سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران خبر داد:

آتش‌ سوزی پنج مغازه و کارگاه مبل‌ سازی

جلال ملکی درباره حوادث آسانسور و آتش‌سوزی وسایل در زمان قطع برق هشدار می‌دهد

توصیه‌های طلایی آقای سخنگو در زمان قطعی برق

به گزارش جام‌جم آنلاین، این روزها با گرم شدن هوا، قطعی برق و گرفتاری شهروندان در آسانسور، شاهد افزایش عملیات‌ آتش‌نشانان برای رهاسازی افراد گرفتار در آسانسورها هستیم. همچنین با افزایش دما، ترانس‌های برق و لوازم‌خانگی هم در معرض آتش‌سوزی قرار گرفته‌اند. این شماره در گفت‌وگوی هفته، رو در روی جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران نشستیم و او درباره نکاتی گفت که این روزها باید رعایت کنیم.
کد خبر: ۱۳۷۱۵۵۵
نویسنده مجید غمخوار، تپش

چرا وسایل برقی به خاطر نوسات و قطعی برق آتش می‌گیرد؟
آنچه باید بدانیم این است که وسایل برقی به خاطر قطع و وصل برق ممکن است دچار نقص فنی یا سوختگی شود اما دچار آتش‌سوزی خود به خودی نمی‌شود. آنچه باعث آتش گرفتن وسایل برقی بعد از کاهش ولتاژ یا قطع و وصل برق می‌شود، تغییر در فیوزها، سیم‌های برق ساختمان یا وسایل برقی است. برخی افراد برای این‌که ولتاژ بیشتری بگیرند، فیوز و کابل‌های برق را دستکاری می‌کنند که همین موضوع باعث آتش‌سوزی می‌شود.
برای جلوگیری از آتش‌سوزی چکار باید کرد؟
اولین نکته پرهیز از دستکاری خودسرانه کنتور، فیوز و کابل‌هاست. نکته بعدی این است که وقتی برق قطع و وصل می‌شود، فشار زیادی وارد شده و بهتر است برای وسایلی مانند یخچال، تلویزیون، مایکروفر و فریزر که برق زیادی مصرف می‌کنند، محافظ استفاده شود. همچنین اگر هنگام کار با اتو و سشوار برق برود، باید آنها را از پریز جدا کنیم؛ چرا که حتی یک سشوار یا اتو در این شرایط می‌تواند باعث
آتش‌سوزی شود.
اگر وسایل برقی آتش گرفت، چه کنیم؟
اولین کار این است که خونسردی خود را حفظ کرده و بلافاصله برق را از کنتور یا کلید مینیاتوری داخل واحد قطع کنید. سپس اگر کپسول اطفای حریق دارید، برای خاموش کردن آتش اقدام کنید. در غیر این صورت با آتش‌نشانی تماس گرفته و تا رسیدن نیروها، لوازم قابل اشتعال مانند فرش، پرده و مبل را از محل آتش‌گرفتن وسیله برقی دور کنید.
موضوع مهمی که باید همه مردم به آن توجه کنند، این است اگر وسیله برقی خانه آتش گرفت، به هیچ وجه تا زمان قطع نکردن برق، از آب برای خاموش کردن وسیله استفاده نکنند. اگر شما برای خاموش کردن آتش روی وسیله‌ای که در برق است و دچار آتش‌سوزی شده آب بریزید، هر لحظه ممکن است برق شما را بگیرد و جان خود را از دست بدهید.
دوباره تاکید می‌کنم، هر زمان می‌خواهید از خانه خارج شوید سشوار، اتو و حتی شارژر را از برق خارج کنید. بسیاری دقت نمی‌کنند که شارژر هم در نوسانات برقی می‌تواند باعث آتش‌سوزی شود. برای یخچال فریزر و سیستم‌های صوتی و تصویری هم که امکان خاموش کردن وجود ندارد، حتما محافظ مخصوص تهیه کنید.
یکی از مشکلات بزرگ شهروندان هنگام قطعی برق، گرفتاری در آسانسور است. امسال چه میزان حادثه آسانسور داشته‌ایم؟
بهار و تابستان سال گذشته به دلیل قطعی برق، مهم‌ترین عملیات‌ ما در حوادث غیر از حریق، گیر افتادن شهروندان در آسانسور بود، که نسبت به سال قبل‌تر، نزدیک به ۵۰ درصد افزایش داشت. البته امسال هم عملیات آسانسور داریم اما به خاطر قطع نشدن روزانه برق، خیلی کمتر شده‌است. پیک گرفتاری مردم در آسانسور ساعت ۱۸ عصر است.
اگر در آسانسور گرفتار شدیم، چه کنیم؟
اولین کار این است که با زدن زنگ هشدار، ایجاد سر و صدا یا تلفن زدن درخواست کمک کنیم. به هیچ وجه نباید خودمان به باز کردن در کابین و خروج از آسانسور اقدام کنیم که به دلیل اطلاع نداشتن از وضعیت کابین، امکان سقوط‌های مرگبار وجود دارد. بهتر است از آتش‌نشانی برای خارج شدن کمک گرفت. همچنین به افرادی که بیرون از کابین هستند، توصیه می‌کنم بدون تجربه یا دانش فنی، در آسانسور را باز نکنند.
موضوع مهم در ارتباط با خرابی یا گرفتاری در آسانسورها این است که وقتی افراد در ساختمان تنها هستند، بهتر است از آسانسور استفاده نکنند؛ چرا که اگر آسانسور خراب شود یا برق برود، نمی‌توانند اطلاع‌رسانی کنند و ممکن است به دلیل گرفتاری طولانی‌مدت جان‌شان را از دست بدهند. هر زمان متوجه شدید داخل ساختمان تنها هستید و کسی حضور ندارد، بهتر است از آسانسور استفاده نکنید. در بیشتر آسانسورها گوشی تلفن‌همراه آنتن نمی‌دهد تا در صورت نیاز بتوان تماس گرفت و درخواست کمک کرد.

منبع: ضمیمه تپش روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها