه ملی به وظایف خود می‌پردازد.

مطالبات امام راحل و مقام معظم رهبری و انتظار مردم ازسازمان صداوسیما به عنوان دانشگاه قدر اجتماعی کشور، سبب شده مدیران و مسوولان و متولیان آن در دوران‌های مختلف به لحاظ نقش آموزشی و فرهنگی و ایجاد ارتباط بهینه و امیدآفرین و ارائه و نمایش آموزش‌های ملی، دینی، اجتماعی و انتقادی در قالب تولید برنامه‌ها، مجموعه‌ها و تولیدات پژوهشی و روشنگرانه و فرهنگساز، به ایفای نقش دانشگاهی خود اقدام کنند.
مسیرحرکت مضمونی، محتوایی و ساختاری تولیدات رادیویی و تلویزیونی در جهت ارتقای دانش اجتماعی و حفظ و اشاعه فرهنگ جامعه، نشانگر کوشش‌های هدفمند اداره کننده سازمان یاد شده است.

گرچه دراین میان به لحاظ کمی و کیفی، کاستی‌هایی به چشم خورده است، ولی در کل، حرکت محتوایی در صداوسیما، رشد و بالندگی آن را به نمایش می‌گذارد.

رسانه تاثیرگذار و تعیین‌کننده صداوسیما برای اجرایی و قوی و غنی‌ترکردن نقش و سهم تاریخی خود در فرهنگسازی ملی واجتماعی، باید از بزرگراه «تبلیغ و ترویج زندگی سبک ایرانی و اسلامی» عبور کند و برای گذر از چنین مسیر مهم و سرنوشت‌سازی، نیازمند توجه و برنامه‌ریزی و برنامه‌سازی و برداشتن گام‌هایی استوار و مستمر است.

در واقع این سازمان، افزون بر آگاهی بر جایگاه، وظایف و رسالت‌های خود و تهیه و تدوین راهکار‌هایی راهبردی برای دستیابی جامعه به ارزش‌ها و آرمان‌های دینی، ملی و اجتماعی در چارچوب مولفه‌های فرهنگ ایرانی و اسلامی، باید به ایفاگری سه عنصری کلیدی واساسی، عنایت بیشتر داشته وبه انجام دقیق و ظریف و عالمانه آن‌ها همت گمارد.

نخست؛ بهره‌مندی از نیرو‌های کارآمد و خلاق و متعهد در داخل خود سازمان صداوسیما تا بتوانند به درستی و با توانایی کافی به اجرای برنامه‌ها، اهداف وسیاست‌های دانشگاهی مرتبط با ترویج هنرمندانه و آموزشی سبک زندگی اسلامی و ایرانی بپردازند.

دو، استفاده از توانایی‌ها و قابلیت‌های هنرمندان و برنامه‌سازانی که درعرصه‌های دیگری مانند تئاتر و سینما و مراکز فرهنگی و آموزشی فعال هستند و قادرند با تولید آثار فاخر و شایسته و مناسب وهنرمندانه مضامین و محتوا‌های ارزشمند آموزه‌های دینی و اسلامی و مردمی و اجتماعی را در آثار خود به اجرا و نمایش گذارند.

سوم؛ محور قرار دادن زندگی، خواسته، سلیقه و نیاز‌های مخاطب و ایجاد اطمینان و علاقه نزد آن‌ها با تولید آثار قدر و با محتوای وطنی و پرهیز ازمحصولات کپی شده و تولیدات خارجی، به گونه‌ای که آثار ملی صداوسیما بتواند با قدرت و زیبایی و هنر و محتوای اخلاقی و انسانی و الهی با محصولات ماهواره‌ها و تلویزیون‌های خارجی رقابت کنند و مردم را از مراجعه و استفاده از برنامه‌های مخرب و اغواگرانه آن‌ها بازدارد.

فرهنگ و هنر تاریخ ایران و اسلام سراسر سرشار از محتوا‌های ارزشمند اجتماعی و دینی و ملی و شخصیت‌های بارز و شاخص است که می‌توان از آن‌ها در اجرابخشی به سبک زندگی ایرانی - اسلامی بهره برد و با آمیزش منطقی و علمی و هنر روز جامعه در مسیر رشد و تکامل کشور سود جست.

این حرکت ملی محتوایی که با ساختار هنری و تکنیکی، باید همراه باشد، نباید دربرگیرنده بخشی از تولیدات صدا‌و‌سیما مانند فیلم‌ها و مجموعه‌ها باشد، بلکه ضرورت دارد تا مانند خون حیات بخش در رگ‌های تمام مجموعه صدا‌و‌سیما جاری شده و حیات ماندگار آن را بیمه و تضمین کند.

صدا‌و‌سیما با توجه به امکانات و توانایی و جایگاه و پایگاه اجتماعی و تحول‌آفرینی خود می‌تواند و باید با همت و قدرت زیبایی یاری بخش تعالی مردم در ساختن ایرانی اسلامی و سربلند و ارزش‌مدار باشد.
گام بلند صدا‌و‌سیما در این عرصه به مثابه حیات بخشی به روح فرهنگ ملی و دینی ایران اسلامی و ایجاد امید و نشاط ملی است.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها