اعتیاد به نوجوانان نزدیک است |گل و حشیش رکورددار مصرف
چرا باید نگران افزایش شیوع اعتیاد در بین دانش آموزان بود؟

اعتیاد به نوجوانان نزدیک است |گل و حشیش رکورددار مصرف

چرا مصرف «گل» در بین نوجوانان و جوانان افزایش یافته است؟

بحران نظر مثبت به «گل» | شادی با چاشنی بیماری روانی

مصرف «گل» عوارض ندارد، این باور اشتباه بسیاری از نوجوانان و جوانان است که این روز‌ها به مرحله بحران رسیده است و سبب شده بسیاری از والدین دغدغه مصرف «گل» از سوی فرزندان‌شان را داشته باشند، مساله‌ای که به مشکلات نوجوانان و جوانان دامن می‌زند و در نهایت زمینه را برای بروز بیماری‌های روانی در جامعه فراهم می‌کند.
مصرف «گل» عوارض ندارد، این باور اشتباه بسیاری از نوجوانان و جوانان است که این روز‌ها به مرحله بحران رسیده است و سبب شده بسیاری از والدین دغدغه مصرف «گل» از سوی فرزندان‌شان را داشته باشند، مساله‌ای که به مشکلات نوجوانان و جوانان دامن می‌زند و در نهایت زمینه را برای بروز بیماری‌های روانی در جامعه فراهم می‌کند.
کد خبر: ۱۳۷۱۵۱۰
نویسنده مهدی آیینی

به گزارش جام جم آنلاین، افزایش مصرف «گل» در بین نوجوان و جوانان این روزها به یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها بدل شده است، ماجرایی که تماس‌های گرفته شده با خط ملی اعتیاد بهزیستی نیز آن را تایید می‌کند.

مدتی پیش فرهاد اقطار، سرپرست معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری بهزیستی کشور در گفت‌وگو با جام جم آنلاین تاکید کرد‌: 39درصد تماس گیرندگان با خط ملی اعتیاد در سال 1400 دغدغه مصرف‌ «گل» از سوی اعضای خانواده‌ را مطرح کرده‌اند.

‌دکتر محمدرضا قدیرزاد، کارشناس و درمانگر اعتیاد در گفت‌وگو با جام جم آنلاین از چرایی افزایش مصرف گل در بین نوجوانان و جوانان می‌گوید مساله‌ای که این روزها برای برخی حکم معما را پیدا کرده است.

آن طور که او توضیح می‌دهد اصلی‌ترین مشکلی که در این بین وجود دارد این است که جوانان و نوجوانان ما به هیچ عنوان نسبت به این ماده نظر منفی ندارند.

دکتر قدیرزاده ادامه‌ می‌دهد: برای نمونه‌ شخصی که تریاک، شیشه یا حتی سیگار مصرف‌ می‌کند، می‌داند با مصرف این مواد به روان و جسم خود آسیب می‌زند. اما چنین باوری دربین افرادی که گل مصرف می‌کنند، وجود ندارد.

دکتر قدیرزاده تاکید می‌کند که این مساله آنقدر در کشورمان جدی است که به یک بحران بدل شده.‌

مساله دیگری که در این بین نباید آن را فراموش کرد کاهش میزان نشاط و شادی در جامعه است. در واقع وقتی نوجوان و جوان فضایی در این خصوص در اختیار نداشته باشند برای به دست آوردن شادی‌های زودگذر به سمت مصرف موادی مانند گل سوق داده می‌شوند.

چرا مصرف «گل» دربرخی کشورها آزاد است؟

کم نیستند کارشناسانی که معتقدند آزادی مصرف گل در برخی کشورها سبب شده بسیاری از نوجوانان و جوانان در کشورمان تصور کنند مصرف گل آسیبی به آنها نمی‌زند. دکتر قدیرزاده دراین باره می‌گوید:‌ نوجوانان باید بدانند این تصمیم‌ها با توجه به ‌شرایط این کشورها و اولویت‌های آنها گرفته شده‌ است. برای نمونه برخی کشورها که درآمدی به جز گردشگری ندارند با آزاد کردن مصرف این ماده سعی در جذب هر نوع گردشگری دارند.

مساله دیگری که این کارشناسان و درمانگر اعتیاد به آن اشاره می‌کند این است که در برخی کشورها نیز‌ مصرف کنندگان این ماده آنقدر افزایش یافته است که مصرف «گل» به جرمی مشهود بدل شده است. به همین دلیل حاکمان این کشورها تصمیم گرفته‌اند با در اختیار گرفتن بازار و کاهش میزان ماده تخریب کننده گل آسیب‌‌های تحمیل شده به جامعه را کاهش دهند.

او عنوان می‌‌کند:‌ هرچه میزان تتراهیدروکانابینول (تی‌ اچ سی) در گل بیشتر باشد قدرت تخریب کنندگی بیشتری دارد. به همین دلیل در این کشورها دولت تلاش می‌کند تی اچ سی موجود در گل را کاهش دهد و به این شکل از تحمیل ‌هزینه بیشتر به جامعه پیشگیری کند.

‌دکتر قدیرزاده تاکید می‌کند: این درحالی است که در کشورمان ‌میزان تی‌ اچ‌ سی گل بسیار بالاست و قابل مقایسه با‌ کشورهای غربی ‌نیست.

آن طور که او توضیح می‌دهد در کشورمان ‌مافیای مواد مخدر برای اینکه بتواند جوانان ‌بیشتری را به این ماده وابسته کنند ‌از نوع تغییر ژنتیکی داده شده این گیاه استفاده می کنند.

این درمانگر اعتیاد عنوان می‌کند: مافیای مواد مخدر پا را از این نیز فراتر گذاشته‌ است و با اسپری کردن تی اچ سی به گل میزان وابستگی به آن را در مصرف کنندگان افزایش می‌دهد‌.

تخریب مغز و دامن زدن به بیماری‌های روانی

پای صحبت‌های درمانگران اعتیاد که بنشینید بیشتر آنها از درمان سخت و طولانی مدت اعتیاد به گل می‌گویند و اینکه مصرف کنندگان این ماده توهم‌زا به حدی از بی‌تفاوتی می‌رسند که رغبتی برای درمان پیدا نمی‌کنند.

دکتر قدیرزاده دراین باره توضیح می‌دهد:‌ تی اچ سی موجود در گل روی مغز افراد اثر می گذارد و عملکرد آن را دچار اختلال می‌کند.

ایجاد اختلال درعملکرد مغز تنها آسیبی نیست که مصرف گل در پی دارد.

این کارشناس و درمانگر اعتیاد به تبعات دیگر مصرف این ماده اشاره می‌کند. تبعاتی که سبب بروز مشکلات حاد روانی در مصرف کنندگان این ماده می‌شود.

او عنوان می‌کند: زمینه ابتلا به بعضی بیمارهای روانی به شکل نهفته در برخی افراد وجود دارد و در این بین برخی عوامل مانند مصرف گل حکم چکاننده ماشه‌ای را دارد که این بیماری‌ها را شعله ور می کند. بیماریی مانند اسکیزوفرنی ‌ که روی احساسات، ‌تفکر و رفتار فرد تاثیر می‌گذارد. ‌

نشانه‌های مصرف«گل»

با توجه به افزایش مصرف گل بین نوجوانان و جوانان یکی از پرسش‌های همیشگی والدین نشانه‌های مصرف این ماده از سوی فرزندان‌شان است.

نشانه‌هایی مانند قرمز شدن چشم که نوجوانان برای رفع آن از قطره نفازولين استفاده می‌کنند. علاوه براین والدین باید مراقب باشند و بدانند که این روزها بیشتر فروشندگان گل این مواد را در پلاستیک‌های زیپ‌دار کوچک می‌فروشند. به همین دلیل اگر چنین پلاستیک‌هایی را در بین وسایل فرزندشان دیدند، بهتر است به دلیل استفاده از آن فکر کنند.

علاوه براین والدین بهتر است آگاه باشند که این روزها موادی مانند شکلات، کیک،آدامس و نوشیدنی‌‌ نیز در دسترس نوجوانان و جوانان وجود دارد که حاوی کانابیس است.

دکتر قدیرزاده درباره نشانه‌‌های مصرف این مواد در افراد عنوان می‌کند: کاهش حافظه کوتاه‌مدت، تغییرات خلقی، قرمزی چشم، خنده‌های بی‌مورد، افسردگی ، پراشتهایی و بی‌اشتهایی و خواب زیاد و کم خوابی برخی از نشانه‌های مصرف گل است.

آن طور که این درمانگر اعتیاد توضیح می‌دهد مصرف طولانی مدت گل سبب می‌شود که شخص به سندرم بی‌انگیزگی دچار شود.

او ادامه می‌دهد: دراین مرحله ‌ شخص به جایی می‌رسد که انجام کارهای مختلف دیگر برای او اهمیت ندارد‌. برای نمونه نسبت به قبول شدن در کنکور یا حاضر شدن در کلاس‌‌های درس بی‌تفاوت می‌شود.‌

به گفته او این طرز تفکر سبب می‌شود شخص به موقع برای درمان اقدام نکند و پروسه درمان طولاتی‌تر و سخت‌تر شود، زیرا ‌برای درمان ‌ احتیاج به روان درمانی بیشتری است.

این درمانگر اعتیاد در پاسخ به این پرسش که اگر والدین متوجه مصرف گل از سوی فرزندشان شدند، چه واکنشی باید نشان دهند؟ نیز می‌گوید: اگر پدر و مادری متوجه شدند که فرزندشان گل مصرف می‌کند در قدم اول نباید با او برخوردی داشته باشند. بهتر است قبل از هر اقدامی با یک روانشناس یا درمانگر اعتیاد مشورت کنند تا با بررسی شرایط شخص بهترین شیوه برخورد انتخاب شود.

به گفته او اگر روش درمانی مناسبی انتخاب نشود، ممکن است‌ شخص تمایلی به درمان نشان ندهد و شرایط به درستی مدیریت نشود.

با توجه به نظر کارشناسان باید یادآوری کرد که مسؤولان با ایجاد شرایط مناسب برای نوجوانان و جوانان نیز می‌توانند در کاهش تمایل به مصرف این مواد گام‌های جدی بردارند، چراکه این روزها نوجوانان و جوانان برای تحصیل، اشتغال و اوقات فراغت با مشکل رو به رو هستند.

مهدی آیینی | خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها